Bromsbelägg

Bromsbelägg – Stort utbud av reservdelar för din bil
Att välja rätt bromsbelägg är av
görande för både din säkerhet och bilens prestanda. På Skruvat hittar du produkter för de flesta bilmärken och modeller – alltid med bra information, hög kvalitet och snabb leverans. Här får du veta mer om när det är dags att byta bromsbelägg, vilka olika typer som finns, och hur du väljer rätt del för just din bil.
Varför är bromsbelägg viktiga för bilen?
Bromsbelägg är en av bilens viktigaste reservdelar eftersom de tillsammans med bromsskivan ser till att du kan stanna snabbt och säkert vid varje inbromsning. När du trycker på bromspedalen trycks bromsbelägget mot bromsskivan och friktionen gör att bilen saktar ner. Bromsbelägget slits med tiden och måste därför bytas ut regelbundet för att bibehålla bra prestanda och säkerhet. Det är viktigt att kontrollera statusen ofta – slitna belägg påverkar både bromsar och körkänsla.
Information om olika typer av bromsbelägg och bromsklossar
Det finns flera olika typer av bromsbelägg. Bromsklossar är ett annat ord som ofta används för samma reservdel. Valet av typ påverkar både prestanda och livslängd. Vissa produkter är optimerade för tyst gång och låg dammbildning, medan andra klarar av hård användning och ger extra bra bromsverkan vid tuffa förhållanden. Det är också viktigt att veta om din bil har särskilda krav eller om du önskar belägg för exempelvis sportig körning.
När måste man byta bromsbelägg?
Tecken på att det är dags att byta kan vara gnisslande ljud, sämre bromsar eller vibrationer vid inbromsning. Varningslampor eller ovanligt mjuk eller hård bromspedal är också tecken. Du bör kontrollera beläggen vid varje service eller däckbyte. Väntar du för länge riskerar du att bromsskivan också slits och då måste även den bytas, vilket kostar mer. Därför är det viktigt att inte vänta för länge utan byta innan slitage blir ett problem.
Hur ofta bör bromsbelägg bytas?
Hur ofta du behöver byta bromsbelägg beror på körstil, bilmodell och vilka produkter du använder. Generellt bör de bytas mellan 2 000–5 000 mil, men vissa bilar och körmönster gör att de slits snabbare. Bromsbeläggen bör kontrolleras regelbundet – särskilt om du ofta kör med tung last, gör många korta resor eller kör i stadstrafik.
Byta bromsbelägg själv eller lämna till verkstad?
Att byta bromsbelägg är något många väljer att göra själva, men det kräver rätt verktyg och kunskap. Om du är osäker på processen bör du överväga att lämna in bilen till en verkstad för att säkerställa att arbetet görs korrekt. Vid byte är det viktigt att alltid byta på båda sidor av axeln för jämn och riktigt bra bromsverkan.
Så väljer du rätt bromsbelägg till din bil
För att vara säker på att bromsbeläggen passar just din bil ska du använda Skruvats registreringsnummersök. Välj din bil i systemet, så visas bara produkter som är anpassade för din modell. Behöver du hjälp kan du alltid ta kontakt med Skruvats kundservice. De hjälper dig att bekräfta val av rätt del.
Vad påverkar hur ofta bromsbelägg måste bytas?
Hur du kör har stor betydelse för hur snabbt bromsbelägg slits. Hård körning med mycket inbromsning eller att ofta köra i tät trafik innebär byten oftare. Även väder och väglag påverkar. Det är därför viktigt att vara uppmärksam på information och rekommendationer från tillverkaren. Ofta är det bättre att byta en gång för mycket än att vänta tills det är för sent.
Fördelar med att köpa bromsbelägg från Skruvat
- Brett sortiment av kvalitetsmärken och olika typer av bromsbelägg
- Snabb leverans inom hela Sverige
- 30 dagars returrätt – du kan alltid byta om det blev fel
- Säker betalning och enkla returer
- Enkel sökning med registreringsnummer – visa bara delar som passar din bil
Tips innan du byter bromsbelägg
- Läs alltid igenom information om produkten innan du beställer
- Kontrollera om även bromsskivan är sliten och behöver bytas
- Byt aldrig bara ena sidan – alltid båda för bra balans
- Använd alltid rekommenderade verktyg och reservdelar
- Om du är osäker – ta hjälp av en expert eller verkstad
- Bromsbeläggsats, Framaxel Trw Cotec GDB1003INFINITI G Coupé, G Sedan, I30, I35 Sedan NISSAN 350Z Coupé, 350Z Roadster, ALTIMA, BLUEBIRD, BLUEBIRD SYLPHY / SYLPHY III, CEFIRO Sedan II, CEFIRO Sedan III, JUKE, MAXIMA III, MAXIMA / MAXIMA QX IV, MAXIMA / MAXIMA QX V, PULSAR Halvkombi, SENTRA VI, SENTRA VII, TEANA I, TEANA II, TIIDA Sedan SUZUKI SX4, SX4 Sedan
- Kontrollmärke: E9 90R 01107/113
- Tilläggsbeteckning: Cotec
- För fabrikat: SUMITOMO
- Slitvarningskontakt: Med akustisk slitagevarnare
Cotec, Med akustisk slitagevarnare - Bromsbeläggsats, Framaxel Trw Cotec GDB1308BUICK PARK AVENUE, REGAL, RIVIERA Coupé CADILLAC DEVILLE, ELDORADO Coupé, SEVILLE CHEVROLET CAPRICE, IMPALA Sedan, MONTE CARLO Coupé, TRANS SPORT, VENTURE OLDSMOBILE INTRIGUE Sedan OPEL SINTRA PONTIAC BONNEVILLE Sedan, GRAND PRIX Coupé VI, GRAND PRIX Sedan VI, MONTANA, TRANS SPORT VAUXHALL SINTRA
- Kontrollmärke: E2 90R 01124/007
- Tilläggsbeteckning: Cotec
- För fabrikat: SUMITOMO
- Längd (mm): 148
- Slitvarningskontakt: Med akustisk slitagevarnare
- Specifikation: Cotec
Cotec, Med akustisk slitagevarnare - Bromsbeläggsats, BakaxelFORD TOURNEO CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Skåp, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- Kontrollmärke: E9 90R - 02A0841/530
- Bromssystem: TRW
- För fabrikat: MOTORCRAFT
- Allmän information: Anti-skrik-plåt
- Reservdelar: Med tillbehör
- Slitvarningskontakt: Inkl. slitvarningskontakt
Anti-skrik-plåt, Inkl. slitvarningskontakt - Bromsbeläggsats, Framaxel Srline S70-0749FORD FOCUS III, FOCUS Sedan III, FOCUS Skåp / kombi III, FOCUS Skåp/halvkombi III, FOCUS Turnier III, KUGA II, KUGA VAN II, TOURNEO CONNECT / GRAND TOURNEO CONNECT V408 Minibus, miniva, TRANSIT CONNECT Minibus, minivan, TRANSIT CONNECT V408 Skåp/stor limousine
- Kontrollmärke: E9 90R-02A0107/3595
- För fabrikat: ATE
- Slitvarningskontakt: Ej förberedd för slitvarningsvisare
Ej förberedd för slitvarningsvisare441 kr