Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel höger, Bakaxel vänster Fast FVW CADDY ALLTRACK Minibus, minivan, CADDY ALLTRACK Skåp/stor limousine, CADDY Minibus, minivan III, CADDY Minibus, minivan IV, CADDY Skåp/stor limousine III, CADDY Skåp/stor limousine IV
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster, Höger, VänBMW 5 [F10], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [F11], 6 Cabriolet [F12], 6 Coupé [F13], 6 Gran Coupe [F06], 7 [F01, F02, F03, F04]
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel, Inre, Höger, Vänster Nty ZGDAIHATSU SIRION SUBARU JUSTY IV
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel Gsp 530787MITSUBISHI L200, PAJERO SPORT I
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster MetalcauchoHYUNDAI GALLOPER I, GALLOPER II MITSUBISHI L200, PAJERO II, PAJERO Canvas Top II
- Längd (mm): 39
- Bussning, stabilisatorstag, Bakaxel, Ytter, Höger, Vänster Nty ZGMERCEDES-BENZ M-KLASS [W163]
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Skf VKDS 35SEAT CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, INCA, TOLEDO I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Skåp/stor limousine II, GOLF II, GOLF III, GOLF Cabriolet III, GOLF Cabriolet IV, GOLF Variant III, JETTA II, POLO Variant, VENTO
- Bussning, stabilisatorstag, Framaxel Gsp 518095FIAT SEDICI SUZUKI SX4, SX4 Sedan
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febest BZSMERCEDES-BENZ SPRINTER 3, 5-t Buss [B906], SPRINTER 3, 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3, 5-t Skåp [B906], SPRINTER 3-t Buss [B906], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3-t Skåp [B906], SPRINTER 4, 6-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 4, 6-t Skåp [B906], SPRINTER 5-t Buss [B906], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 5-t Skåp [B906]
- Bussning, stabilisatorstag, Fram, höger eller vänster Febest CRSBJEEP WRANGLER II, WRANGLER III
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febest HSBACURA VIGOR HONDA ACCORD IV, ACCORD V, ACCORD VI, ACCORD Aerodeck IV, ACCORD Aerodeck V, ACCORD Coupé IV, ACCORD Coupé V, ODYSSEY Minibus, minivan, PRELUDE III, PRELUDE IV, PRELUDE V, SHUTTLE
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febest MSBMITSUBISHI GRANDIS, L200, PAJERO SPORT I
- Bussning, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Febest MSB-V97RMITSUBISHI PAJERO IV, PAJERO Van IV