Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Cdx 1600/29CITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé, XSARA PICASSO PEUGEOT 306, 306 Break, 306 Cabriolet, 306 Halvkombi, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Febest 0210-057A44NISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Traveller
- Yttre diameter (mm): 92
- Allmän information: Med ABS-sensorring
Med ABS-sensorring - Drivknut, Framaxel, På hjulsidan, framaxel vänster, framaxel högeCITROËN C2, C3 I, C3 II, C4 CACTUS DS 3, 3 Cabriolet, DS 3 Cabriolet PEUGEOT 1007, 208 I
- Längd (mm): 142
- Specifikation: Inner groove
- Drivknut, På hjulsidan, framaxel höger, framaxel vänsterFORD GALAXY II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX VOLVO S60 II, S80 II, V70 III
- Längd (mm): 114
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Fag 771 0200 30FORD USA PROBE I, PROBE II MAZDA 626 III, 626 Coupé III, 626 Hatchback III, 626 Hatchback IV, 626 Station Wagon III, MX-6, XEDOS 9
- Yttre diameter (mm): 94
- Axelbult, drivaxel, Framaxel Febi bilstein 40617MERCEDES-BENZ AMG GT [X290], C-KLASS [W204, W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C204, C205], C-KLASS T-Model [S204, S205], CLS [C218, C257], CLS Shooting Brake [X218], E-KLASS [W212, W213], E-KLASS All-Terrain [S213], E-KLASS Cabriolet [A238], E-KLASS Coupé [C207, C238], E-KLASS T-Model [S212, S213], GLC [X253], GLC Coupe [C253], GLK-KLASS [X204], S-KLASS [W221, W222, V222, X222], S-KLASS Cabriolet [A217], S-KLASS Coupé [C216, C217]
- Kvalitet/klass: 10.9
- Yttre diameter (mm): 40,0
- Skruvskalle/mutterprofil: Torxnyckel
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Lpr KMZ662KIA RIO II, RIO Sedan II
- Yttre diameter (mm): 84
- Specifikation: Middle
- Drivknut, Bakaxel, På hjulsidan, på växellådssidan Cdx 241FORD CONSUL, CONSUL Coupé, CONSUL Turnier, GRANADA, GRANADA II, GRANADA Coupé I, GRANADA Turnier, SCORPIO I, SCORPIO II, SCORPIO Sedan I, SCORPIO Turnier I, SCORPIO Turnier II, SIERRA II, SIERRA Halvkombi I, SIERRA Halvkombi II, SIERRA Turnier II
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan, framaxel höger, framaxel vänsteVW CALIFORNIA T5 Camper, MULTIVAN T5, TRANSPORTER T5 Buss, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp
- Yttre diameter (mm): 98
- Drivknut, På hjulsidan Cdx 046AUDI 100 C3 Avant, 100 C3 Sedan, 200 C3 Avant