Vad betyder..?

Ett bra däck kan vara hela skillnaden mellan en bra och en dålig körupplevelse. Det finns en hel del man bör tänka på vid val av däck och begreppen är många. Nedan finner du en förklaring till de vanligaste. Har du några fler frågor, kontakta oss gärna!

Räkna ut vilken dimension du kan byta till?
Kolla sidan Däckkalkulator

Däckets dimensioner finns markerat på sidan av däcket och kan exempelvis anges som 205/45 R16. 205 står för bredden på det bredaste stället angett i millimeter och 45 är höjden i procent av bredden. R visar att det är ett radialdäck och 16 står för fälgdiametern (16 tum).

Belastningskapacitet (Ply Rating/Load Index), eller belastningsindex som det också kallas, är en sifferkod som anger hur många kilo ett däck maximalt kan bära vid ett specifikt tryck. Exemplet 83 innebär en maxbelastning om 487 kg.

Hastighetskapacitet (TyreSpeed indication), även kallat hastighetsindex, anger vilken maxhastighet däcket klarar. Symbolen V, innebär exempelvis att det klarar en hastighet på max 240 km/h. Enligt lag skall däcket minst ha den hastighetskod som bilen är registrerad med. Du kan utan problem välja en kod som överstiger bilens original. Vanliga standardbilar har vanligtvis symbolen T eller H.

Du hittar mer utförlig information om ovan index hos exempelvis Wikipedia eller The Scandinavian Tire & Rim Organization.

Andra märkningar
Run Flat Tyre / RFT = Extra förstärkning som hindrar däcket från att sjunka ihop vid punktering
RoF = Run on Flat, Se RFT
SSR = Self Supporting RunFlat, Se RFT
Zero Pressure / ZP = Se RFT
AO = Audi Only
RF / Reinforced= Förstärkt
FR = Fälgkantskydd
ML = Trottoarkantsribba (skydd mot skador av däckets sidor)
XL / EL = Klarar högre belastning
TL / Tubeless = Däck utan slang
LT = Light Truck / Lätt lastbil
C = Transportbil / Lätt lastbil / Husvagn / släpvagn (tål oftast högre belastning och har stadigare sidor)
GRNX = Michelin Green X, bränslesnåla däck
Datummärke = Exempelvis 2210 betyder tillverkade vecka 22, år 2010.
M+S, M&S eller Mud & Snow = Vinterdäck
Vmax = Högfartsmodel

Vissa däck är specialmärkta med en symbol som visar att de är utvecklade speciellt för en viss bilmodell eller märke. T ex anger märkningen "MO" att däcket ursprungligen är framtaget för Mercedes-Benz, B, * eller five-pointed Star används för BMW, AO för Audi, Porsche använder N0, N1, N2, etc.

Mönsterdjup
Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.

Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§). Ett nytt sommardäck har i regel 7-8 millimeters mönsterdjup. Mönsterdjupet mäts alltid på däckets mest slitna ställe. För litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning påtagligt och försämrar även bromsförmågan på våt vägbana.

Mönstertyper
Symmetriskt mönstrade däck monteras utan rullriktning då däckets båda halvor är identiska. Asymmetriskt mönstrade däck, har ofta bredare klackar mot utsidan för ökad stabilitet vid kraftig kurvtagning, markerade med ?outside?. Det innebär att däckets mönster roterar åt olika håll på bilens olika sidor. V-mönstrade är däck med bestämd rullriktning. Dessa skall monteras så att v-mönstret blir en pil i däckets rullriktning. Däcken har bättre accelerations- och bromsförmåga än de symmetriska däcken. De har generellt även bättre vattenavvisande egenskaper.

Inkörning
Nya däck har en inkörningssträcka på upp till 150 mil. Syftet med inkörningen är att däcket ska sätta sig ordentligt på fälgen. Ett däck som har blivit inkört ordentligt håller betydligt längre. Under inkörningstiden bör du köra försiktigare än normalt och utan rivstarter, tvära inbromsningar och hård kurvtagning.

Kom ihåg!
Mycket av säkerheten i däcken ligger i lufttrycket snarare än i gummit. Rätt lufttryck gör att bilen får bättre broms- och undanmanöverförmåga. 20 procent för lågt lufttryck kan dessutom öka däckets slitage med 30 procent. Ett nytt däck har en betydligt bättre förmåga att tränga undan vatten än ett däck som är slitet.

Beteckningar Bild från Wikimedia Commons
Belastningsindex / kapacitet
Kod Belastning Kod Belastning Kod Belastning
80 450 kg 90 600 kg 100 800 kg
81 462 kg 91 615 kg 101 825 kg
82 475 kg 92 630 kg 102 850 kg
83 487 kg 93 650 kg 103 875 kg
84 500 kg 94 670 kg 104 900 kg
85 515 kg 95 690 kg 105 925 kg
86 530 kg 96 710 kg 106 950 kg
87 545 kg 97 730 kg 107 975 kg
88 560 kg 98 750 kg 108 1000 kg
89 580 kg 99 775 kg 109 1030 kg
Hastighetsindex / kapacitet
Kod Hastighet Kod Hastighet
J 100 km/h T 190 km/h
K 110 km/h U 200 km/h
L 120 km/h H 210 km/h
M 130 km/h V 240 km/h
N 140 km/h Z över 240 km/h
P 150 km/h W 270 km/h
Q 160 km/h (W) över 270 km/h
R 170 km/h Y 300 km/h
S 180 km/h (Y) över 300 km/h



I slutet av 2012 trädde EU bestämmelsen 1222/2009 i kraft. Den innebär att alla däcktillverkare behöver märka sina däck för att underlätta jämförelse. Detta gäller dock ej dubbdäck tillsvidare.

Med denna nya bestämmelse på plats underlättare det för konsumenter att ta mer välinformerade beslut då de köper däck.

Rullmotstånd
Hur lätt rullar däcket? Det är detsamma som bränsleekonomi och graderas från A till G. Skillnaden mellan ett ”C” och ett ”B” innebär en minskning eller ökning av bränsleförbrukningen på mellan 2,5% och 4,5%.

Våtegenskaper
Våtegenskaper där greppet vid inbromsning på våt asfalt mäts och graderas ifrån A till G, men inte med någon färgskala som rullmotståndsmätningen har. Skillnaden mellan varje grad innebär en minskning i stoppsträckan med ungefär 2,6 m för inbromsning vid 80 km/h (TÜV, 225/50 ZR 17).

Omgivningsljud
Ljud utanför bilen mäts i en tregradig skala och högre ljudnivå accepteras för bredare däck. Värdet som indikeras i etiketten är inte det inre som föraren uppfattar när denna kör, utan det yttre, som bidrar till akustiska föroreningar.

Många menar att denna nya märkning är missvisande. Läs mer hos AutoMotor&Sport