- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- Tryckomvandlare, turboaggregat 12V Vemo V46-63-0008NISSAN INTERSTAR Buss, INTERSTAR Flak/chassi, INTERSTAR Skåp, PRIMASTAR Buss, PRIMASTAR Flak/chassi, PRIMASTAR Skåp OPEL MOVANO A Buss, MOVANO A Flak/chassi, MOVANO A Skåp, VIVARO A Buss, VIVARO A Flak/chassi, VIVARO A Skåp RENAULT ESPACE IV, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, MASTER Buss II, MASTER Flak/chassi II, MASTER Skåp II, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, TRAFIC Buss II, TRAFIC Flak/chassi II, TRAFIC Skåp II, VEL SATIS
- Tryckomvandlare, avgasreglering 12VBMW 1 [E81, E87, F20, F21], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 2 Cabriolet [F23], 2 Coupé [F22, F87], 3 [E90, F30, F80], 3 Coupé [E92], 3 Gran Turismo [F34], 3 Touring [E91, F31], 4 Cabriolet [F33, F83], 4 Coupé [F32, F82], 4 Gran Coupe [F36], 5 [E60, F10, G30, F90], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [E61, F11, G31], 5 Touring Van [G31], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64, F12], 6 Coupé [F13], 6 Gran Coupe [F06], 6 Gran Turismo [G32], 7 [F01, F02, F03, F04, G11, G12], 8 Cabriolet [G14, F91], 8 Coupé [G15, F92], 8 Gran Coupe [G16, F93], X1 [E84, F48], X2 [F39], X3 [E83, F25, G01, F97], X4 [F26, G02, F98], X5 [E70, F15, F85, G05, F95], X6 [E71, E72, F16, F86, G06, F96], X7 [G07] MINI MINI, Cabriolet, CLUBMAN, CLUBVAN, COUNTRYMAN, Coupé, PACEMAN, Roadster
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Laddtrycksventil 12V Nty ECD-PL-003CHEVROLET AVEO Halvkombi, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, ORLANDO, TRAX OPEL ADAM, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H TwinTop, ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, CASCADA, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, CORSA E, INSIGNIA A, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, MERIVA A Minibus, minivan, MERIVA B Minibus, minivan, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B, ZAFIRA B Skåp/stor limousine, ZAFIRA TOURER C VAUXHALL ASTRA Mk VI, MERIVA Mk II, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA Mk III
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk
- Monteringsats, Turbo Fa1 KT110040VW MULTIVAN V, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Skåp V
- Tryckomvandlare, turboaggregatCITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C2, C3 PICASSO, C4 I, C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C4 Sedan I, C5 II, C5 III, C5 Break II, C5 Break III, XSARA PICASSO FORD C-MAX, FIESTA V, FIESTA VI, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Turnier II, FUSION PEUGEOT 1007, 206 CC, 206 Halvkombi, 206 SW, 207, 207 CC, 207 SW, 3008 Minibus, minivan I, 307, 307 Break, 307 SW, 308 I, 308 SW I, 407, 407 SW, 5008, 607, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE VOLVO C30, S40 II, S80 II, V50, V70 III
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Laddtrycksventil Nty ECD-ME-020MERCEDES-BENZ C-KLASS [W204, W205], C-KLASS Coupé [C204], C-KLASS T-Model [S204, S205], CLS [C218], CLS Shooting Brake [X218], E-KLASS [W212], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], E-KLASS T-Model [S212], GLC [X253], GLK-KLASS [X204], S-KLASS [W221, V221, W222, V222, X222], SLK [R172], SPRINTER 3, 5-t Buss [B906], SPRINTER 3, 5-t Flak/chassi [B906, B907, B910], SPRINTER 3, 5-t Skåp [B906, B907, B910], SPRINTER 3-t Buss [B906], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B906, B910, B907], SPRINTER 3-t Skåp [B906, B910], SPRINTER 4, 6-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 4, 6-t Skåp [B906], SPRINTER 4-t Skåp [B907, B910], SPRINTER 5-t Buss [B906], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 5-t Skåp [B906], VITO Mixto [DoubleCabinW447], VITO Skåp [W447], VITO Tourer [W447], V-KLASS [W447]
- Driftart: Elektrisk-pneumatisk
- Tryckomvandlare, avgasregleringNISSAN MICRA III, NOTE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, QASHQAI / QASHQAI +2 I, X-TRAIL RENAULT ESPACE IV, KOLEOS I, LAGUNA II, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour II, LAGUNA Grandtour III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, SCÉNIC II, TWINGO II, VEL SATIS
- Driftart: Elektrisk
- Monteringsats, TurboSAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-5, 9-5 KombiPris249 kr