Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterSEAT CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, INCA, TOLEDO I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Skåp/stor limousine II, GOLF II, GOLF III, GOLF Cabriolet III, GOLF Cabriolet IV, GOLF Van III, GOLF Variant III, JETTA II, POLO CLASSIC III, POLO Variant, VENTO
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterNISSAN NP300 NAVARA, NP300 NAVARA Flak/chassi, PATHFINDER III
- Längd (mm): 50
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänsterAUDI A1, A1 Sportback SEAT CORDOBA, IBIZA III, IBIZA IV, IBIZA SC IV, IBIZA ST IV, TOLEDO IV SKODA FABIA I, FABIA II, FABIA Combi I, FABIA Combi II, FABIA Praktik I, FABIA Sedan I, RAPID, RAPID Spaceback VW FOX Halvkombi, POLO, POLO V, POLO Sedan IV, POLO Sedan V, POLO Van
- Bussning, stabilisatorstag, Ytter, Fram, höger eller vänsterAUDI 80 B2 Sedan, 80 B3 Sedan, 90 B2, 90 B3, COUPE B2 VW PASSAT B1, PASSAT B1 Variant, PASSAT B2, PASSAT B2 Sedan, PASSAT B2 Variant, SANTANA
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterAUDI 80 B2 Sedan, 80 B3 Sedan, 90 B2, 90 B3, COUPE B2, COUPE B3 VW PASSAT B1, PASSAT B1 Variant, PASSAT B2, PASSAT B2 Sedan, PASSAT B2 Variant, SANTANA
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Fram, höger eller vänsterAUDI 80 B1 Sedan, 80 B2 Sedan, 80 B3 Sedan, 90 B2, 90 B3 VW PASSAT B2, PASSAT B2 Sedan, PASSAT B2 Variant
- Fordonsutrustning: För fordon med servostyrning
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidorOPEL SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi
- Bussning, stabilisatorstag, framaxel höger, framaxel vänsterNISSAN PRIMASTAR Buss, PRIMASTAR Skåp OPEL VIVARO A Buss, VIVARO A Flak/chassi, VIVARO A Skåp RENAULT TRAFIC Buss II, TRAFIC Flak/chassi II, TRAFIC Skåp II VAUXHALL VIVARO A Buss, VIVARO A Skåp
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänsterNISSAN NV400 Buss, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III VAUXHALL MOVANO Mk II
- Längd (mm): 39
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterVW MULTIVAN T5, MULTIVAN T6, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp, TRANSPORTER T6 Flak/chassi, TRANSPORTER T6 Skåp
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Ytter, Fram, höger eller vänsteHYUNDAI ELANTRA Sedan IV, i30, i30 Kombi KIA CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, CERATO Sedan II, PRO CEE'D
- Längd (mm): 44,3
- Bussning, stabilisatorstag, framaxel höger, framaxel vänsterFORD TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT
- Bussning, stabilisatorstag, framaxel höger, framaxel vänsterSEAT AROSA VW LUPO I, POLO, POLO III, POLO Van Skåp/halvkombi
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, båda sidorFORD GALAXY II, GALAXY III, GALAXY MK VAN II, KUGA II, KUGA VAN II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, MONDEO Van IV, S-MAX VOLVO S60 II, S60 Cross Country II, S80 II, V60 I, V60 Cross Country I, V60 Skåp / kombi I
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänsterOPEL ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, TIGRA TwinTop, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi SAAB 9-5 VAUXHALL ASTRA Mk IV, ASTRAVAN Mk V, CORSA Mk II, TIGRA TwinTop, VECTRA
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterHONDA CR-V III, CR-V IV
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster MetalcauchoHYUNDAI EQUUS / CENTENNIAL, GRANDEUR, H-1 / STAREX Buss, H-1 Cargo, H-1 Travel, ix55, SANTA FÉ II, SANTA FÉ III, SONATA V KIA OPIRUS, SORENTO II
- Längd (mm): 48
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, framaxel höger, framaxel vänsteVW TRANSPORTER T4 Buss, TRANSPORTER T4 Flak/chassi, TRANSPORTER T4 Skåp
- Bussning, stabilisatorstag, Ytter, Inre, Fram, höger eller vänsteTOYOTA COROLLA Kombi, COROLLA Sedan, COROLLA Verso, PRIUS Liftback
- Längd (mm): 41
- Bussning, stabilisatorstag, Inre, Ytter, Fram, höger eller vänsteSUZUKI GRAND VITARA I, SAMURAI Terrängbil täckt, SJ413
- Längd (mm): 43,3
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterSUBARU IMPREZA Kombi, LEGACY IV, LEGACY Kombi IV67 kr