Drivaxel

Drivaxel
På Skruvat.se hittar du ett brett utbud av drivaxlar bak och fram för alla bilmodeller.
Vi erbjuder drivaxlar från många ledande tillverkare och kan vara trygg i att du alltid får högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt drivaxlar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Så funkar en drivaxel
Något förenklat är drivaxelns huvuduppgift att överföra motorns kraft till hjulen. En drivaxel är oftast monterad mellan växellådan och hjulen och består av en eller flera axelstänger och kardanknutar. När bilen svänger, tillåter ledkopplingen drivaxeln att böjas och hjulen att svänga utan att det uppstår skador på drivaxeln. Kardanleden gör det också möjligt för drivaxeln att rotera, även när hjulet rör sig på ojämna vägar.
Olika drivaxlar kan ha olika konstruktioner och tekniker, men de grundläggande principerna för hur de fungerar är desamma.
Drivaxelns sammansättning
En drivaxel består i huvudsak av två delar – en yttre drivknut på hjulsidan och en inre drivknut vid växellådan – som är sammankopplade med en led som gör det möjligt för drivknuten att röra sig när hjulet svänger eller rör sig upp och ner på ojämna vägar.
Den yttre drivknuten är den som oftast går sönder eftersom den utsätts för högre påfrestningar nära hjulet i form av fukt, salt och grus som tränger in under gummit. En trasig drivknut kan orsaka störningar i bilens framhjulsdrift, såsom vibrationer eller ljud.
En bil kan ha en eller flera drivaxlar beroende på dess drivsystem och antal hjul:
- En framhjulsdriven bil har vanligtvis två drivaxlar, alltså en för vänster framhjul och en för höger framhjul.
- En bakhjulsdriven bil har en drivaxel som driver bakhjulen medan framhjulen styr bilen.
- En fyrhjulsdriven bil har vanligtvis två drivaxlar, vilket ger kraft till alla fyra hjulen.
- Vissa bilar, som exempelvis sportbilar, kan ha fler drivaxlar för att förbättra bilens prestanda eller köregenskaper. Men i allmänhet har en bil minst en drivaxel.
Olika typer av drivaxlar
Det finns flera olika typer av drivaxlar som används i bilar och andra fordon. Därför är det viktigt att du väljer rätt typ av drivaxel för din bil eller ditt fordon, beroende på dess drivsystem och krav på kraftöverföring. Här är några exempel:
Rak drivaxel: Den här typen av drivaxel används vanligtvis på fordon med bakhjulsdrift och är den enklaste formen av drivaxel. Den består av en rörformad axel som sträcker sig från differentialen till varje bakhjul.
Kardanaxel: Kardanaxeln används vanligtvis på bilar med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den består av en rörformad axel och två leder som gör det möjligt för hjulen att rotera samtidigt som bilen rör sig framåt.
Halvaxel: Halvaxlar används på bilar med framhjulsdrift och är kortare än de flesta andra typer av drivaxlar. De är utformade för att vara mer kompakta och lättare, vilket gör dem idealiska för användning på mindre bilar.
Skillnader mellan olika typer av drivaxlar
1. Konstruktion:En drivaxel kan ha olika konstruktion beroende på vilken typ av drivsystem bilen har. Till exempel har en drivaxel fram vanligtvis en ledad kopp mellan axeln och hjulnavet, medan en drivaxel bak kan ha en fast montering.
2. Material:En drivaxel kan tillverkas i olika material, som stål eller aluminium. Valet av material påverkar bland annat axelns styrka och vikt.
3. Storlek:En drivaxel kan ha olika storlek beroende på bilens storlek och användning. Till exempel är en större och starkare drivaxel vanligtvis nödvändig på en tung lastbil jämfört med en mindre personbil.
4. Teknik:En drivaxel kan ha avancerade tekniska funktioner, som elektronisk styrning eller differentialer, för att förbättra bilens prestanda och köregenskaper.
Hur vet man att man måste byta drivaxel?
Det finns några tecken som kan indikera att det är dags att byta drivaxel på en bil. Dessa inkluderar:
Vibrationer: Om bilen vibrerar eller skakar när du kör kan det vara ett tecken på att drivaxeln är sliten eller trasig.
Klickande eller knackande ljud: Om du hör ett högt, hackigt ljud när du svänger eller accelererar kan det vara ett tecken på att drivaxelns led eller knutar är trasiga.
Ojämnt däckslitage: Om däcken slits ojämnt kan det bero på en sliten eller trasig drivaxel.
