- Yttre diameter (mm): 82
Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Febest 1810-ASJ14ATCADILLAC SRX, XTS OPEL ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sports Tourer, INSIGNIA A, INSIGNIA A Country Tourer, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, ZAFIRA TOURER C SAAB 9-5 VAUXHALL ASTRA Mk VI, INSIGNIA Mk I
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Febest 1810-CORDOPEL ADAM, CORSA C Skåp/halvkombi, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi VAUXHALL ADAM
- Yttre diameter (mm): 72
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Febest 1810-Z14FIAT GRANDE PUNTO, PUNTO, PUNTO Skåp/halvkombi OPEL CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi
- Yttre diameter (mm): 75
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Febest 1810-ZAFOPEL ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Halvkombi Classic, ASTRA H Kombi, ASTRA H Kombi Classic, ASTRA H Sedan, ASTRA H Sedan Classic, ASTRA H Skåp / kombi, ASTRA H TwinTop, ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B, ZAFIRA B Skåp/stor limousine VAUXHALL ASTRA Mk V, ZAFIRA A, ZAFIRA Mk II
- Yttre diameter (mm): 79
- Drivknut, Framaxel, på växellådssidan Febest 1811-A12OPEL ADAM, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi
- Yttre diameter (mm): 69
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel vänster Febest 1811-ASJLHOPEL ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer VAUXHALL ASTRA Mk VI
- Yttre diameter (mm): 78
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel höger Febest 1811-ASJRHOPEL ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Skåp / kombi, ASTRA J Skåp/halvkombi, ASTRA J Sports Tourer, CASCADA, MERIVA B Minibus, minivan, MERIVA B VAN
- Yttre diameter (mm): 78
- Drivknut, Framaxel, på växellådssidan Febest 1811-Z12OPEL ADAM, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, CORSA E, CORSA E Skåp/halvkombi
- Yttre diameter (mm): 72
- Drivknut, Bakaxel, På hjulsidan Febest 1910-E70RBMW X5 [E70, F15, F85], X6 [F16, F86]
- Yttre diameter (mm): 94
- Drivknut, Bakaxel, på växellådssidan Febest 1911-E70RRBMW X5 [E70, F15, F85], X6 [F16, F86]
- Yttre diameter (mm): 93