ANVÄNDARVILLKOR KUNDER
För att kunna registrera Min sida måste Kund vara 18 år eftersom Skruvat.se inte säljer varor eller tjänster till person under 18 år. Genom att registrera Min sida intygar Kund att de uppgifter som Kund lämnar om sig själv är sanna och riktiga. Min sida är personlig och varje Kund får således bara skapa ett konto. Det är inte tillåtet att ange eller använda annan persons e-postadress.
I samband med registrering av Min sida väljs ett lösenord. Kund ansvarar för att lösenord till Min sida förvaras säkert, inte ges ut till någon annan och inte kommer i orätta händer. Om Kund glömmer lösenordet kan Kund beställa ett nytt. Om Kund misstänker att lösenordet har missbrukats, ska Kund kontakta Skruvat.se som kan spärra lösenordet och ge Kund ett nytt.
På Webbsidan finns funktioner som gör det möjligt för Kunder att ta del av Skruvat.se:s erbjudanden om bildelar och verkstadstjänster. Skruvat.se kommer ständigt att försöka förnya och förbättra Webbsidan och förbehåller sig rätten att lägga till, förändra och ta bort funktioner.
Skruvat.se reserverar sig för eventuella skrivfel och felaktigt angivna priser på Webbsidan.
1. ANVÄNDNING AV KUNDUPPGIFTER FÖR MARKNADSFÖRING
Skruvat kommer att använda de uppgifter som kund lämnat i marknadsföringssyfte, dels av Skruvat.se och Skruvats partners samt systerbolag, för att delge kund om sådana nyheter och kampanjer som Skruvat tror att kund kan vara intresserad av. Därmed kan kunds uppgifter även bli behandlade av Skruvats partners och systerbolag.
Skruvat samarbetar med noggrant utvalda partners exempelvis:
- Criteo, retargeting plattform som gör att du som kund får annonser från Skruvat om du varit inne på Skruvat.se.
Skruvat kan byta samarbetspartner från en tid till en annan, utan att behöva meddela kund.
Kund kan närsomhelst avanmäla sig från nyhetsutskick från Skruvat genom att följa en e-postlänk som följer med nyhetsutskicken. På samma sätt som för Skruvat.se:s nyhetsbrev har kund rätt att tacka nej till utskick från Skruvats partners eller systerbolag, vilket kunden gör genom att sända ett e-postmeddelande eller ringa till den aktuella partnern eller något av systerbolagen som kunden fått nyhetsutskicket från.
2. UPPSÄGNING OCH RADERING AV MIN SIDA, HÄVNING VID AVTALSBROTT
Genom att registrera Min sida ingår Kund ett avtal med Skruvat.se om att nyttja de funktioner som finns på Webbsidan, nämligen Webbshopen. Kunden kan när som helst själv radera sin Min sida genom att kontakta Skruvat.se:s kundtjänst.
Om Kund bryter mot ”Användarvillkor Kunder”, exempelvis genom att inte inkomma med betalning för beställd Vara i tid, äger Skruvat.se rätt att säga upp avtalet med Kund och stänga av Kund från vidare beställningar via webbshopen. En uppsägning innebär att Min sida inaktiveras. Det kan även medföra att Kunden blir skadeståndsskyldig.
Om en överträdelse av Användarvillkor Kunden utgör ett brott kan Skruvat.se komma att polisanmäla överträdelsen. Skruvat.se polisanmäler exempelvis alla falska beställningar och beställningar gjorda med stulna kortnummer och gör allt man kan för att hjälpa Polisen i utredningsarbetet.
Skruvat.se har rätt att häva avtalet helt eller delvis med omedelbar verkan om Kunden begår väsentligt brott mot villkoren under ”Användarvillkor Kunder” och rättelse inte vidtagits inom fjorton (14) dagar från den Skruvat.se:s skriftliga påpekande härom. Som väsentligt avtalsbrott betraktas varje åsidosättande av de skyldigheter som åvilar Kund under ”Användarvillkor Kunder”.
