Drivaxel

Drivaxel
På Skruvat.se hittar du ett brett utbud av drivaxlar bak och fram för alla bilmodeller.
Vi erbjuder drivaxlar från många ledande tillverkare och kan vara trygg i att du alltid får högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt drivaxlar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Så funkar en drivaxel
Något förenklat är drivaxelns huvuduppgift att överföra motorns kraft till hjulen. En drivaxel är oftast monterad mellan växellådan och hjulen och består av en eller flera axelstänger och kardanknutar. När bilen svänger, tillåter ledkopplingen drivaxeln att böjas och hjulen att svänga utan att det uppstår skador på drivaxeln. Kardanleden gör det också möjligt för drivaxeln att rotera, även när hjulet rör sig på ojämna vägar.
Olika drivaxlar kan ha olika konstruktioner och tekniker, men de grundläggande principerna för hur de fungerar är desamma.
Drivaxelns sammansättning
En drivaxel består i huvudsak av två delar – en yttre drivknut på hjulsidan och en inre drivknut vid växellådan – som är sammankopplade med en led som gör det möjligt för drivknuten att röra sig när hjulet svänger eller rör sig upp och ner på ojämna vägar.
Den yttre drivknuten är den som oftast går sönder eftersom den utsätts för högre påfrestningar nära hjulet i form av fukt, salt och grus som tränger in under gummit. En trasig drivknut kan orsaka störningar i bilens framhjulsdrift, såsom vibrationer eller ljud.
En bil kan ha en eller flera drivaxlar beroende på dess drivsystem och antal hjul:
- En framhjulsdriven bil har vanligtvis två drivaxlar, alltså en för vänster framhjul och en för höger framhjul.
- En bakhjulsdriven bil har en drivaxel som driver bakhjulen medan framhjulen styr bilen.
- En fyrhjulsdriven bil har vanligtvis två drivaxlar, vilket ger kraft till alla fyra hjulen.
- Vissa bilar, som exempelvis sportbilar, kan ha fler drivaxlar för att förbättra bilens prestanda eller köregenskaper. Men i allmänhet har en bil minst en drivaxel.
Olika typer av drivaxlar
Det finns flera olika typer av drivaxlar som används i bilar och andra fordon. Därför är det viktigt att du väljer rätt typ av drivaxel för din bil eller ditt fordon, beroende på dess drivsystem och krav på kraftöverföring. Här är några exempel:
Rak drivaxel: Den här typen av drivaxel används vanligtvis på fordon med bakhjulsdrift och är den enklaste formen av drivaxel. Den består av en rörformad axel som sträcker sig från differentialen till varje bakhjul.
Kardanaxel: Kardanaxeln används vanligtvis på bilar med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den består av en rörformad axel och två leder som gör det möjligt för hjulen att rotera samtidigt som bilen rör sig framåt.
Halvaxel: Halvaxlar används på bilar med framhjulsdrift och är kortare än de flesta andra typer av drivaxlar. De är utformade för att vara mer kompakta och lättare, vilket gör dem idealiska för användning på mindre bilar.
Skillnader mellan olika typer av drivaxlar
1. Konstruktion:En drivaxel kan ha olika konstruktion beroende på vilken typ av drivsystem bilen har. Till exempel har en drivaxel fram vanligtvis en ledad kopp mellan axeln och hjulnavet, medan en drivaxel bak kan ha en fast montering.
2. Material:En drivaxel kan tillverkas i olika material, som stål eller aluminium. Valet av material påverkar bland annat axelns styrka och vikt.
3. Storlek:En drivaxel kan ha olika storlek beroende på bilens storlek och användning. Till exempel är en större och starkare drivaxel vanligtvis nödvändig på en tung lastbil jämfört med en mindre personbil.
4. Teknik:En drivaxel kan ha avancerade tekniska funktioner, som elektronisk styrning eller differentialer, för att förbättra bilens prestanda och köregenskaper.
Hur vet man att man måste byta drivaxel?
