Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, framaxel höger Nty NPW-KA-302KIA CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, PRO CEE'D
- Drivknut, framaxel höger Nty NPW-KA-307KIA CARNIVAL I, CARNIVAL II
- Drivknut, framaxel höger, Bakaxel vänster Nty NPW-KA-311KIA CERATO Halvkombi I, CERATO KOUP II, CERATO Sedan I, CERATO Sedan II, SPORTAGE II, SPORTAGE VAN II
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-KA-312KIA SPORTAGE II
- Drivknut, På hjulsidan, på växellådssidan, framaxel höger Nty NPWHYUNDAI TUCSON KIA SPORTAGE II
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel höger, framaxel vänster NtyHYUNDAI ix35, ix35 Van, TUCSON, TUCSON Skåp/SUV KIA SPORTAGE II, SPORTAGE III
- Drivknut, Framaxel, framaxel höger, framaxel vänster Nty NPW-KA-3HYUNDAI ELANTRA Sedan V, i30, i30 Coupé, i30 Kombi KIA CEE'D, PRO CEE'D
- Längd (mm): 156
- Drivknut, framaxel höger Nty NPW-ME-107MERCEDES-BENZ A-KLASS [W169], B-KLASS Sports Tourer [W245]
- Längd (mm): 541
- Drivknut, På hjulsidan Nty NPW-MS-010MITSUBISHI CARISMA, CARISMA Sedan
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MS-016MITSUBISHI DELICA / SPACE GEAR, L 300 Buss III, L 300 Skåp III, L200, L400 Buss, L400 Skåp, PAJERO Classic, PAJERO I, PAJERO II, PAJERO Canvas Top I, PAJERO Canvas Top II, PAJERO SPORT I
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MS-024MITSUBISHI L200, L400 Buss, L400 Skåp, PAJERO Classic, PAJERO II, PAJERO Canvas Top II, PAJERO SPORT I
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel höger, framaxel vänster NtyMITSUBISHI ASX, ECLIPSE IV, GALANT Sedan IX, LANCER VIII, LANCER Sportback VIII
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel höger Nty NPW-MS-040MITSUBISHI L 300 Buss III, L 300 Skåp III, L200, L400 Buss, L400 Skåp, PAJERO I, PAJERO II, PAJERO Canvas Top I, PAJERO Canvas Top II
- Drivknut, På hjulsidan, på växellådssidan, framaxel höger Nty NPWHYUNDAI TERRACAN MITSUBISHI PAJERO II, PAJERO III, PAJERO IV, PAJERO Canvas Top III, PAJERO PININ I, PAJERO Van IV
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MZ-013MAZDA 626 V, 626 Hatchback V, 626 Station Wagon V
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel höger Nty NPW-MZ-023MAZDA 3, 3 Sedan, 323 C V, 323 F V, 323 P V, 323 S V, MX-3, XEDOS 6
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MZ-026MAZDA 3, 3 Sedan
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MZ-027MAZDA 3, 3 Sedan, 626 V, 626 Hatchback V
- Drivknut, på växellådssidan Nty NPW-MZ-033MAZDA 2, 2 Sedan, 323 F VI, 323 S V, 323 S VI, 5, PREMACY