Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorBMW 5 [F10], 6 Cabriolet [F12], 6 Coupé [F13], 6 Gran Coupe [F06], 7 [F01, F02, F03, F04]
- Längd (mm): 110
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänsterFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel högerFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel höger, framaxel vänsterFORD MAVERICK NISSAN TERRANO II
- Stång/stag, krängningshämmare, FramaxelFORD ESCORT Classic, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier Classic, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/halvkombi, FIESTA Skåp/stor limousine, FOCUS I, FOCUS Sedan I, FOCUS Turnier I, KA, KA Van, ORION III, PUMA, STREET KA MAZDA 121 III
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorFORD TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorFORD MONDEO II, MONDEO Sedan II, MONDEO Turnier II
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- Längd (mm): 313
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel högerALFA ROMEO 166
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterFIAT 500X, TIPO Halvkombi, TIPO Kombi, TIPO Sedan JEEP RENEGADE SUV
- Längd (mm): 280
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorCHEVROLET LACETTI, LACETTI Kombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Kombi, NUBIRA Sedan, OPTRA DAEWOO LACETTI Halvkombi, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel, båda sidorDAEWOO NUBIRA, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterFIAT MAREA, MAREA Weekend, MULTIPLA LANCIA DEDRA, DEDRA SW, LYBRA, LYBRA SW
- Stång/stag, krängningshämmare, Fram, höger eller vänsterFIAT PANDA, PANDA Skåp/halvkombi
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänsterHONDA JAZZ II
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel högerHONDA JAZZ II
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel vänsterHONDA JAZZ II
- Stång/stag, krängningshämmare, framaxel högerHONDA JAZZ II
- Stång/stag, krängningshämmare, Bakaxel högerHONDA STREAM