- Specifikation: Groove type: MIDDLE
Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, På hjulsidanTOYOTA AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Liftback
- Drivknut, På hjulsidanROVER 400 II, 400 Halvkombi II, 45 Halvkombi I, 45 Sedan I
- Specifikation: Groove type: INNER
- Drivknut, På hjulsidanMITSUBISHI PAJERO Classic, PAJERO III, PAJERO Canvas Top III PEUGEOT BOXER Flak/chassi
- Drivknut, På hjulsidanBMW X3 [E83]
- Drivknut, På hjulsidanSUBARU FORESTER
- Drivknut, På hjulsidanTOYOTA AURIS
- Drivknut, På hjulsidanCITROËN C3 I, C3 Pluriel PEUGEOT 206 Halvkombi, 206 Sedan, 206 SW
- Yttre diameter (mm): 75
- Drivknut, På hjulsidanLAND ROVER DISCOVERY III, DISCOVERY IV, RANGE ROVER SPORT I
- Drivknut, På hjulsidanVW TOUAREG
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidanRENAULT 18, 18 Variable, 20, 21, 21 Kombi, 21 Sedan, 21 Skåp / kombi, 25, 30, ESPACE I, ESPACE II, FUEGO, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scenic, SAFRANE I, SCÉNIC Minibus, minivan I
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidanAUDI 80 B3 Sedan, 80 B4 Avant, 80 B4 Sedan, 90 B3, CABRIOLET B3, COUPE B3
- Drivknut, På hjulsidanFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- Drivknut, På hjulsidanCITROËN JUMPER Buss, JUMPER Flak/chassi, JUMPER Skåp FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidanFORD ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, ORION III
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidanRENAULT LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I
- Drivknut, På hjulsidanFIAT BRAVA, BRAVO I LANCIA DELTA II
- Drivknut, På hjulsidan
- Monteringssida: På hjulsidan, Fordonets produktionsland: Ukraina, Diameter tätningsring (mm): 42, Inre kuggning hjulsida: 22, Yttre kuggning hjulsida: 22, Ledtyp: Synkroniserad kulled, Mekaniskt bearbetad: Utan instick i inre del
- Drivknut, På hjulsidanALFA ROMEO 166 FIAT 500X, DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi JEEP RENEGADE SUV OPEL COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour
- Drivknut, På hjulsidanFORD ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, ORION III