- Volttal (V): 12
- Teknisk information: SI 0096
Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- Tryckomvandlare, turboaggregatVOLVO S60 I, S80 I, V70 II, XC70 CROSS COUNTRY I, XC90 I
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Pierburg 7.22903.16.0AUDI A6 C4, A6 C4 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, ALLROAD C5
- Volttal (V): 12
- Teknisk information: SI 0096
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Meat & doria 9096AUDI A4 B5, A4 B5 Avant, A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B7, A4 B7 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, A6 C6, A6 C6 Avant
- Volttal (V): 12
- Tryckomvandlare, turboaggregat Meat & doria 9314MERCEDES-BENZ A-KLASS [W176], B-KLASS Sports Tourer [W246, W242], CLS [C218], E-KLASS [W212], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], E-KLASS T-Model [S212], G-KLASS [W463], M-KLASS [W166], S-KLASS [W221, V221], S-KLASS Coupé [C216], SL [R231]
- Tryckomvandlare, turboaggregat Meat & doria 9322BMW 3 [E36], 5 [E34, E39], 5 Touring [E34, E39], 7 [E38] OPEL OMEGA B, OMEGA B Kombi
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Pierburg 7.00513.10.0LEXUS IS II TOYOTA AURIS, AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Sedan, COROLLA Sedan, COROLLA Verso, RAV 4 III
- Volttal (V): 12
- Teknisk information: SI 0096
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Meat & doria 9293OPEL MOVANO Buss, MOVANO Flak/chassi, MOVANO Skåp, VIVARO A Buss, VIVARO A Flak/chassi, VIVARO A Skåp
- Tryckomvandlare, turboaggregat Meat & doria 9873VOLVO S80 II, V70 III, XC60 SUV I, XC70 II
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Fae 56010HYUNDAI ACCENT II, ACCENT Sedan II, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, GETZ, MATRIX, SANTA FÉ I, TRAJET OPEL ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, CORSA D, MERIVA A Minibus, minivan, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B
- Tryckomvandlare, turboaggregat Fae 56025RENAULT ESPACE IV, GRAND SCÉNIC II, GRAND SCÉNIC III, KOLEOS I, LAGUNA II, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour II, LAGUNA Grandtour III, MASTER Skåp III, MEGANE II, MEGANE CC, MEGANE Coupé III, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Grandtour III, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Kombi II, SCÉNIC II, SCÉNIC III, VEL SATIS
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AR-006ALFA ROMEO 147, 156, 156 Sportwagon, 159, 159 Sportwagon, 166, BRERA, GT, MITO, SPIDER FIAT 500, 500L, BRAVO II, CROMA, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp, GRANDE PUNTO, GRANDE PUNTO Van, IDEA, LINEA, MAREA, MAREA Weekend, MULTIPLA, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi, STILO, STILO Multi Wagon, STILO VAN, STRADA Pick-up FORD KA LANCIA DELTA III, LYBRA, LYBRA SW, MUSA, THESIS, YPSILON
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AU-024Audi A6 c5, A6 c5 avant, A8 d2, Allroad c5
- Reservdelar: utan avgasåterförings-kylare
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-PL-022OPEL SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi VAUXHALL SIGNUM, VECTRA Mk II
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AR-004ALFA ROMEO 156, 156 Sportwagon, 166 FIAT MAREA, MAREA Weekend, STILO, STILO Multi Wagon LANCIA LYBRA, LYBRA SW
- Reservdelar: utan avgasåterförings-kylare
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-PL-035OPEL ASTRA G Classic, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Sedan, ASTRA H Skåp / kombi, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan VAUXHALL ASTRA Mk IV, ASTRA Mk V, ASTRAVAN Mk V, MERIVA A
