Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel vänster Corteco 49401152ALFA ROMEO GTV, SPIDER
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel Corteco 49401313VOLVO 740, 740 Kombi, 760, 760 Kombi, 780, 940, 940 II, 940 Kombi, 940 Kombi II, 960, 960 II, 960 Kombi, 960 Kombi II
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster GspCHRYSLER PT CRUISER, PT CRUISER Cabriolet, PT CRUISER Combi Van
- Längd (mm): 185
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterCHEVROLET CAPTIVA, CAPTIVA Van OPEL ANTARA A VAUXHALL ANTARA A
- Längd (mm): 168
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster TrwBMW X3 [F25], X4 [F26]
- Längd (mm): 134
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster TrwALPINA B5, B5 Touring, B7, B8 GRAN COUPE BMW 5 [G30, F90], 5 Touring [G31], 5 Touring Van [G31], 6 Gran Turismo [G32], 7 [G11, G12], 8 Cabriolet [G14, F91], 8 Coupé [G15, F92], 8 Gran Coupe [G16, F93]
- Längd (mm): 140
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger Trw JTS1929BMW 1 [F20], 2 Coupé [G42, G87], 3 [G20, G80, G28], 3 Touring [G21, G81], 3 Touring Van [G21], 4 Cabriolet [G23, G83], 4 Coupé [G22, G82], 4 Gran Coupe [G26], i4 [G26]
- Längd (mm): 317
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel Trw JTS1931FORD FOCUS IV, FOCUS Sedan IV, FOCUS Turnier IV
- Längd (mm): 334
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster TrwCITROËN DS5 PEUGEOT 508 I, 508 SW I
- Längd (mm): 208
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel vänster Trw JTS1942BMW i3 [I01]
- Längd (mm): 237
- Gängmått 1: M10x1,5
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger Trw JTS1943BMW i3 [I01]
- Längd (mm): 237
- Gängmått 1: M10x1,5
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel, Tvåsidig Lemförder 43650HYUNDAI ACCENT Sedan V, CRETA, SOLARIS Sedan
- Längd (mm): 282
- Gängmått 1: M12x1,25
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel, Höger, Vänster LemförderFORD TOURNEO CONNECT / GRAND TOURNEO CONNECT V761 Minibus, miniva VW CADDY CALIFORNIA Camper V, CADDY Minibus, minivan V, CADDY Skåp/stor limousine V
- Längd (mm): 200
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster LemBMW 5 [G60], 7 [G70]
- Längd (mm): 110
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel högerTOYOTA CARINA V, CARINA Kombi V, CARINA Sedan V
- Längd (mm): 65
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger, framaxel vänster CVW PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel Corteco 49399305CITROËN JUMPER Buss I, JUMPER Flak/chassi I, JUMPER Skåp I FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger, framaxel vänster CTOYOTA CELICA Cabriolet, CELICA Coupé, COROLLA, COROLLA Compact, COROLLA Kombi, COROLLA Liftback, RAV 4 I
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster CorNISSAN TERRANO II, TERRANO Van II
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel höger, framaxel vänster CSEAT INCA, TOLEDO I VW GOLF III, GOLF Variant III, VENTO
- krängningshämmare Stång/stag,, Bakaxel höger, Bakaxel vänster CorNISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback