- Längd (mm): 141,5
- Allmän information: Med mutter
Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänster Febi bilstein 171MERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C205], C-KLASS T-Model [S205], CLS [C257], E-KLASS [W213], E-KLASS Cabriolet [A238], E-KLASS Coupé [C238], E-KLASS T-Model [S213]Med mutter
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel, Höger Lemförder 38730 01POLESTAR POLESTAR 1 VOLVO S90 II, V60 Cross Country II, V90 Cross Country II, V90 Kombi II, XC60 II, XC90 II
- Längd (mm): 180
- Stång/stag, krängningshämmare, BakaxelHYUNDAI i40 I, i40 CW I
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterNISSAN ALMERA, CUBE, MICRA IV, MICRA V, NOTE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp
- Gängmått 1: M10X1,25
- krängningshämmare Stång/stag,, framaxel högerAUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B7, A4 B7 Avant SEAT EXEO, EXEO ST
- Allmän information: Med fästmaterial
Med fästmaterial - Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelTOYOTA YARIS, YARIS VERSO, YARIS VERSO VAN
- Längd (mm): 97
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, TvåsidigFIAT DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi OPEL COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour VAUXHALL COMBO Mk III
- Längd (mm): 297
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterFIAT DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi OPEL COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour VAUXHALL COMBO Mk III
- Längd (mm): 297
- Gängmått 1: M10 x 1,25
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel högerNISSAN MURANO II, QASHQAI / QASHQAI +2 I, QASHQAI SUV II, TEANA II, X-TRAIL II, X-TRAIL III RENAULT KOLEOS I, KOLEOS II
- Gängmått 1: M12X1,25
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänster MVOLVO S60 I, S80 I, V70 II, XC70 Cross Country I, XC90 I
- Längd (mm): 332
- Gängmått 1: M10x1,5
- Reservdelar: med verktygsgrepp
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterHONDA CIVIC Hatchback VIII, CIVIC Sedan VIII
- Tilläggsbeteckning: ProKit
- Längd (mm): 225,5
ProKit - Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidor Metalcaucho 40LEXUS NX TOYOTA RAV 4 III, RAV 4 IV
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänster MHONDA CIVIC Hatchback VIII
- Längd (mm): 225
- Gängmått 1: M10x1,5
- Reservdelar: med verktygsgrepp
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterDACIA DUSTER, DUSTER Skåp/SUV RENAULT DUSTER, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III, LATITUDE
- Längd (mm): 302
- Gängmått 1: M10X1,5
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänsterFORD GALAXY II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX VOLVO S60 II, S80 II, V60 I, V70 III, XC60 SUV I, XC70 II
- Längd (mm): 300
- Gängmått 1: M10x1,5
- Reservdelar: med verktygsgrepp