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Nty EGR-RE-017DACIA DOKKER Express Skåp/stor limousine, DOKKER Minibus, minivan, DUSTER, DUSTER Skåp/SUV, LODGY, LOGAN II, LOGAN MCV II, SANDERO II FIAT TALENTO Buss, TALENTO Flak/chassi, TALENTO Skåp MERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS T-Model [S205] NISSAN JUKE, MICRA V, NOTE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, NV300 Flak/chassi, NV300 Kombi, NV300 Skåp, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp, QASHQAI SUV II OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp, VIVARO B Buss, VIVARO B Flak/chassi, VIVARO B Skåp RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, CLIO Grandtour IV, CLIO Skåp/halvkombi IV, DOKKER, ESPACE V, FLUENCE, GRAND SCÉNIC III, GRAND SCÉNIC IV, KADJAR, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, KOLEOS II, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III, MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III, MEGANE CC, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour III, MEGANE Grandtour IV, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Halvkombi IV, MEGANE Hatchback Van III, MEGANE Sedan IV, SCÉNIC III, SCÉNIC IV, TALISMAN, TALISMAN Grandtour, TRAFIC Buss III, TRAFIC Flak/chassi III, TRAFIC Skåp III VAUXHALL VIVARO B Buss, VIVARO B Skåp
- Volttal (V): 12
- Teknisk information: SI 0096
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VCITROËN C4 I, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C4 Sedan I, C5 II, C5 Break II, C5 Skåp / kombi, XSARA PICASSO PEUGEOT 206 Halvkombi, 207, 307, 307 Break, 307 SW, 308 I, 308 SW I, 407, 407 SW
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Meat & doria 9223ALFA ROMEO MITO FIAT BRAVO II, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, GRANDE PUNTO, PALIO, PALIO Weekend, PUNTO, PUNTO Cabriolet, PUNTO Skåp/halvkombi, PUNTO Van, STILO, STILO Multi Wagon, STRADA Pick-up
- Tryckomvandlare, turboaggregat Trucktec automotive 07.16.056AUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B7, A4 B7 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, A6 C6, A6 C6 Avant
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VFiat Sedici Opel Agila Suzuki Splash, Swift III, Swift IV, Sx4, Sx4 s-cross, Vitara
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VVolvo S60 II, S80 II, V60 I, V70 III, Xc60 suv I, Xc70 II
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VIveco Daily buss IV, Daily buss VI, Daily flak/chassi III, Daily flak/chassi IV, Daily flak/chassi V, Daily flak/chassi VI, Daily skåp III, Daily skåp IV, Daily skåp V, Daily skåp VI
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Pierburg 7.01814.21.0Nissan Nv400 buss, Nv400 flak/chassi, Nv400 skåp Opel Movano b buss, Movano b flak/chassi, Movano b skåp Renault Master buss III, Master flak/chassi III, Master skåp III
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Med filter
- Reservdelar: Med slang
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
Med filter - Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Pierburg 7.03073.01.0CHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, TRAX OPEL ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sedan, ASTRA J Skåp / kombi, ASTRA J Skåp/halvkombi, ASTRA J Sports Tourer, CASCADA, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA B Minibus, minivan, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA TOURER C VAUXHALL ASTRA Mk VI, MERIVA Mk II, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA Mk III
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregatSSANGYONG ACTYON I, ACTYON SPORTS I, REXTON / REXTON II
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-FR-032FORD FIESTA VI
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Nty EGR-TY-014LEXUS IS II TOYOTA AURIS, AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Sedan, COROLLA Sedan, COROLLA Verso, RAV 4 III, VERSO
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VPORSCHE 718 BOXSTER, 718 CAYMAN, CAYENNE, MACAN, PANAMERA
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12VCITROËN C4 I, C4 II, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO II, C4 PICASSO II, C4 PICASSO Van II, C4 Sedan II, C4 SPACETOURER, C5 AIRCROSS DS DS 3, 3 Cabriolet, 4 / DS 4 CROSSBACK, 5 OPEL GRANDLAND / GRANDLAND X PEUGEOT 208 I, 3008 Minibus, minivan, 3008 SUV, 308 II, 308 SW II, 5008, 5008 II, 508 I, 508 II, 508 SW I, 508 SW II, RCZ
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
FAQ - Turbo
Vad är turbo?
Hur mycket kostar turbo?
Är det olagligt att ha en turbo i Sverige?
Hur länge håller en turbo?
Kan jag köra bilen om turbon är trasig?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk