Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- krängningshämmare Stång/stag,, Fram, höger eller vänster Topran 1AUDI 80 B3 Sedan, 80 B4 Avant, 80 B4 Sedan, 90 B3
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänster Corteco 49396515MITSUBISHI PAJERO III, PAJERO Canvas Top III, PAJERO SPORT I
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger Corteco 49396687SSANGYONG KYRON, REXTON / REXTON II, REXTON W / REXTON
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel vänster Corteco 49396688SSANGYONG KYRON, REXTON / REXTON II, REXTON W / REXTON
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger, framaxel vänster GJEEP GRAND CHEROKEE II
- Längd (mm): 204,5
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger Gsp S050350NISSAN X-TRAIL I
- Längd (mm): 65
- Gängmått 1: M12X1,25
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel vänster Gsp S050675INFINITI QX56 NISSAN PATHFINDER III, PATHFINDER VAN III
- Längd (mm): 65
- Gängmått 1: M12X1,25
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterAUDI A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback, A6 Allroad C7, A6 C7, A6 C7 Avant, A7 Sportback, Q5
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Skf VKDS 94000CHEVROLET LACETTI, LACETTI Kombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Kombi, NUBIRA Sedan DAEWOO LACETTI Halvkombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger Topran 109 983MERCEDES-BENZ SPRINTER 2-t Buss [B901, B902], SPRINTER 2-t Flak/chassi [B901, B902], SPRINTER 2-t Skåp [B901, B902], SPRINTER 3-t Buss [B903], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B903], SPRINTER 3-t Skåp [B903], SPRINTER 4-t Flak/chassi [B904], SPRINTER 4-t Skåp [B904] VW LT 28-35 Buss II, LT 28-46 Flak/chassi II, LT 28-46 Skåp II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPMERCEDES-BENZ MARCO POLO Camper [W447], VITO Mixto [DoubleCabinW447], VITO Skåp [W447], VITO Tourer [W447], V-KLASS [W447]
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger Nty ZLP-MMERCEDES-BENZ MARCO POLO Camper [W447], VITO Mixto [DoubleCabinW447], VITO Skåp [W447], VITO Tourer [W447], V-KLASS [W447]
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-TY-101TOYOTA AVENSIS
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, Bakaxel höger, Bakaxel väAUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet SEAT EXEO, EXEO ST
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, Bakaxel höger, Bakaxel väFORD USA MUSTANG Convertible, MUSTANG Coupé
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel Nty ZLT-MS-042MITSUBISHI SPACE RUNNER, SPACE WAGON
- Längd (mm): 140