3. SKRUVAT.SE FÖRSÄLJNING AV BILDELAR
3.1 Om Skruvat.se:s försäljning av bildelar
3.2 Beställning av bildelar
Genom att registrera Min sida bekräftar Kund att denne har läst ”Användarvillkor Kunder”. Genom att göra en beställning av bildelar via Webbshopen bekräftar Kund vidare att denne har läst produktinformationen om de bildelar som Kunden beställer (nedan Varorna). Kunden är också införstådd med att Skruvat.se strävar efter att lämna så fullständig information om Varorna som möjligt men att bilderna av Varorna som erbjuds till försäljning på Webbsidan kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel, varför dessa bilder inte har någon bindande verkan gentemot Skruvat.se.
Beställning görs enbart via Webbsidan. Kundens beställning utgör ett anbud till Skruvat.se att köpa en Vara. Alla beställningar bekräftas genom en orderbekräftelse (nedan Orderbekräftelsen) att Skruvat.se accepterar Kundens anbud. Bindande avtal anses ingånget när Skruvat.se skickar Orderbekräftelsen till Kunden. Skruvat.se är inte skyldigt att leverera varor som inte har bekräftats i en Orderbekräftelse. I Orderbekräftelsen framgår vad Kund har beställt och detaljer rörande beställda Varor. De uppgifter som Kund angett i beställningen kommer även att framgå av Orderbekräftelsen och Kund ombeds kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt skall Kund omedelbart kontakta Skruvat.se och meddela detta.
Skruvat.se förbehåller sig rätten att vägra att fullfölja en beställning om uppgifterna som Kunden har angett om sig själv eller leveransadressen är felaktiga eller ofullständiga, inte har fullgjort betalning för Varor inom utsatt tid eller om Kunden på annat sätt har brustit i sina åtaganden under ”Användarvillkor Kunder”, enligt punkt 11 i dessa villkor.
3.3 Leverans och Outlösta paket
Vid beställning får Kund under produktinformation även leveransinformation, exempelvis ”Beställningsvara, Skickas inom 3-6 dagar”. Om Skruvat inte kan leverera inom avtalad tid ska kunden informeras utan dröjsmål, om anledningen till förseningen och därefter meddelas om en ny leveranstid. Kunden kan då ha rätt att häva köpet utan kostnad, om leveranstiden varit väsentligt mycket länge. Kund meddelas via e-post.
Kunden förbinder sig att vid beställning ange fullständig och korrekt leveransadress. Skruvat.se ansvarar ej för utebliven eller sen leverans på grund av ofullständigt eller oriktigt angiven leveransadress.
Efter utfärdad Orderbekräftelse har Skruvat.se ingen skyldighet att rätta, komplettera eller ändra leveransadressen. Skruvat.se har valt att betala en del av fraktkostnaden och alltid erbjuda fasta priser för att göra det enkelt för Kund. Information om leveranssätt finns på Webbsidan www.skruvat.se/Shipping I vissa fall skickas Varorna direkt från Skruvat.se:s leverantörer varpå Skruvat.se använder deras logistikpartners. Efter mottagen Orderbekräftelse kan Kunden, på egen risk, begära ändrad leveransadress från transportbolaget. I detta fall svarar Skruvat.se inte för eventuell fel leverans eller förlust av Varan.
3.4 Priser
Skruvat.se strävar efter att alltid tillhandahålla varor med hög kvalitet till låga priser. Alla priser som anges på Webbsidan anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms så länge du inte är Företagskund. Om momsen ändras förbehåller Skruvat.se sig rätten att ändra priserna på motsvarande sätt. Skruvat.se:s priser kan vidare ändras av andra omständigheter som Skruvat.se inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Som Kund har du alltid rätt att bli informerad om totalpris med en specifikation av fraktpriset samt eventuella andra avgifter. Returkostnad, för det fall du som Kund skulle ångra köpet, anges också.
3.5 Garantier
3.6 Ångerrätt, returer och reklamationer
3.6.1 Ångerrätt
Om du som Kund vill ångra ett köp ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Skruvat med information om ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på Varan. Vi rekommenderar den som önskar utnyttja sin ångerrätt att registrera ett ärende via Skruvat.se:s Returwebb (se vidare under 3.6.3 för mer information).
