- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
Länkarm

Länkarm
Varje hjul på din bil är utrustat med länkarmar som utgör en central del av hjulupphängningen. Att ha trasiga länkarmar kan betydligt försämra din körupplevelse. Om du upplever problem med din bils länkarm, även känd som bärarm, är det viktigt att åtgärda detta snabbt för att säkerställa optimal prestanda.
När du köper nya tillbehör eller reservdelar till bilen hos oss på Skruvat.se, behöver du bara ange ditt registreringsnummer ovan.
Vad gör länkarmen?
Länkarmen, som är en del av hjulupphängningen, möjliggör olika hjulrörelser och bidrar till förbättrad körkomfort. Den fungerar som en tvärlänk och kopplar samman hjulbäraren med bilens kaross, vilket har en betydelsefull roll.
I dagens bilar är bärarmen integrerad som en viktig komponent för att stabilisera prestandan på vägarna. Dess böjda form, installerad tvärgående åt körriktningen, absorberar effektivt krafter som uppstår under acceleration, bromsning och vid kurvtagning.
Tillsammans med andra bildelar säkerställer den en effektiv fjädring i hjulupphängningen, vilket bidrar till en behaglig körupplevelse utan att störas av vägens ojämnheter.
När bör länkarmen bytas ut?
Länkarmarna utgör en komponent som behöver regelbunden underhåll, inklusive smörjning med jämna mellanrum, för att förhindra slitage. Det finns flera indikationer som kan signalera att det är dags att byta länkarmen på ditt fordon.
Här är några vanliga symptom som kan tyda på att länkarmen behöver ersättas:
Ovanliga ljud: Om du uppfattar onormala ljud, som kluckande, knakande eller gnisslande vid körning över ojämnheter eller i svängar, kan det indikera slitage eller skador på länkarmen eller dess bussningar.
Onormalt däckslitage: Om däcken slits ojämnt eller snabbare än vanligt kan det vara ett tecken på att länkarmen inte fungerar korrekt och att hjulens position och vinkel är fel.
Sämre väghållning: Om fordonet känns instabilt eller svårt att styra, särskilt i kurvor, kan det bero på slitage på länkarmen, vilket påverkar hjulens korrekta position.
Överdriven krängning: Om bilen lutar överdrivet mycket i svängar kan detta indikera att länkarmen eller tvärlänkarmen är slitna eller skadade.
Visuell inspektion: Om du upptäcker sprickor, böjningar, rost eller andra tecken på skada eller slitage när du inspekterar länkarmen, är det lämpligt att överväga att byta ut den.
Säkerställ att du har all nödvändig information och rätt artikelnummer för att hitta lämpliga reservdelar för ditt specifika hjulupphängningssystem.
- Länkarm, Framaxel, Nedre, Höger Trw JTC1478FORD C-MAX, FOCUS II, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II VOLVO C30, C70 Cabriolet II, S40 II, V50
- Länkarm, Framaxel, Nedre, Vänster Trw JTC1479FORD C-MAX, FOCUS II, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II VOLVO C30, C70 Cabriolet II, S40 II, V50
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Framaxel, Nedre, HögerSUZUKI GRAND VITARA I, GRAND VITARA Terrängbil öppen I
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med spindelled
Med gummilager, Med spindelled - Länkarm, Ytter, framaxel vänster, Nedre Gsp S060060BMW 5 [E39], 5 Touring [E39]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Gängmått 1: M14X1,5
- Länkarm, Fram, framaxel vänster, Nedre Fag 821 1050 10ALPINA B3, B3 Touring, B4 Cabriolet, B4 Coupé BMW 1 [F20, F21], 1-Serie Van [F20], 2 Cabriolet [F23], 2 Coupé [F22, F87], 3 [F30, F80], 3 Gran Turismo [F34], 3 Touring [F31], 3 Touring Van [F31], 4 Cabriolet [F33, F83], 4 Coupé [F32, F82], 4 Gran Coupe [F36]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, framaxel höger, Upptill Kyb KSC4135MERCEDES-BENZ C-KLASS [W203, W204], C-KLASS Coupé [C204, CL203], C-KLASS T-Model [S203, S204], CLC-KLASS [CL203], CLK [C209], CLK Cabriolet [A209], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], SLC [R172], SLK [R171, R172]
- Styrsätt: Länkarm (längs-)
- Länkarm, Fram, Framaxel, Nedre, VänsterMERCEDES-BENZ E-KLASS [W212], E-KLASS T-Model [S212]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Längd (mm): 402,4
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med spindelled
Med gummilager, Med spindelled - Länkarm, framaxel höger, Nedre framaxel, HögerCITROËN C8, JUMPY, JUMPY Skåp FIAT SCUDO Buss, SCUDO Flak/chassi, SCUDO Skåp, ULYSSE LANCIA PHEDRA PEUGEOT 807, EXPERT Flak/chassi, EXPERT Skåp, EXPERT TEPEE
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Fram, höger eller vänster, Nedre Febi bilstein 02818SEAT CORDOBA, CORDOBA Vario, CORDOBA VARIO Skåp / kombi, IBIZA II, INCA, TOLEDO I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Pick-up II, CADDY Skåp/stor limousine II, CORRADO, GOLF II, JETTA II, POLO CLASSIC III, POLO Van Skåp / kombi, POLO Variant
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Länkarm, Framför axeln, Nedre framaxel, Höger Febest 1924-F15FLFRBMW X5 [F15, F85], X6 [F16, F86]
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Längd (mm): 420
- Länkarm, framaxel höger, Nedre Meyle 34-16 050 0016OPEL AGILA SUZUKI SPLASH, SWIFT III VAUXHALL AGILA Mk II
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
- Allmän information: Med spindelled
Med gummilager, Med spindelled - Länkarm, Bak, framaxel höger, NedreAUDI A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Sportback, Q5
- Styrsätt: Länkarm (tvär-)
- Allmän information: Med gummilager
Med gummilager