Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, Fram, Ytter, Höger fram, VänSAAB 90, 900 I, 900 Cabriolet I, 900 Combi Coupe I, 99, 99 Combi Coupe
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel, Inre, Höger, Vänster Nty ZGMITSUBISHI L200 / TRITON, L200 / TRITON Flak/chassi, PAJERO SPORT II
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel, Fram, höger eller vänster SMERCEDES-BENZ C-KLASS [W203], C-KLASS Coupé [CL203], C-KLASS T-Model [S203]
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorHONDA CR-V I, CR-V II
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Ytter, Fram, höger eller vänsteSUBARU IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Sedan, LEGACY IV, LEGACY Kombi IV
- Längd (mm): 40,8
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterDACIA DUSTER, DUSTER Skåp/SUV RENAULT DUSTER
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 35
- Yttre diameter (mm): 32
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Ytter, Fram, höger eller vänsteSUBARU FORESTER, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY II, LEGACY III, LEGACY Kombi II, LEGACY Kombi III
- Längd (mm): 40
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidor Febest VWSB-BA5R-AUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Limousine, A3 Sportback VW GOLF VII, GOLF VIII, GOLF ALLTRACK Variant VII, GOLF SPORTSVAN VII, GOLF Van VII, GOLF VAN Variant VII, GOLF Variant VII, PASSAT ALLTRACK B8 Variant, PASSAT B8, PASSAT B8 Variant
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Skf VKDS 35BMW 3 [E36], 3 Cabriolet [E36], 3 Compact [E36], 3 Coupé [E36], 3 Touring [E36], 5 [E34], 5 Touring [E34], 7 [E32]
- Längd (mm): 60
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänsterHONDA CIVIC Hatchback VI, CIVIC Sedan VI, CR-V I
- Längd (mm): 40
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidor Kavo parts SBS-65FORD MAVERICK NISSAN PATHFINDER I, TERRANO I, TERRANO II
- Längd (mm): 36
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Skf VKDS 35NISSAN NV400 Buss, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp OPEL MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III
- Längd (mm): 41
- Yttre diameter (mm): 30
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, framaxel höger, framaxel vänsteAUDI 80 B1 Sedan, 80 B2 Sedan, 80 B3 Sedan, 90 B2, 90 B3, COUPE B2 VW PASSAT B2, PASSAT B2 Sedan, PASSAT B2 Variant, SANTANA, SCIROCCO
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 38
- Yttre diameter (mm): 22
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidorAUDI A3, A3 Sportback, TT, TT Roadster SEAT ALTEA, ALTEA XL SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW BEETLE, BEETLE Cabriolet, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF Van VI, GOLF VAN Variant VI, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, JETTA III, JETTA IV, TIGUAN, TIGUAN VAN
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, framaxel höger, framaxel vänsteSUZUKI SWIFT III
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 31
- Yttre diameter (mm): 37
85 kr