Bussningar

Bussningar
Bussningar spelar en avgörande roll när det kommer till fordonsfjädring, vibrationskontroll och stötdämpning, och de finns tillverkade i både gummi och metall. Dessa "kuddar," tillverkade av material som gummi eller polyuretan, är strategiskt placerade på olika delar av bilen och nöts naturligt med tiden.
Dessa bussningar fungerar som dämpare på styrleder och fordonsupphängningar, vilket kontrollerar rörelser i lederna, absorberar ojämnheter i vägen och minskar vibrationer och buller.
Felaktiga bussningar kan leda till en kedjereaktion av tryck och slitage på omgivande komponenter, vilket i slutändan resulterar i överbelastning på styr-, fjädrings- och drivlinans komponenter. Som i sin tur leder till att komponenter går sönder och måste bytas ut tidigare.
Här är fem indikatorer på att bussningen är skadad att vara uppmärksam på
- En dragkänsla vid inbromsning eller acceleration.
- Ojämnt däckslitage från vänster till höger.
- Däckslitagemönster som visar tecken på camberslitage.
- Dunkande ljud när du accelererar eller bromsar.
- En känsla av instabilitet i styrningen vid kurvor.
Vart använder man bussningar?
Bussningar används på olika delar av fordonet, inklusive styrarmar, stabilisatorstänger, kulleder, dragstänger, stötdämpare, fjäderbensfästen samt i motor- och transmissionsfästen. Dessa utsätts för slitage genom friktion, ålder, värme, exponering för vägsalt och smörjmedel samt påfrestningar från regelbundna rörelser och viktbörda.
Att regelbundet inspektera och byta slitna bussningar är viktigt för att säkerställa optimal prestanda, komfort och säkerhet under körning.
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Topran 304FORD FIESTA IV, KA
- Bussning, krängningshämmare, Inre, Bakaxel, båda sidor Topran 408MERCEDES-BENZ SPRINTER 2-t Buss [B901, B902], SPRINTER 2-t Flak/chassi [B901, B902], SPRINTER 2-t Skåp [B901, B902], SPRINTER 3-t Buss [B903], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B903], SPRINTER 3-t Skåp [B903]
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Topran 722CITROËN C5 I, C5 Break II
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Topran 723CITROËN DS3 DS DS 3, 3 Cabriolet
- Bussning, krängningshämmare, Framaxel, Höger, Vänster Delphi TD82AUDI 100 C4 Sedan, A6 C4, A6 C4 Avant
- Innerdiameter 1 (mm): 25
- Bussning, krängningshämmare, framaxel vänster Delphi TD827WVW PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant
- Innerdiameter 1 (mm): 22
- Bussning, krängningshämmare, Inre, Fram, höger eller vänster FebiRENAULT TRAFIC Buss, TRAFIC Flak/chassi, TRAFIC Skåp
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Febi bilstein 26MERCEDES-BENZ VARIO Buss [B670], VARIO Flak/chassi [B670, B668, B667], VARIO Skåp [B667, B670, B668], VARIO Tipp
- Längd (mm): 60
- Yttre diameter (mm): 64,0
- Bussning, krängningshämmare, Inre, Fram, höger eller vänster FebiMITSUBISHI L 300 Skåp III, L400 Buss, L400 Skåp, PAJERO II, PAJERO Canvas Top II
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febi bilstMITSUBISHI GALANT VIII, GALANT Kombi VIII
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Febi bilstein 41DAIHATSU ROCKY Hard Top, ROCKY Soft Top
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febi bilstHYUNDAI ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, MATRIX
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Febi bilstein 41HYUNDAI ACCENT I, ACCENT Sedan
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febi bilstHYUNDAI LANTRA II, LANTRA Kombi II
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febi bilstDAEWOO KORANDO, KORANDO Cabrio SSANGYONG KORANDO, KORANDO Cabrio, MUSSO
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febi bilstMAZDA 3, 3 Sedan, 5