Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Mutter, axeltapp, Bakaxel höger A.b.s. 910761FORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- Mutter, axeltapp, Bakaxel höger, Bakaxel vänster, framaxel höger,BMW 3 [E30], 3 Cabriolet [E30], 3 Touring [E30], 5 [E34], 7 [E32], 8 [E31], Z1 Roadster DACIA LOGAN, LOGAN MCV FORD GALAXY II, S-MAX RENAULT 19 I, 21, AVANTIME, CLIO Skåp/halvkombi II, ESPACE II, ESPACE III
- Mutter, axeltapp, Framaxel, framaxel höger, framaxel vänster, BakFORD ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/halvkombi, FIESTA Skåp/stor limousine, KA, ORION III, PUMA, SCORPIO Turnier II, SIERRA Halvkombi I, SIERRA Turnier, STREET KA LEXUS IS I MAZDA 121 III
- Mutter, axeltapp, framaxel höger, framaxel vänster, Bakaxel högerBMW 3 [E36, E46], 3 Cabriolet [E36, E46], 3 Compact [E36, E46], 3 Coupé [E36, E46], 3 Touring [E36, E46], 5 [E28, E34], 5 Touring [E34], 6 [E24], 7 [E32], 8 [E31], Z3 Coupé [E36], Z3 Roadster [E36], Z4 Roadster [E85] MERCEDES-BENZ 124 T-Model [S124], E-KLASS Coupé [C124], E-KLASS T-Model [S124] NISSAN INTERSTAR Buss, INTERSTAR Skåp OPEL MOVANO A Buss, MOVANO A Flak/chassi, MOVANO A Skåp RENAULT MASTER Buss II, MASTER Flak/chassi II, MASTER Skåp II VAUXHALL MOVANO Mk I
- Mutter, axeltapp, framaxel höger, framaxel vänster A.b.s. 910840FIAT BRAVO I, CINQUECENTO, CINQUECENTO VAN, DOBLO Minibus, minivan, MAREA
- Mutter, axeltapp, framaxel höger, framaxel vänster A.b.s. 910880FIAT TEMPRA, TEMPRA S.W., TIPO
- Mutter, axeltapp, Bakaxel höger, Bakaxel vänster A.b.s. 910890BMW 1 [E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E36, E46, E90], 3 Cabriolet [E36, E46], 3 Compact [E36, E46], 3 Coupé [E36, E46, E92], 3 Touring [E36, E46], 5 Touring [E61], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64], Z1 Roadster
- Mutter, axeltapp, Framaxel, Bakaxel, Bakaxel höger, Bakaxel vänstBMW 1 [E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E36, E46, E90], 3 Cabriolet [E36, E46, E93], 3 Compact [E46], 3 Coupé [E36, E46, E92], 3 Touring [E36, E46, E91], 5 [E39, E60], 5 Touring [E39, E61], 7 [E38, E65, E66, E67, F01, F02, F03, F04], 8 [E31], X1 [E84], X3 [E83, F25], X5 [E53, E70], X6 [E71, E72], Z3 Coupé [E36], Z3 Roadster [E36], Z4 Coupé [E86], Z4 Roadster [E85], Z8 Roadster [E52]