Som kund är du skyldig att ta hand om produkten och originalförpackningen. Om produkten skickas utan originalförpackning eller om produkten/originalförpackningen är skadad på något sätt så riskeras ärendet att nekas. Använd till exempel en soppåse, plastfolie eller papper runt produktens originalkartong så att adressetiketten eller liknande inte skadar den. Skruvat accepterar inte använda eller sammansatta produkter, dvs produkten får inte ha använts eller provmonterats på en bil.
Vid utövande av ångerrätten betalar kunden själv returfrakten och ansvarar för Varans skick under returen. Vid retur där kund använder Skruvats returfraktsedel debiteras kunden en avgift på 70 kr, vid däck- eller fälgorder är avgiften 250kr/däck eller fälg plus ev. avgift på 250kr/däck eller fälg för avmontering vid retur av komplett hjul. Minimumkostnad för retur av däck eller fälg är 600kr. I annat fall står kund själv för returkostnaden. I de fall varan är för stor för att sändas i retur med vanlig paketpost, rekommenderar vi kunden att kontakta Skruvat för att få hjälp med att boka rätt returfrakt.
För att Kund ska kunna utnyttja sin ångerrätt måste försändelsen alltid hämtas ut. En inte uthämtad försändelse betraktas därmed inte som utnyttjande av ångerrätten och kund kommer därmed att få stå för kostnader som tillkommer vid outlöst paket.
3.6.2 Lagstadgad reklamationsrätt
3.6.3 Användning av Skruvats Returwebb
Nedan följer ytterligare information om hur du som Kund använder Skruvats Returwebb för att returnera eller reklamera en Vara från Skruvat.se.
Kund loggar in på Mina Sidor här. I listan med din order/ordrar klickar du på ”returnera” för den order som returen avser. Följ därefter instruktionerna för att på rätt sätt göra en retur till Skruvats returadress.
Vid returer av däck, hanteras detta av vår däckpartner Bythjul, som hjälper Skruvat med retur och reklamationshanteringen av däck och fälg. Kund loggar in på Mina Sidor Klicka här. I listan med din order/ordrar klickar du på ”returnera” för den order som returen avser. Följ därefter instruktionerna för att på rätt sätt göra en retur till rätt returadress.
Erhållande av returnummer är inte samma sak som en godkänd retur eller reklamation. Saknas någon handling förbehåller sig Skruvat.se att återsända varan till Kunden då returen inte kan anses komplett. Skruvat.se förbehåller sig vidare rätten att debitera självkostnadspris för saknade delar i de fall returen inte är komplett. Skruvat.se löser inte ut hämtpaket eller paket skickade mot postförskott. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering betalas av Kund.
Behöver du hjälp, vänligen kontakta kundservice på tel 08-120 20 420 vardagar mellan 9-16, lunchstängt mellan 12-13.
Returadress för Skruvat:
Skruvat.se
C/o DB Schenker
Kantyxegatan 22
213 76 Malmö
3.6.4 Återbetalningar
Vid fel har Skruvat.se rätt att korrigera felet eller skicka ny Vara. Eventuella fraktkostnader i samband med reklamation återbetalas till Kunden inom 14 dagar från den dag, då Skruvat.se mottog information om att kund vill reklamera varan.
Kunden kan dock få vänta till dess att varan har mottagits i retur av Skruvat.se eller tills att kunden lämnat bevis (t.ex. leveranskvitto från fraktombud) på att varan återsänts.
Kunden kan häva köpet vid väsentligt fel och detta inte beror på förhållanden som kan tillskrivas Skruvat.se. Kunden kan i dessa fall få hela köpbeloppet återbetalat inklusive frakt inom 14 dagar från den tidpunkt då Skruvat.se mottog hävningen av köpet.
Vid eventuell försening av produkter har Kund rätt att häva köpet om den nya föreslagna leveranstiden inte godtas. Kund har alltid rätt att häva beställning om Varan är slutsåld. Vid returer och reklamationer registreras ett ärende via Skruvat.se:s Returwebb www.skruvat.se/Returns
3.6.5 Transportskada/ Felleverans
Transportskador och felleverens anmäls av Kund genom returwebben inom 7 dagar från mottagande av leverans.
Om det vid leveranstillfället finns synliga skador på vara eller emballage anmäls det direkt till transportbolaget vid leverans.
Mina sidor på Skruvat.se.
