Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- TändspoleMITSUBISHI CARISMA Sedan, COLT V, LANCER VII, LANCER CARGO Skåp / kombi, LANCER Kombi VII, SPACE STAR Minibus, minivan
- TändspoleCITROËN C1, C1 II DAIHATSU CUORE VII, SIRION PEUGEOT 107 SUBARU JUSTY IV TOYOTA AURIS, AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Liftback, AVENSIS Sedan, AYGO, AYGO Skåp/halvkombi, CELICA Coupé, COROLLA, COROLLA Compact, COROLLA Kombi, COROLLA Liftback, COROLLA Sedan, COROLLA Verso, MR2 III, RAV 4 II, YARIS
- TändspoleHYUNDAI COUPE II, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, MATRIX, TRAJET, TRAJET Skåp/stor limousine, TUCSON, TUCSON Skåp/SUV KIA CERATO Halvkombi I, CERATO Sedan I, SPORTAGE II
- TändspoleHONDA ACCORD Coupé VI, CIVIC Coupé VII, CIVIC Hatchback VII, CIVIC Sedan VII, FR-V, LEGEND IV, STREAM
- TändspoleFIAT SEDICI SUBARU JUSTY III SUZUKI ALTO VI, BALENO, BALENO Halvkombi, BALENO Kombi, CARRY Buss, CARRY Flak/chassi, CARRY Skåp, GRAND VITARA II, IGNIS I, IGNIS II, JIMNY Terrängbil täckt, JIMNY Terrängbil öppen, LIANA, LIANA Halvkombi, SWIFT III, SWIFT Cabriolet, SWIFT Halvkombi II, SWIFT Sedan II, SX4, SX4 Sedan, WAGON R+ Halvkombi
- TändspoleAUDI A3, A3 Sportback, Q7, TT, TT Roadster PORSCHE CAYENNE SEAT LEON SKODA SUPERB II, SUPERB Kombi II VW ATLAS, CC B7, EOS, GOLF IV, GOLF V, MULTIVAN V, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Skåp / kombi, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, PHAETON, TOUAREG, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Skåp V
- TändspoleHYUNDAI GETZ
- TändspoleCHRYSLER NEON, NEON II, PT CRUISER, PT CRUISER Cabriolet, PT CRUISER Combi Van, SEBRING, SEBRING Cabriolet, STRATUS, STRATUS Cabriolet, VIPER, VIPER Convertible, VOYAGER IV, VOYAGER / GRAND VOYAGER III DODGE NEON II, VIPER Cabriolet, VIPER Coupé JEEP CHEROKEE, WRANGLER II MINI MINI, Cabriolet MITSUBISHI ECLIPSE I PLYMOUTH BREEZE, NEON Sedan, NEON Sedan II, VOYAGER / GRAND VOYAGER
- Kontakthållarform: rektangulär
- TändspoleAUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A6 C6, A6 C6 Avant, A8 D3, ALLROAD C5 VW PHAETON, TOUAREG
- Färg: Röd
- TändspoleAUDI A4 B5, A4 B5 Avant, A6 C4, A6 C4 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, CABRIOLET B3 VW PASSAT B5, PASSAT B5 Variant
- TändspoleHYUNDAI ACCENT III, ACCENT Sedan III KIA RIO II, RIO Sedan II
- TändspoleLEXUS GS, IS II, LC, RC TOYOTA AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Liftback, AVENSIS Sedan, AVENSIS VERSO, CAMRY Sedan, FJ CRUISER, FORTUNER, LAND CRUISER PRADO, MATRIX, PREVIA II, RAV 4 II, RAV 4 III, TUNDRA Pick-up
- TändspoleAUDI A8 D2, A8 D3 BENTLEY CONTINENTAL Cabriolet, CONTINENTAL Coupé, CONTINENTAL FLYING SPUR, FLYING SPUR VW PASSAT B5.5, PASSAT B5.5 Variant, PHAETON, TOUAREG
- TändspoleKIA CARENS I, CARENS Minibus, minivan II, CERATO Sedan, CLARUS, CLARUS Kombi, SEPHIA, SEPHIA Sedan, SHUMA I
- TändspoleHYUNDAI ELANTRA Sedan IV, i30, i30 Kombi KIA CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, CERATO Sedan I, PRO CEE'D
- TändspoleFORD ESCORT Classic, ESCORT IV, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet IV, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express IV, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier Classic, ESCORT Turnier IV, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/stor limousine, KA, MONDEO I, MONDEO II, MONDEO Sedan I, MONDEO Sedan II, MONDEO Turnier I, MONDEO Turnier II, ORION II, ORION III, PUMA, SIERRA II, SIERRA Halvkombi II, SIERRA Turnier II, TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT MAZDA 121 III, 626 V, 626 Hatchback V, 626 Station Wagon V
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare
- Allmän information: Utan hållarram
Utan hållarram - TändspoleOPEL AGILA, CORSA C, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi VAUXHALL AGILA Mk I
- TändspoleCHEVROLET MATIZ, SPARK DAEWOO MATIZ
- TändspoleNISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi, X-TRAIL I, X-TRAIL II
- TändspoleTOYOTA AVENSIS Kombi, AVENSIS VERSO, CAMRY Sedan, MATRIX, PREVIA II, PREVIA III, RAV 4 II, RAV 4 III531 kr