Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterSUBARU LEGACY V, LEGACY Kombi V
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febest MSBMITSUBISHI LANCER VII, LANCER CARGO Skåp / kombi, LANCER Kombi VII, OUTLANDER I
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänster KavoMITSUBISHI L200 / TRITON, PAJERO SPORT III
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterVW CADDY ALLTRACK Minibus, minivan, CADDY ALLTRACK Skåp/stor limousine, CADDY Minibus, minivan III, CADDY Minibus, minivan IV, CADDY Skåp/stor limousine III, CADDY Skåp/stor limousine IV
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterIVECO DAILY Buss III, DAILY Buss IV, DAILY Buss V, DAILY Buss VI, DAILY Flak/chassi III, DAILY Flak/chassi IV, DAILY Flak/chassi V, DAILY Flak/chassi VI, DAILY Skåp III, DAILY Skåp IV, DAILY Skåp V, DAILY Skåp VI
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 40
- Yttre diameter (mm): 34
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Skf VKDS 35AUDI A3, TT, TT Roadster SEAT LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Van IV, GOLF Variant IV, NEW BEETLE
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidor Skf VKDS 458500MINI MINI, Cabriolet, CLUBMAN, COUNTRYMAN, PACEMAN, Roadster
- Längd (mm): 32,3
- Yttre diameter (mm): 26
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Febest MSB-CU20RMITSUBISHI OUTLANDER I
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, Bak, Ytter, Vänster, tvär (sSAAB 900 I, 900 Cabriolet I, 900 Combi Coupe I
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Febest OPSBFIAT CROMA OPEL SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi VAUXHALL SIGNUM, VECTRA Mk II
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterAUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet SEAT EXEO, EXEO ST
- Tilläggsbeteckning:
- Längd (mm): 30
- Yttre diameter (mm): 32
- Bussning, stabilisatorstag, framaxel höger, framaxel vänsterAUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A6 Allroad C6, A6 C6, A6 C6 Avant PORSCHE MACAN SEAT EXEO, EXEO ST
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster, Mitt Skf VRENAULT CLIO II, CLIO Skåp/halvkombi II, MEGANE I, SCÉNIC Minibus, minivan I
- Längd (mm): 47
- Yttre diameter (mm): 35,5
- Bussning, stabilisatorstag, FramaxelVW LT 28-35 Buss I, LT 28-35 Flak/chassi I, LT 28-35 Skåp I, LT 40-55 Flak/chassi I, LT 40-55 Skåp I
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterNISSAN NAVARA, NP300 PICKUP, PICK UP
- Längd (mm): 28,8
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, framaxel höger, framaxel vänsteAUDI A4 B5, A4 B5 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, A8 D2, ALLROAD C5 SKODA SUPERB I VW PASSAT B5 Variant, PASSAT B5.5 Variant
- Bussning, stabilisatorstag, FramaxelCHRYSLER NEON II, PT CRUISER, PT CRUISER Cabriolet
- Längd (mm): 28
- Yttre diameter (mm): 44
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterVW GOLF I, GOLF Cabriolet I, JETTA I, SCIROCCO
- Bussning, stabilisatorstag, Ytter, Fram, höger eller vänsterVW GOLF I, GOLF Cabriolet I, JETTA I, SCIROCCO
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, Ytter, Höger, tvär (sned)SAAB 900 I, 900 Cabriolet I, 900 Combi Coupe I46 kr