För bara några år sedan gällde det att trampa ner kopplingen, pumpbromsa och försöka styra i den riktning man skulle om man tappade fästet.

Nu är det i stort sett bara styrningen som är densamma om man förlorar fästet. Nyare bilar har flera smarta system som hjälper dig att hålla bilen på vägen, även om du sladdar runt på helt väglag. Det kan vara bra att läsa på vilka system din bil har och hur de fungerar. Flera moderna bilar är beroende av dessa smarta system för att inte t.ex. välta i en undanmanöver på torr asfalt.

Fart
Små ändringar i hastighet har stor betydelse på hur rörelseenergi du måste kunna manövrera.
Om du kör i hastigheter kring 30-50km/h och endast ökar farten med 10km/h, så dubblar du din bromssträcka.
- Gränsen mellan liv och död i en trafikolycka mellan bilar är runt 70km/h.
- Om en fotgängare blir påkörd i 30km/h är risken för dödlig utgång ca 10%. I 50km/h är den dödliga utgången uppe i 80% (OECD 2006).
- De flesta barn som blir påkörda blir det i den närmiljön nära hemmet.
- Om du kommer in i en situation där du behöver tvärnita/nödbromsa och kör 40km/h, så kommer du passera punkten du hade kunnat stanna på om du kört 30km/h, redan när din hastighet minskat till endast 37km/h. Alltså precis när du börjat bromsa!
Det är något att ha i bakhuvudet när du är stressad och har bråttom hem.

Körteknik med elektroniska hjälpsystem
Det finns ett antal förkortningar på de hjälpsystem som numera är vanliga i bilar. Här är förklaringar till några av de vanligaste systemen:

Låsningsfria bromsar.
Även om du bromsar allt du orkar så kommer hjulen inte att låsa sig, så att du kan styra. Detta är mer känt som ABS.

Antispinn.
Trots att man ibland är snabb på gasen hindrar elektroniken att du spinner med hjulen och får en farlig sladd. Det kallas för ASC.

Antisladd/stabilitetskontroll.
När du fått sladd, så hindrar elektroniken bilen att snurra runt. Detta system kallas DSC. Men kom ihåg: har du för hög fart, kan inte dessa hjälpsystem rädda dig. Då är det bara säkerhetsbälte, airbag och bilens säkerhet som kan hjälpa dig.

Få ner farten så fort som möjligt!
Om du upptäcker en fara för sent gäller det att få ner farten så snabbt som möjligt. Det ger dig större chans att hinna styra undan och minska skadorna om du skulle krocka. När du först bromsar, tryck ner bromspedalen så hårt du kan. Det kan vara avgörande.

Låt ABS-bromsarna klaga och låta!
Med ABS kan du styra medan du bromsar. När ABS-systemet slår till kommer du att känna vibrationer i bromspedalen och höra oljud. Det är helt normalt, fortsätt bara att bromsa. Utan ABS måste du släppa bromsen för att kunna styra. När du blockerar hjulen tappar du styrförmågan. Därför måste du släppa bromsen för att styra, vilket gör att din bromssträcka kommer öka drastiskt. Du måste därför värdera vad som är viktigast, bromssträcka eller styrning. Genom att pumpbromsa kan du växla mellan att bromsa och styra. Som du hör är det att föredra en bil med ABS!

Styrning
Tänk dig att du springer på glashalt underlag och behöver svänga. Då är du begränsad till hur snabbt du kan ändra kurs. På blank is är det nästan omöjligt att ändra riktning. Samma sak när du kör bil.
Ett vanligt fel många förare gör i en nödsituation är att försöka styra undan snabbt och mycket. Med en sådan manöver ökar du sladden och det kommer ta längre tid innan du har kontroll på bilen igen.
För att kunna styra precist och följsamt på hala underlag är det viktigt att tänka på följande:
- Håll löst i ratten. Låt även fingertopparna ha kontakt med ratten.
- Håll händerna symmetriskt, på varsin sida av ratten.
- Tryck mot ratten. Genom att trycka mot ratten känner du bättre av ändringar i väggreppet. Ju sämre väggrepp desto mindre motstånd. När du tappar fäste på framhjulen tappar du också motståndet i ratten.

Hur kan man kontrollera underlaget?
Passa på att göra dessa enkla kontroller när du inte har några bilar bakom eller på väg mot dig. Testa väggreppet ofta!
- Känn på motståndet i ratten. Gör en liten men snabb rattmanöver, släpper hjulen eller följer bilen dina kommandon från ratten?
- Känns på väggreppet genom att ge lite extra gas. Hur lätt släpper hjulen?
- Korta provbromsningar. Hur mycket bromsar det in?

Bilen och däcken
Bromsarna ska självklart fungera som det ska. Även på nyare bilar kan bromsarna rosta och tappa effekt, särskilt bakbromsarna. Och det ger betydligt längre bromssträckor. Både bromsskivor och bromsbelägg slits, så se till att kontrollera med jämna mellanrum.
Vinterdäck ska ha minsta mönsterdjup 3 mm. Men byt i god tid, ett vinterdäck med 3 mm mönsterdjup är ett väldigt slitet vinterdäck. Och kommer därmed inte ge dig i närheten av lika bra grepp som ett nytt vinterdäck. Kontrollera även att gummit är mjukt och helt, så att det inte blivit gammalt och spruckit.