Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- Oljeledning, överladdare Metalcaucho 99601CITROËN EVASION Minibus, minivan
- Ringpackning, överladdareBMW 1 [E81, E87, F20, F21], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 2 Active Tourer [F45], 2 Active Tourer Van [F45], 2 Cabriolet [F23], 2 Coupé [F22, F87], 2 Gran Tourer [F46], 2 Gran Tourer Van [F46], 3 [E46, E90, F30, F80, G20, G80, G28], 3 Cabriolet [E46, E93], 3 Compact [E46], 3 Coupé [E46, E92], 3 Gran Turismo [F34], 3 Touring [E46, E91, F31], 4 Cabriolet [F33, F83], 4 Coupé [F32, F82], 4 Gran Coupe [F36], 5 [E60, F10, G30, F90], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [E61, F11, G31], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64, F12], 6 Coupé [F13], 6 Gran Coupe [F06], 6 Gran Turismo [G32], 7 [E65, E66, E67, F01, F02, F03, F04, G11, G12], 8 Cabriolet [G14, F91], 8 Coupé [G15, F92], X1 [E84, F48], X2 [F39], X3 [E83, F25, G01, F97], X3 Van [G01], X4 [F26, G02, F98], X5 [E53, E70, F15, F85, G05, F95], X6 [E71, E72, F16, F86], X7 [G07] MERCEDES-BENZ 124 Coupé [C124], 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], 190 [W201], E-KLASS [W124], E-KLASS Cabriolet [A124], E-KLASS Coupé [C124], E-KLASS T-Model [S124], G-KLASS [W463], G-KLASS Cabrio [W463], S-KLASS [W126, W140], S-KLASS Coupé [C126, C140], SL [R107, R129]
- Yttre diameter (mm): 15
- TÄTNINGSRING Elring 465.910VOLVO S60 II, S60 Cross Country II, S80 II, S90 II, V40 Cross Country, V40 Halvkombi, V60 I, V60 II, V60 Cross Country I, V60 Cross Country II, V70 III, V90 Cross Country II, V90 Kombi II, XC40, XC60 II, XC60 SUV I, XC70 II, XC90 II
- Yttre diameter (mm): 76,7
- LaddtrycksventilAUDI A3 FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA, IBIZA III, LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, POLO IV, SHARAN
- Driftart: Elektrisk
- Kontakthållarform: D-form
- Oljeledning, överladdareFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- Reservdelar: Med tätning
- Insug, luftfilter, InsugssidanMERCEDES-BENZ A-KLASS [W176], B-KLASS Sports Tourer [W246, W242], GLA-KLASS [X156], VITO Skåp [W447], VITO Tourer [W447]
- WastegateDACIA DOKKER Express Skåp/stor limousine, DOKKER Minibus, minivan, DUSTER RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, CLIO Grandtour IV, GRAND SCÉNIC III, KADJAR, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour III, MEGANE Grandtour IV, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Halvkombi IV, SCÉNIC III
- Reservdelar: Med tätning
- Driftart: Elektrisk
- Kontakthållarform: rektangulär
- Oljeledning, överladdareCITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C3 I, C3 II, C3 PICASSO, C4 I, JUMPY, JUMPY Skåp, XSARA PICASSO FORD C-MAX, FIESTA V, FIESTA VI, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II, FUSION PEUGEOT 207, 307, 307 Break, 307 SW, 308 I, 308 SW I, EXPERT Flak/chassi, EXPERT Skåp, EXPERT TEPEE, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine
- Reservdelar: Utan tätning
- Wastegate 12V Nty ECD-RE-009DACIA DOKKER Express Skåp/stor limousine, DOKKER Minibus, minivan, DUSTER, LODGY RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, CLIO Grandtour IV, GRAND SCÉNIC III, GRAND SCÉNIC IV, KADJAR, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour IV, MEGANE Halvkombi IV, MEGANE Sedan IV
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk
- TurboAUDI A3 FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA, CORDOBA, LEON, TOLEDO II SKODA FABIA I, FABIA Combi I, FABIA Praktik I, FABIA Sedan I, OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I, OCTAVIA Skåp / kombi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF VAN Variant IV, GOLF Variant IV, NEW BEETLE, SHARAN
- Allmän information: Med avgasgrenrör
Med avgasgrenrör - Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AR-006ALFA ROMEO 147, 156, 156 Sportwagon, 159, 159 Sportwagon, 166, BRERA, GT, MITO, SPIDER FIAT 500, 500L, BRAVO II, CROMA, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp, GRANDE PUNTO, GRANDE PUNTO Van, IDEA, LINEA, MAREA, MAREA Weekend, MULTIPLA, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi, STILO, STILO Multi Wagon, STILO VAN, STRADA Pick-up FORD KA LANCIA DELTA III, LYBRA, LYBRA SW, MUSA, THESIS, YPSILON
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AU-024Audi A6 c5, A6 c5 avant, A8 d2, Allroad c5
- Reservdelar: utan avgasåterförings-kylare
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-PL-022OPEL SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi VAUXHALL SIGNUM, VECTRA Mk II
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-AR-004ALFA ROMEO 156, 156 Sportwagon, 166 FIAT MAREA, MAREA Weekend, STILO, STILO Multi Wagon LANCIA LYBRA, LYBRA SW
- Reservdelar: utan avgasåterförings-kylare