Det finns några tecken som kan indikera att det är dags att byta drivaxel på en bil. Dessa inkluderar:
Vibrationer: Om bilen vibrerar eller skakar när du kör kan det vara ett tecken på att drivaxeln är sliten eller trasig.
Klickande eller knackande ljud: Om du hör ett högt, hackigt ljud när du svänger eller accelererar kan det vara ett tecken på att drivaxelns led eller knutar är trasiga.
Ojämnt däckslitage: Om däcken slits ojämnt kan det bero på en sliten eller trasig drivaxel.
Svårigheter att styra: Om bilen är svår att styra eller om ratten känns stel kan det bero på en trasig drivaxel.
Vanliga frågor kring drivaxel
- Drivaxel, framaxel höger Gsp 250377RENAULT LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III
- Längd (mm): 940
- Drivaxel, framaxel vänster Gsp 250378RENAULT LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III
- Längd (mm): 687
- Reparationssats, axelkropp, Bakaxel höger, Bakaxel vänster MeyleFORD GALAXY II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX VOLVO S60 II, S80 II, V60 I, V70 III, XC60 SUV I, XC70 II
- Reservdelar: Med monteringstillbehör
- Drivaxel, framaxel vänster Cdx 190566VOLVO C30, S40 II, V50
- Chassi: För fordon med standardchassi
- Längd (mm): 580
- Drivaxel, framaxel vänster Löbro 305933RENAULT KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO BE BOP, KANGOO Express
- Längd (mm): 685
- Drivaxel, Bakaxel höger, Bakaxel vänster Gsp 205070BMW X5 [E70, F15, F85], X6 [E71, E72, F16, F86]
- Längd (mm): 809
- Drivaxellager Tedgum 00224558FORD ESCORT VI, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier VI, FIESTA IV, FIESTA V, FIESTA VI, FOCUS I, FOCUS II, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II, FUSION, GALAXY II, KA, KUGA I, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, PUMA, S-MAX, TOURNEO CONNECT, TRANSIT Buss, TRANSIT CONNECT, TRANSIT Skåp
- Axelpackning, drivaxel, Fram Febest 95PEY-34660924CCHEVROLET AVEO / KALOS Halvkombi, AVEO / KALOS Sedan, AVEO Halvkombi, AVEO Sedan, BOLT, CAPTIVA, CAPTIVA SPORT, COBALT, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, EPICA, MALIBU, MATIZ, OPTRA, ORLANDO, SPARK, TRAVERSE, TRAX GMC ACADIA OPEL ANTARA A, ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Skåp / kombi, ASTRA J Skåp/halvkombi, ASTRA J Sports Tourer, ASTRA K, ASTRA K Sports Tourer, CASCADA, CORSA E, CORSA E Skåp/halvkombi, INSIGNIA A, INSIGNIA A Country Tourer, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA TOURER C
- Yttre diameter (mm): 66,2
- Drivaxel, framaxel vänster Gsp 224364HYUNDAI COUPE II, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, TIBURON Coupé
- Längd (mm): 655
- Drivaxel, framaxel vänsterSEAT CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, INCA, TOLEDO I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Skåp/stor limousine II, GOLF II, GOLF Cabriolet I, JETTA II, POLO CLASSIC III, POLO Variant, SCIROCCO
- Längd (mm): 540
- Drivaxel, Framaxel, framaxel höger, framaxel vänster Gsp 202074OLAUDI A4 Allroad B9, A4 B9, A4 B9 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback
- Längd (mm): 464
- Drivaxel, framaxel vänster Gsp 201896AUDI Q3, Q3 Sportback SEAT ATECA, TARRACO SKODA KAROQ, KODIAQ, SUPERB III, SUPERB Kombi III VW BEETLE, BEETLE Cabriolet, PASSAT ALLTRACK B8 Variant, PASSAT B8, PASSAT B8 Variant, TIGUAN
- Längd (mm): 500
- Drivaxel, Framaxel Magneti marelli 302004190286VW CALIFORNIA T4 Camper, TRANSPORTER T4 Buss, TRANSPORTER T4 Flak/chassi, TRANSPORTER T4 SkåpPris1 142 kr