Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidorVOLVO S60 I, S80 I, S80 II, V70 I, V70 II, V70 III, XC70 Cross Country I
- Bussning, stabilisatorstag, Ytter, framaxel höger, framaxel vänstAUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback, Q3 SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW CADDY ALLTRACK Minibus, minivan, CADDY ALLTRACK Skåp/stor limousine, CADDY Minibus, minivan II, CADDY Minibus, minivan III, CADDY Minibus, minivan IV, CADDY Skåp/stor limousine III, CADDY Skåp/stor limousine IV, CC B7, EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF PLUS Van, GOLF Van VI, GOLF VAN Variant VI, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, PASSAT ALLTRACK B7, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Skåp / kombi, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, SCIROCCO III, SCIROCCO Van, TIGUAN, TIGUAN VAN, TOURAN, TOURAN VAN
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 34
- Yttre diameter (mm): 45
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidorFORD FOCUS II, FOCUS III, FOCUS Cabriolet II, FOCUS Sedan II, FOCUS Sedan III, FOCUS Skåp / kombi II, FOCUS Turnier II, FOCUS Turnier III, GALAXY II, GALAXY MK VAN II, KUGA II, KUGA VAN II, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, MONDEO Van IV, S-MAX, S-MAX VAN VOLVO S60 II, S80 I, S80 II, V60 I, V60 Skåp / kombi I, V70 II, V70 III, V70 Skåp / kombi III, XC60 SUV I, XC60 VAN I, XC70 II, XC70 VAN II
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterSUBARU FORESTER, IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Sedan, LEGACY IV, LEGACY Kombi IV, OUTBACK, WRX Sedan, XV
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Ytter, Bakaxel, båda sidorSUBARU FORESTER, IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Sedan, LEGACY V, LEGACY VI, LEGACY Kombi V, OUTBACK, XV
- Längd (mm): 48
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänsterFORD GALAXY II, GALAXY III, GALAXY MK VAN II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, MONDEO Van IV, S-MAX, S-MAX VAN LAND ROVER RANGE ROVER EVOQUE, RANGE ROVER EVOQUE Cabriolet, RANGE ROVER EVOQUE VAN VOLVO S60 II, S60 Cross Country II, S80 II, V60 I, V60 Cross Country I, V60 Skåp / kombi I, V70 III, V70 Skåp / kombi III, XC60 SUV I, XC60 VAN I, XC70 II, XC70 VAN II
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel, Inre, Höger, VänsterSUBARU FORESTER, IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Sedan, LEGACY IV, LEGACY Kombi IV, OUTBACK, XV