Svårigheter att styra: Om bilen är svår att styra eller om ratten känns stel kan det bero på en trasig drivaxel.
Vanliga frågor kring drivaxel
- Drivaxel, framaxel höger Magneti marelli 302004190046CITROËN C5 III, C5 Break III, DS5, JUMPY, JUMPY Skåp FIAT SCUDO Buss, SCUDO Flak/chassi, SCUDO Skåp PEUGEOT 407, 407 Coupé, 407 SW, EXPERT Flak/chassi, EXPERT Skåp, EXPERT TEPEE
- Drivaxel, framaxel högerNissan Nv200 / evalia buss, Nv200 skåp
- Drivaxel, framaxel högerVOLVO 850, 850 Kombi, C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, S70, V70 I
- Längd (mm): 1028
- Drivaxel, framaxel vänster Gsp 203006AUDI A3 SEAT LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I, OCTAVIA Skåp / kombi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Van IV, GOLF VAN Variant IV, GOLF Variant III, GOLF Variant IV, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, VENTO
- Längd (mm): 557
- Drivaxel, framaxel vänster Nk 5047121AUDI A3 SEAT LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I, OCTAVIA Skåp / kombi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF III, GOLF IV, GOLF Van IV, GOLF VAN Variant IV, GOLF Variant IV, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet
- Längd (mm): 557
- Drivaxel, framaxel högerOPEL MOVANO A Buss, MOVANO A Flak/chassi, MOVANO A Skåp RENAULT MASTER Buss II, MASTER Flak/chassi II, MASTER Skåp II VAUXHALL MOVANO Mk I
- Längd (mm): 1158
- Drivaxel, framaxel vänsterVOLVO V40 Cross Country, V40 Halvkombi, V40 Skåp/halvkombi
- Längd (mm): 581
- Drivaxel, framaxel vänster Nty NPW-VW-166AUDI A1, A1 Sportback SEAT TOLEDO IV SKODA FABIA III, FABIA Kombi III, RAPID, RAPID Spaceback VW POLO V, POLO Van
- Längd (mm): 518
- Drivaxel, Fram, Framaxel, framaxel höger Snr DK66.017Citroën Berlingo / berlingo first minibus, minivan, Berlingo flak/chassi, Berlingo multispace, Berlingo skåp/stor limousine, C3 II, C4 I, C4 coupé, C4 grand picasso I, C4 picasso minibus, minivan I, C4 sedan I Peugeot 307, 307 break, 307 cc, 307 sw, Partner flak/chassi, Partner minibus, minivan, Partner skåp/stor limousine, Partner tepee
- Längd (mm): 925
- Drivaxel, framaxel vänster Magneti marelli 302004190103AUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, LEON SC, LEON ST, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA III, OCTAVIA Combi II, OCTAVIA Combi III, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF VII, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF SPORTSVAN VII, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, GOLF Variant VII, JETTA III, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, TOURAN
- Drivaxel, framaxel höger Gsp 203329Audi A6 allroad c6, A6 c6, A6 c6 avant
- Längd (mm): 655
- Teknisk information: Non-Original design
- Drivaxel, framaxel höger Magneti marelli 302004190295VOLVO C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, S60 I, S80 I, V70 I, V70 II
- Drivaxel, framaxel höger Nty NPW-VW-038Audi A3, A3 cabriolet, A3 sportback Seat Altea, Altea XL, Leon, Toledo III Skoda Octavia II, Octavia combi II, Superb II, Superb kombi II Vw Caddy minibus, minivan III, Caddy skåp/stor limousine III, Cc b7, Eos, Golf V, Golf VI, Golf cabriolet VI, Golf plus V, Golf plus van, Golf van VI, Golf van variant VI, Golf variant V, Golf variant VI, Jetta III, Jetta IV, Passat b6, Passat b6 variant, Passat b7, Passat b7 skåp / kombi, Passat b7 variant, Passat cc b6, Scirocco III, Scirocco van, Touran, Touran van
- Längd (mm): 753
- Drivaxel, framaxel högerAudi Q3 Vw Tiguan, Tiguan van
- Längd (mm): 603
- Allmän information: Med skruv
Med skruv - Drivaxel, framaxel höger Gsp 202516LAND ROVER DISCOVERY V, DISCOVERY VAN V, RANGE ROVER IV, RANGE ROVER SPORT II
- Längd (mm): 1027
- Teknisk information: Material:Neoprene
- Drivaxel, Fram, Framaxel, framaxel vänsterVOLVO S60 II, S60 Cross Country II, V60 I, V60 Cross Country I, V70 III, XC70 II
- Längd (mm): 537