- Längd (mm): 285,9
- Gängmått 1: M12xP1.75
Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, Fram, höger ellerCHEVROLET CAPTIVA, TRAX OPEL ANTARA A VAUXHALL ANTARA A
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, Fram, höger eller vänsteOPEL ASTRA F, ASTRA F Cabriolet, ASTRA F Halvkombi, ASTRA F Halvkombi Classic, ASTRA F Kombi, ASTRA F Kombi Classic, ASTRA F Sedan Classic, ASTRA F Skåp / kombi, CALIBRA A, VECTRA A, VECTRA A Halvkombi SAAB 900 II, 900 Cabriolet II, 900 Coupé II, 9-3, 9-3 Cabriolet VAUXHALL ASTRA Mk III, CAVALIER Mk Halvkombi III, CAVALIER Mk Sedan III
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Skf VKDSFORD MONDEO III, MONDEO Sedan III, MONDEO Turnier III JAGUAR X-TYPE I, X-TYPE Kombi I
- Stabilisatorstag, krängningshämmare, BakaxelHYUNDAI i30, i30 Kombi KIA CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, PRO CEE'D
- krängningshämmare Stång/stag,, FramaxelCITROËN C4 III, C4 X DS DS 3 / DS 3 CROSSBACK OPEL CORSA F, CORSA F Skåp/halvkombi, MOKKA PEUGEOT 2008 II, 208 II
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel högerMERCEDES-BENZ X-KLASS [470], X-KLASS Flak/chassi [470] NISSAN NAVARA NP300 Flak/chassi, NAVARA NP300 Pick-up RENAULT ALASKANKit + greenparts
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänsterNISSAN MURANO II, QASHQAI / QASHQAI +2 I, X-TRAIL II, X-TRAIL III RENAULT KOLEOS I
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterHYUNDAI ACCENT IV, ACCENT Sedan IV, ELANTRA Sedan V, i30, i30 Coupé, i30 Kombi, VELOSTER KIA CEE'D, CEE'D Sportswagon, CERATO KOUP III, CERATO Sedan III, PRO CEE'D, RIO III, RIO Hatchback Van III, RIO Sedan III, SOUL II NISSAN JUKE, LEAF, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, QASHQAI SUV II RENAULT KADJAR TOYOTA AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Sedan, COROLLA, COROLLA Kombi, COROLLA Sedan, COROLLA Verso, MR2 III, PRIUS Liftback
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger, framaxel vänster FCITROËN JUMPY Buss III, JUMPY Flak/chassi III, JUMPY Skåp III, SPACETOURER Buss OPEL VIVARO C Buss, VIVARO C Platform Cabin, VIVARO C Skåp, ZAFIRA LIFE Buss PEUGEOT EXPERT Buss, EXPERT Flak/chassi, EXPERT Skåp, TRAVELLER Buss TOYOTA PROACE Buss, PROACE Skåp, PROACE VERSO Buss
- Chassi: För fordon med krängningshämmare fram
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelHYUNDAI ix35 KIA SPORTAGE III
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel högerSKODA ENYAQ SUV IV VW ID.3, ID.4