4. BETALNING
Privatkunder
Skruvat.se samarbetar med de största aktörerna på marknaden för att erbjuda trygga och säkra betalningslösningar för beställning av Varor och Bilservice via Webbsidan. Skruvat.se:s samarbetspartners är de största svenska bankerna samt Qliro. I samarbete med dessa erbjuds Privatkund säker och trygg direktbetalning och kortbetalning samt faktura med 14 dagars kredit.
Tillsammans med Qliro (publ), Sveavägen 151, 111 46 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Qliro:
Qliro faktura
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet.
Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
Qliro konto & delbetalning
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.
Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
Kortbetalning
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Beloppet reserveras när ordern blivit registrerad. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.
Direktbetalning med Trustly
Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank.
Swish
Swish erbjuds via Qliro. Beloppet reserveras när ordern blivit registrerad.
För ytteligare information om Qliros dataskyddsinformation, klicka här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa Qliros sekretesspolicy här .
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Qliros säkerhetspolicy.
För mer information allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här
Mer information kring de olika betalningsvillkoren finner du under våra betalningsvillkor.
Företagskunder
Skruvat.se samarbetar med de största aktörerna på marknaden för att erbjuda trygga och säkra betalningslösningar för beställning av Varor och Bilservice via Webbsidan. Skruvat.se:s samarbetspartners är de största svenska bankerna samt Klarna. I samarbete med dessa erbjuds såväl Privatkund som Företagskund säker och trygg direktbetalning och kortbetalning samt faktura med 30 dagars kredit.
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här
Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
klicka här för att hitta mer information om Klarna
och kan läsa deras användarvillkor genom att klicka här
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy här .
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas säkerhetspolicy .
Mer information kring de olika betalningsvillkoren finner du under våra betalningsvillkor.
5. SKRUVAT.SE:S RÄTTIGHETER OCH INNEHÅLLET PÅ WEBBPLATSEN
6. SUPPORT OCH TILLGÄNGLIGHET
7. ANSVARSBEGRÄNSNING
Webbshopen är öppen dygnet runt för Kunds beställning av Varor. Trots en mycket hög tillgänglighet kan Webbsidan med dess funktioner vid ett fåtal tillfällen vara otillgänglig på grund av exempelvis underhåll, säkerhetsuppdateringar, nätverks- och eller hårdvaruproblem. Skruvat.se kan således inte garantera att webbshopen alltid är tillgängliga för Kund.
Du som är Privatkund har bland annat rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen (SFS 1990:932), lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och E-handelslagen (2002:562) när du köper varor och tjänster på internet. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och vill du läsa närmare om Kundens rättigheter kan du gå in på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
Du som är Företagskund har de rättigheter som omnämns i Köplagen (1990:931) för det fall annat inte framgår av dessa ”Användarvillkor Kunder”.
Utöver fabriksgaranti enligt punkt 1.5 i dessa ”Användarvillkor Kunder” lämnar Skruvat.se ingen garanti rörande en viss Varas kapacitet eller lämplighet för användning i ett visst fordon och det åligger Kund att försäkra sig om att beställd Vara kan monteras i eller användas med dennes fordon. Skruvat.se frånskriver sig ansvar för alla indirekta förluster som Företagskund kan vållas vid användandet av Varor samt vid fel och brister i tjänsten eller vid tjänstens upphörande. Gentemot Företagskund är Skruvat.se inte heller ansvarig för dröjsmål eller förlust som har sin grund i händelser utanför Skruvat.se:s kontroll och som Skruvat.se inte borde ha räknat med vid avtalets träffande. Skruvat.se:s skadeståndsansvar för varje kalenderår skall i förhållande till Företagskund vara begränsat till det belopp som Skruvat.se har fakturerat Företagskunden under det föregående kalenderåret.
8. ÄNDRING AV VILLKOR
9. FORCE MAJEURE
Skruvat.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
10. ÖVERLÅTELSE
Min sida är Profil är personlig och kan inte överlåtas till andra utan skriftligt samtycke från Skruvat.se.
11. KONTAKTUPPGIFTER
• Skruvat.se
• Org.nr. 556605-7336
• Adress: Drottninggatan 99, 113 60 Stockholm.
• Öppettider och kontaktinforamtion på www.skruvat.se/kundservice
12. TVIST
ARN:
https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR:
https://ec.europa.eu/odr