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Turbo Nty ECD-FR-014FORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss
- Driftart: Elektrisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat Nty EGR-PL-035OPEL ASTRA G Classic, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Sedan, ASTRA H Skåp / kombi, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan VAUXHALL ASTRA Mk IV, ASTRA Mk V, ASTRAVAN Mk V, MERIVA A
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Nty EGR-RE-017DACIA DOKKER Express Skåp/stor limousine, DOKKER Minibus, minivan, DUSTER, DUSTER Skåp/SUV, LODGY, LOGAN II, LOGAN MCV II, SANDERO II FIAT TALENTO Buss, TALENTO Flak/chassi, TALENTO Skåp MERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS T-Model [S205] NISSAN JUKE, MICRA V, NOTE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, NV300 Flak/chassi, NV300 Kombi, NV300 Skåp, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp, QASHQAI SUV II OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp, VIVARO B Buss, VIVARO B Flak/chassi, VIVARO B Skåp RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, CLIO Grandtour IV, CLIO Skåp/halvkombi IV, DOKKER, ESPACE V, FLUENCE, GRAND SCÉNIC III, GRAND SCÉNIC IV, KADJAR, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, KOLEOS II, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III, MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III, MEGANE CC, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour III, MEGANE Grandtour IV, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Halvkombi IV, MEGANE Hatchback Van III, MEGANE Sedan IV, SCÉNIC III, SCÉNIC IV, TALISMAN, TALISMAN Grandtour, TRAFIC Buss III, TRAFIC Flak/chassi III, TRAFIC Skåp III VAUXHALL VIVARO B Buss, VIVARO B Skåp
- Volttal (V): 12
- Teknisk information: SI 0096
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-BM-017BMW 1 [F20, F21], 2 Cabriolet [F23], 2 Coupé [F22, F87], 3 [F30, F80], 3 Gran Turismo [F34], 3 Touring [F31], 4 Cabriolet [F33, F83], 4 Coupé [F32, F82], 4 Gran Coupe [F36], 5 [F10], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [F11], X1 [E84], X3 [F25], X4 [F26], X5 [F15, F85], Z4 Roadster [E89]
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-CT-012CITROËN C1, C2, C2 ENTERPRISE, C3 I, C3 II, C3 Pluriel, NEMO Minibus, minivan, NEMO Skåp/stor limousine, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé PEUGEOT 1007, 107, 206 Halvkombi, 206 Sedan, 206 SW, 206 Van, 207, 207 Skåp/halvkombi, 307, 307 SW Skåp / kombi
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-PL-005OPEL ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H TwinTop, CORSA D, CORSA E, INSIGNIA A, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B, ZAFIRA B Skåp/stor limousine, ZAFIRA TOURER C
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-011DACIA LOGAN, SANDERO RENAULT CLIO II, CLIO Skåp/halvkombi II, KANGOO, KANGOO Express, MEGANE II, MEGANE Hatchback Van II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, MEGANE Skåp / kombi II, MODUS / GRAND MODUS, SCÉNIC II, THALIA I
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-013RENAULT CLIO II, GRAND SCÉNIC II, MEGANE II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, SCÉNIC II
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-014MITSUBISHI CARISMA, CARISMA Sedan, SPACE STAR Minibus, minivan NISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi RENAULT ESPACE IV, GRAND SCÉNIC II, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, SCÉNIC II VOLVO S40 I, V40 Kombi
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-015RENAULT KANGOO, KANGOO Express, LAGUNA I, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour I, LAGUNA Grandtour II, MASTER Buss II, MASTER Skåp II, MEGANE I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Grandtour I, TRAFIC Buss II, TRAFIC Flak/chassi II, TRAFIC Skåp II
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-017RENAULT ESPACE IV, GRAND SCÉNIC II, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-RE-018RENAULT AVANTIME, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, VEL SATIS
- Oljeledning, överladdare Nty ECD-VW-037SEAT ALHAMBRA, ALHAMBRA VAN VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, NEW BEETLE, SHARAN, SHARAN VAN
- Insug, luftfilter Metalcaucho 39381BMW 1 [E81, E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E90], 3 Cabriolet [E93], 3 Coupé [E92], 3 Touring [E91], 5 [E60], 5 Touring [E61], X1 [E84], X3 [E83], X5 [E53]
- Oljeledning, överladdare Metalcaucho 77819FORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
FAQ - Turbo
Vad är turbo?
Hur mycket kostar turbo?
Är det olagligt att ha en turbo i Sverige?
Hur länge håller en turbo?
Kan jag köra bilen om turbon är trasig?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk