- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med mutter
- Allmän information: Med spindelled
Länkarm

Länkarm
Varje hjul på din bil är utrustat med länkarmar som utgör en central del av hjulupphängningen. Att ha trasiga länkarmar kan betydligt försämra din körupplevelse. Om du upplever problem med din bils länkarm, även känd som bärarm, är det viktigt att åtgärda detta snabbt för att säkerställa optimal prestanda.
När du köper nya tillbehör eller reservdelar till bilen hos oss på Skruvat.se, behöver du bara ange ditt registreringsnummer ovan.
Vad gör länkarmen?
Länkarmen, som är en del av hjulupphängningen, möjliggör olika hjulrörelser och bidrar till förbättrad körkomfort. Den fungerar som en tvärlänk och kopplar samman hjulbäraren med bilens kaross, vilket har en betydelsefull roll.
I dagens bilar är bärarmen integrerad som en viktig komponent för att stabilisera prestandan på vägarna. Dess böjda form, installerad tvärgående åt körriktningen, absorberar effektivt krafter som uppstår under acceleration, bromsning och vid kurvtagning.
Tillsammans med andra bildelar säkerställer den en effektiv fjädring i hjulupphängningen, vilket bidrar till en behaglig körupplevelse utan att störas av vägens ojämnheter.
När bör länkarmen bytas ut?
Länkarmarna utgör en komponent som behöver regelbunden underhåll, inklusive smörjning med jämna mellanrum, för att förhindra slitage. Det finns flera indikationer som kan signalera att det är dags att byta länkarmen på ditt fordon.
Här är några vanliga symptom som kan tyda på att länkarmen behöver ersättas:
Ovanliga ljud: Om du uppfattar onormala ljud, som kluckande, knakande eller gnisslande vid körning över ojämnheter eller i svängar, kan det indikera slitage eller skador på länkarmen eller dess bussningar.
Onormalt däckslitage: Om däcken slits ojämnt eller snabbare än vanligt kan det vara ett tecken på att länkarmen inte fungerar korrekt och att hjulens position och vinkel är fel.
Sämre väghållning: Om fordonet känns instabilt eller svårt att styra, särskilt i kurvor, kan det bero på slitage på länkarmen, vilket påverkar hjulens korrekta position.
Överdriven krängning: Om bilen lutar överdrivet mycket i svängar kan detta indikera att länkarmen eller tvärlänkarmen är slitna eller skadade.
Visuell inspektion: Om du upptäcker sprickor, böjningar, rost eller andra tecken på skada eller slitage när du inspekterar länkarmen, är det lämpligt att överväga att byta ut den.
Säkerställ att du har all nödvändig information och rätt artikelnummer för att hitta lämpliga reservdelar för ditt specifika hjulupphängningssystem.
- Länkarm, Fram, framaxel höger, NedreMERCEDES-BENZ E-KLASS [W211], E-KLASS T-Model [S211], SL [R230]Med gummilager, Med mutter, Med spindelled
- Länkarm, framaxel vänster, NedreVOLVO 850, 850 Kombi, C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, S70, V70 I, XC70 Cross Country I
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Fram, Framaxel, Nedre, HögerALPINA B6 Gran Coupe, B7 BMW 5 [F10], 5 Touring [F11], 6 Cabriolet [F12], 6 Coupé [F13], 6 Gran Coupe [F06]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Bakaxel, Bakaxel, båda sidor, UpptillHYUNDAI ELANTRA Sedan IV, i30, i30 Kombi KIA CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, MAGENTIS II, PRO CEE'D
- Länkarm, Bakaxel, båda sidor, UpptillFIAT CROMA, CROMA Skåp / kombi OPEL SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi VAUXHALL SIGNUM, VECTRA Mk II
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Tilläggsbeteckning: ProKit
ProKit - Länkarm, framaxel högerHYUNDAI i40 I, i40 CW I
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med spindelled
Med gummilager, Med spindelled - Länkarm, framaxel höger, UpptillVOLVO V90 Cross Country II, V90 Kombi II, XC60 II, XC90 II
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Bak, Bakaxel höger, Bakaxel vänster, Nedre Srline 320137FORD FOCUS I, FOCUS Sedan I, FOCUS Skåp / kombi I, FOCUS Turnier I MAZDA 3, 3 Sedan VOLVO S40 II, V50
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Fram, framaxel höger, NedreMERCEDES-BENZ C-KLASS [W203, W204], C-KLASS Coupé [CL203], C-KLASS T-Model [S203, S204], CLK [C209], CLK Cabriolet [A209], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], SLK [R171]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med mutter
- Allmän information: Med spindelled
Med gummilager, Med mutter, Med spindelled - Länkarm, Bakaxel, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterMERCEDES-BENZ CLS [C219], E-KLASS [W211], E-KLASS T-Model [S211]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Bakaxel, Tvåsidig, NedreAUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback, Q3, TT, TT Roadster SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW BEETLE, EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, JETTA III, JETTA IV, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, SCIROCCO III, TIGUAN, TOURAN
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
478 kr