Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- Turbinhjulstomme, turboaggregatFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- Turbinhjulstomme, turboaggregatTOYOTA HIACE / COMMUTER Buss V, HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HIACE Skåp V, HILUX Pick-up VI
- Turbinhjulstomme, turboaggregatTOYOTA 4 RUNNER III, LAND CRUISER, LAND CRUISER 90, LAND CRUISER Hardtop
- Turbinhjulstomme, turboaggregatTOYOTA LAND CRUISER PRADO
- Turbo Garrett 786880-9021WFORD TOURNEO CUSTOM V362 Buss, TRANSIT Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Skåp, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- Reservdelar: inkl. Packningssats
- Turbo Garrett 786880-9023WFORD TOURNEO CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Skåp, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- Reservdelar: inkl. Packningssats
- Laddtrycksventil Nty ECD-PL-017CHEVROLET CAPTIVA, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, ORLANDO
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Laddtrycksventil Nty ECD-RE-025RENAULT LAGUNA III, LAGUNA Grandtour III
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Ringpackning, överladdare, Insugssidan Elring 519.260MERCEDES-BENZ SPRINTER 3, 5-t Buss [B906], SPRINTER 3, 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3, 5-t Skåp [B906], SPRINTER 3-t Buss [B906], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3-t Skåp [B906], SPRINTER 4, 6-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 4, 6-t Skåp [B906], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 5-t Skåp [B906], VIANO [W639], VITO / MIXTO Skåp [W639], VITO Buss [W639]
- Monteringsats, Turbo Elring 890.290SKODA KODIAQ I VW ARTEON, PASSAT ALLTRACK B8 Variant, PASSAT B8, PASSAT B8 Variant, TIGUAN, TIGUAN ALLSPACE
- Allmän information: Med skruvar
- Reservdelar: Med packningar
Med skruvar - Laddtrycksventil 12V Pierburg 7.02308.12.0ALFA ROMEO 159, 159 Sportwagon, MITO
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Kylare, motorkylning Diederichs DCM3994VW CALIFORNIA T6 Camper, MULTIVAN T6, TRANSPORTER T6 / CARAVELLE T6 Buss, TRANSPORTER T6 Flak/chassi, TRANSPORTER T6 Skåp
- TÄTNINGSRINGNISSAN NV400 Buss, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp
- TÄTNINGSRINGOPEL ASTRA G Cabriolet, ASTRA G Coupé, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, FRONTERA B, OMEGA B, OMEGA B Kombi, SIGNUM Halvkombi, SINTRA, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi, ZAFIRA A Minibus, minivan VAUXHALL ASTRA Mk IV, FRONTERA Mk II, OMEGA, SIGNUM, VECTRA, VECTRA Mk II, ZAFIRA A
- TÄTNINGSRINGMERCEDES-BENZ C-KLASS [W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C205], C-KLASS T-Model [S205], GLC [X253], GLC Coupe [C253]
- TÄTNINGSRINGRENAULT GRAND SCÉNIC II, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Hatchback Van II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, MEGANE Skåp / kombi II, SCÉNIC II
- TurboNISSAN NV400 Buss, NV400 Flak/chassi, NV400 Skåp OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III
- Reservdelar: Med monteringstillbehör
- TurboCITROËN JUMPER Buss I, JUMPER Flak/chassi I, JUMPER Skåp I FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- TurboAUDI A4 B7, A4 B7 Avant
- TurboAUDI A3, A3 Sportback, TT, TT Roadster SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW GOLF VI, JETTA III, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT CC B6, SCIROCCO III, SCIROCCO Van, TIGUAN
- TurboDACIA DOKKER Minibus, minivan, DOKKER Skåp/stor limousine, DUSTER, LODGY RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, CLIO Grandtour IV, GRAND SCÉNIC III, GRAND SCÉNIC IV, KADJAR, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour III, MEGANE Grandtour IV, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Halvkombi IV, MEGANE Sedan IV, SCÉNIC III, SCÉNIC IV
- TurboAUDI A3, A4 B5, A4 B5 Avant SEAT LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Variant IV
- TurboBMW 1 [F20, F21], 3 [F30, F80]
- TurboIVECO DAILY Flak/chassi II, DAILY Skåp II OPEL MOVANO A Buss, MOVANO A Flak/chassi, MOVANO A Skåp RENAULT MASTER Buss II, MASTER Flak/chassi II, MASTER Skåp II
- TurboCITROËN C4 I, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C5 II, C5 III, C5 Break II, C5 Break III PEUGEOT 307, 307 Break, 307 CC, 307 SW, 308 I, 308 CC, 308 SW I, 407, 407 Coupé, 407 SW, 508 I, 508 SW I, 607
- TurboBMW 1 [E81, E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E90], 3 Touring [E91], X1 [E84]
- TurboTOYOTA AVENSIS VERSO, PREVIA II
- TurboFORD FOCUS I, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan I, FOCUS Sedan II, FOCUS Skåp / kombi I, FOCUS Turnier I, FOCUS Turnier II
Turbo - FAQ
Vad är turbo?
Hur mycket kostar turbo?
Är det olagligt att ha en turbo i Sverige?
Hur länge håller en turbo?
Kan jag köra bilen om turbon är trasig?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk