Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Reparationssats, krängningshämmarfäste, framaxel höger Magneti maCHEVROLET TRAILBLAZER SAAB 9-7X
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger Nty ZLT-CH-011CHEVROLET TRAILBLAZER
- Gängmått 1: M12x1.75
- Stång/stag, hjulupphängning, Bakaxel, båda sidor, NedreBMW 3 [E36, E46], 3 Cabriolet [E36, E46], 3 Compact [E36, E46], 3 Coupé [E36, E46], 3 Touring [E36, E46], X3 [E83], Z1 Roadster, Z4 Coupé [E86], Z4 Roadster [E85, E89]
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänster GspBMW 3 [E30, E36], 3 Cabriolet [E30, E36], 3 Coupé [E36], 3 Touring [E30, E36], 5 [E28], 6 [E24], 7 [E23, E32], Z1 Roadster
- Längd (mm): 100
- Bussning, krängningshämmare, Fram, höger eller vänster Febest HSBHONDA CR-V III, CR-V IV
- Stång/stag, hjulupphängning, Fram, Bakaxel höger, Bakaxel vänsterFORD C-MAX, FOCUS I, FOCUS II, FOCUS III, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan I, FOCUS Sedan II, FOCUS Sedan III, FOCUS Skåp / kombi III, FOCUS Skåp/halvkombi III, FOCUS Turnier I, FOCUS Turnier II, FOCUS Turnier III, GRAND C-MAX, KUGA I, KUGA II, KUGA VAN II MAZDA 3, 3 Sedan, 5 VOLVO C30, C70 Cabriolet II, S40 II, V50
- Längd (mm): 280
- Allmän information: Med gummilager
Med gummilager - Reparationssats, krängningshämmarfäste, framaxel höger, framaxelVOLVO S40 I, V40 Kombi
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel Metalcaucho 04803CITROËN C5 II, C5 III, C5 Break II, C5 Break III, C6, ZX PEUGEOT 407, 407 Coupé, 407 SW, 508 I, 508 SW I
- Längd (mm): 141
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel höger, Bakaxel vänster, NeFORD GALAXY II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX VOLVO S60 II, S80 II, V60 I
- Längd (mm): 195
- Stång/stag, kr ängningshämmare, Fram, höger eller vänster, BakaxelHYUNDAI ACCENT I, ACCENT Sedan
- Längd (mm): 135
- Gängmått 1: M8x1.25mm
- krängningshämmare Stång/stag,, Framaxel, Fram, höger eller vänsteNISSAN MICRA III, MICRA C+C III, NOTE RENAULT CAPTUR I, CLIO III, CLIO IV, CLIO Grandtour III, CLIO Grandtour IV, CLIO Skåp / kombi IV, CLIO Skåp/halvkombi III, CLIO Skåp/halvkombi IV, MODUS / GRAND MODUS, ZOE, ZOE Skåp/halvkombi
- Längd (mm): 248
- Gängmått 1: M10x1.25mm
- Stång/stag, hjulupphängning, Bak, Bakaxel höger Meyle 116 035 001AUDI A4 Allroad B8, A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback, A6 Allroad C7, A6 C7, A6 C7 Avant, A7 Sportback, A8 D4, Q5, Q5 Van PORSCHE MACAN
- Längd (mm): 362
- Allmän information: Med gummilager
Med gummilager - Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, Tvåsidig Lemförder 28734LAND ROVER DISCOVERY II
- Längd (mm): 158,5
- Reparationssats, krängningshämmarfäste, FramaxelVW TRANSPORTER T5 Buss, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp, TRANSPORTER T6 / CARAVELLE T6 Buss, TRANSPORTER T6 Flak/chassi, TRANSPORTER T6 Skåp
- Stång/stag, krängningshämmareFORD MONDEO III, MONDEO Sedan III, MONDEO Turnier III JAGUAR X-TYPE I, X-TYPE Kombi I
- Längd (mm): 289
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterKIA CARENS Minibus, minivan III, MAGENTIS II
- Stabilisatorstag, krängningshämmare, BakaxelNISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi