- Volttal (V): 12
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole 12V Hc-cargo 150618CITROËN C1 II, C3 II, C3 III, C3 AIRCROSS II, C4 CACTUS, C-ELYSEE DS 3, 3 Cabriolet, DS 3 Cabriolet PEUGEOT 108, 2008 I, 208 I, 301, 308 II
- Tändspole Meat & doria 10405ECITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C2, C3 I, C3 Pluriel, C4 I, C4 Coupé, C4 Sedan I, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé, XSARA PICASSO PEUGEOT 1007, 206 CC, 206 Halvkombi, 206 Sedan, 206 SW, 207, 307, 307 Break, 307 CC, 307 SW, 308 I, 308 SW I, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE
- Tändspole Nty ECZ-MS-005AMITSUBISHI CARISMA, CARISMA Sedan, COLT III, COLT IV, COLT V, LANCER IV, LANCER V, LANCER VI, LANCER VII, LANCER VIII, LANCER Halvkombi IV, LANCER Kombi VII, LANCER Station Wagon V, MIRAGE Halvkombi IV, MIRAGE Halvkombi V, SPACE STAR Minibus, minivan
- Tändspole Nty ECZ-VW-011ASEAT AROSA SKODA FABIA I, FABIA Combi I, FABIA Praktik I, FABIA Sedan I, FELICIA I, FELICIA Kombi I, OCTAVIA I, OCTAVIA II VW LUPO I
- Tändspole Aic 51374BMW 3 [E36, E46], 3 Cabriolet [E36, E46], 3 Compact [E36, E46], 3 Coupé [E36, E46], 3 Touring [E36, E46], 5 [E39], 5 Touring [E39], 7 [E38], 8 [E31], X5 [E53], Z3 Coupé [E36], Z3 Roadster [E36], Z8 Roadster [E52]Original aic quality
- Tändspole Nty ECZ-VV-003VOLVO C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, S60 I, S70, S80 I, V70 I, V70 II, XC70 CROSS COUNTRY I, XC90 I
- Tändspole 12V Hc-cargo 150227AUDI 80 B4 Avant, 80 B4 Sedan, CABRIOLET B3, COUPE B3 SEAT ALHAMBRA, AROSA, CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, INCA, TOLEDO I SKODA FAVORIT, FAVORIT Forman, FAVORIT Pick-up, FELICIA I, FELICIA II, FELICIA Kombi I, FELICIA Kombi II, FELICIA Pick-up I, OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Pick-up II, CADDY Skåp/stor limousine II, CORRADO, GOLF II, GOLF III, GOLF Cabriolet I, GOLF Cabriolet III, GOLF Cabriolet IV, GOLF Variant III, JETTA II, KAEFER, LUPO I, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, POLO Classic, POLO II, POLO III, POLO CLASSIC III, POLO Coupé, POLO Skåp/halvkombi, POLO Van Skåp/halvkombi, POLO Variant, SHARAN, TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Flak/chassi IV, TRANSPORTER Skåp IV, VENTO
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Gebe 9 4638 1RENAULT LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scénic, SAFRANE II VOLVO S40 I, V40 Kombi
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12VFORD COUGAR, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet IV, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express IV, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA V, FIESTA Skåp/stor limousine, FIESTA Van V, FOCUS I, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan I, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier I, FOCUS Turnier II, FUSION, KA, KA Van, MAVERICK, ORION III, PUMA, SIERRA II, SIERRA Halvkombi II, SIERRA Turnier II, STREET KA, TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT MAZDA 121 II, 121 III, 2, TRIBUTE
- Längd (mm): 103
- Volttal (V): 12
427 kr