Luftfjädring

Luftfjädring
Luftfjädersystemet har till uppgift att ge dämpning mellan fordonets kaross och hjul för att minska vibrationerna under färd.
Luftfjädring är en betydelsefull del av dagens fordon, det inkluderar luftfjädrar, kompressor, sensorer och elektroniska system för att ge enastående komfort och körglädje. Genom att anpassa fordonets höjd och stötdämpning ger systemet en mjukare körning, oavsett terräng eller last.
Förklaring av Luftfjädersystem
Ett luftfjädersystem ersätter den traditionella fjäderfjädringen genom att byta ut stålfjädrar (eller bladfjädring) ovanför fordonshjulen med luftkuddar av gummi och polyuretan. Dessa luftkuddar blåses upp av en luftkompressor eller elektrisk pump till ett visst tryck för att fungera på ett liknande sätt som traditionella fjädrar. Luftens riktning kontrolleras av luftventiler som släpper in luft i olika delar av systemet för att blåsa upp det.
Fördelar med luftfjädring
- Komfort: Luftfjädring i bilar ger förbättrad komfort för föraren, vilket är positivt för daglig körning.
- Reducerat buller och vibration: Luftfjädring minskar slitage på fjädringssystemet och fordonets komponenter genom att minska hårdheten och vibrationen, särskilt vid tung belastning.
- Anpassning på vägen: Luftfjädring ger föraren möjlighet att anpassa bilen för personlig åkkomfort och hantering.
- Anpassning till last: Luftfjädring anpassar sig till last genom att justera höjden på bilen, vilket underlättar lastning.
- Bränsleekonomi: Fordon med luftfjädring kan anpassas efter vägtyp för bättre bränsleekonomi. Lägre körhöjd på motorvägen ger förbättrad aerodynamik och minskat luftmotstånd.
Nackdelar med luftfjädring
- Kostnad: En nackdel med luftfjädringssystem är den högre inköpskostnaden jämfört med traditionell fjäderfjädring. Endast lyxbilar har vanligtvis inbyggda luftfjädringssystem som standard.
- Underhållskostnader: Luftfjädringsbilar har högre underhållskostnader.
- Mekaniska problem: Luftfjädringssystem är benägna för mekaniska problem, som fel på grund av rost eller fukt samt felaktig anslutning av luftslangen. Läckor i luftfjädring är vanliga och kan leda till överhettning av kompressorn.
Då är det dags att byta ut luftfjädringskomponenterna
- Ojämn körhöjd
- Ökad stötighet
- Ökad aktivitet från luftfjädringskompressorn
- Sänkning av fordonet när det är parkerat
- Varningslampor på instrumentpanelen
Om du märker något av dessa tecken, är det viktigt att omedelbart söka professionell hjälp. Att regelbundet underhålla och vid behov byta ut luftfjädringskomponenter är avgörande för att bevara bilens prestanda och säkerhet.
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelBMW 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [F11]
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelBMW 5 Touring [E61]
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel högerMERCEDES-BENZ CLS [C218], CLS Shooting Brake [X218], E-KLASS [W212], E-KLASS T-Model [S212]
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel vänsterMERCEDES-BENZ CLS [C218], CLS Shooting Brake [X218], E-KLASS [W212], E-KLASS T-Model [S212]
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelMERCEDES-BENZ E-KLASS [W211], E-KLASS T-Model [S211]
- Bälgar, luftfjädring Fast FT20215NISSAN NV400 Buss, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III
- Bälgar, luftfjädring, Vänster bakMERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C205], C-KLASS T-Model [S205], E-KLASS All-Terrain [S213], E-KLASS T-Model [S213], EQC [N293]
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelAUDI A6 Allroad C6, A6 C6, A6 C6 Avant
- Bälgar, luftfjädring, Fram, TvåsidigMERCEDES-BENZ R-KLASS [W251, V251]
- Bälgar, luftfjädring, Höger bakMERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C205], C-KLASS T-Model [S205], E-KLASS All-Terrain [S213], E-KLASS T-Model [S213], EQC [N293]
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel vänsterBMW 5 Touring [E39]
- Bälgar, luftfjädring Magneti marelli 030607020185IVECO DAILY Buss III, DAILY Buss IV, DAILY Flak/chassi I, DAILY Flak/chassi II, DAILY Flak/chassi III, DAILY Flak/chassi IV, DAILY Flak/chassi V, DAILY Flak/chassi VI, DAILY Skåp I, DAILY Skåp II, DAILY Skåp III, DAILY Skåp IV, DAILY Skåp V, DAILY Skåp VI, DAILY Tipp II
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel högerBMW 5 Touring [E39]
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelBMW X5 [E70, F15, F85], X6 [E71, E72, F16, F86]
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel Febi bilstein 107301IVECO DAILY Buss III, DAILY Buss V, DAILY Buss VI, DAILY Flak/chassi III, DAILY Flak/chassi IV, DAILY Flak/chassi V, DAILY Flak/chassi VI, DAILY Skåp III, DAILY Skåp IV, DAILY Skåp V, DAILY Skåp VI
- Yttre diameter (mm): 160
- Allmän information: med kolv
med kolv - Bälgar, luftfjädring, BakaxelCITROËN C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I
- Stötdämpartyp: Gastryck
- Stötdämparutförande: Dämparmodul
- Bälgar, luftfjädring, BakaxelLAND ROVER RANGE ROVER III
- Bälgar, luftfjädring, FramaxelMERCEDES-BENZ CLS [C219], E-KLASS [W211], E-KLASS T-Model [S211]
- Bälgar, luftfjädring, Vänster framPORSCHE PANAMERA
- Bälgar, luftfjädring, Höger framPORSCHE PANAMERA
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel Magneti marelli 350510200002CITROËN C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I
- Stötdämpartyp: Gastryck
- Stötdämparutförande: Dämparmodul
- Bälgar, luftfjädring, Bakaxel vänsterAUDI A6 Allroad C7, A6 C7, A6 C7 Avant, A7 Sportback