Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterAUDI A7 Sportback, A8 D5, E-TRON, E-TRON Sportback, Q7, Q7 Van, Q8 VW TOUAREG
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterHYUNDAI ix35, ix35 Van KIA SPORTAGE III
- Längd (mm): 140
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel vänsterAUDI Q4 Sportback, Q4 SUV CUPRA BORN SKODA ENYAQ SUV IV VW ID.3, ID.4, ID.5
- Längd (mm): 174
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel högerAUDI Q4 Sportback, Q4 SUV CUPRA BORN SKODA ENYAQ SUV IV VW ID.3, ID.4, ID.5
- Längd (mm): 174
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel vänsterHYUNDAI GRAND SANTA FÉ, SANTA FÉ III, SANTA FÉ Skåp/SUV III KIA SORENTO II, SORENTO Skåp/SUV II
- Längd (mm): 87
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänsterSSANGYONG ACTYON I, ACTYON II, ACTYON SPORTS I, ACTYON SPORTS II, KYRON, REXTON / REXTON II
- Längd (mm): 221,4
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel högerSSANGYONG ACTYON I, ACTYON II, ACTYON SPORTS I, ACTYON SPORTS II, KYRON, REXTON / REXTON II
- Längd (mm): 221,4
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterJAGUAR F-PACE, I-PACE LAND ROVER RANGE ROVER VELAR
- Längd (mm): 185,5
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänsterHYUNDAI i20 II
- Reservdelar: med muttrar
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterHYUNDAI ix35 KIA SPORTAGE III
- Allmän information: Med mutter
Med mutter - Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänsterAUDI A8 D5, Q7, Q7 Van, Q8 BENTLEY BENTAYGA LAMBORGHINI URUS PORSCHE CAYENNE, CAYENNE Coupe VW TOUAREG
- Längd (mm): 170
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterHYUNDAI TUCSON, TUCSON Skåp/SUV KIA SPORTAGE IV, SPORTAGE VAN IV
- Längd (mm): 111
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel vänsterPORSCHE 718 BOXSTER, 718 BOXSTER Spyder, 718 CAYMAN, 911, 911 Cabriolet, 911 Targa, BOXSTER, BOXSTER Spyder, CAYMAN
- Längd (mm): 260
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel högerPORSCHE 718 BOXSTER, 718 BOXSTER Spyder, 718 CAYMAN, 911, 911 Cabriolet, 911 Targa, BOXSTER, BOXSTER Spyder, CAYMAN
- Längd (mm): 260
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger Nty ZLP-MS-041MITSUBISHI SPACE RUNNER, SPACE RUNNER Minibus, minivan, SPACE WAGON
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-MS-051MITSUBISHI GRANDIS
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänster Nty ZLP-MS-080FIAT FULLBACK Pick-up MITSUBISHI L200 / TRITON, PAJERO SPORT III
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-NS-019NISSAN GT-R
- Längd (mm): 64,5
- Gängmått 1: M12x1,25
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-NS-061NISSAN CEFIRO Sedan III, TEANA I
- Längd (mm): 339
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-NS-073NISSAN MURANO I, QUEST
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger Nty ZLT-NS-045NISSAN PATROL GR Wagon V72 kr