Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole 12V Bremi 20374VOLVO 960, 960 II, 960 Kombi, 960 Kombi II, S90 I, V90 Kombi I
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Bremi 20385TOYOTA COROLLA, COROLLA Compact, COROLLA Kombi, COROLLA Liftback, HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HILUX Pick-up VI
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Bremi 20396LEXUS GS, GX, IS I, IS SportCross, LS, LX, SC Cabriolet TOYOTA 1000, 4 RUNNER IV, CELSIOR, LAND CRUISER 100, SEQUOIA, TUNDRA Pick-up
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Bremi 20494HYUNDAI GRANDEUR, SANTA FÉ II KIA CARNIVAL / GRAND CARNIVAL III, MAGENTIS II
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Bremi 20635CHRYSLER 300C, 300C Touring, GRAND VOYAGER V, PACIFICA, SEBRING, SEBRING Cabriolet DODGE AVENGER, CHALLENGER Coupé, CHARGER, GRAND CARAVAN, JOURNEY, JOURNEY VAN, MAGNUM Kombi, NITRO, NITRO VAN, STRATUS II VW ROUTAN
- Volttal (V): 12
- TändspoleCITROËN EVASION Minibus, minivan, XANTIA, XANTIA Break, XM, XM Break, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé, ZX MASERATI GHIBLI II, QUATTROPORTE IV PEUGEOT 306, 306 Halvkombi, 405 II, 405 Break II
- Tändspole Bosch 0 221 504 025FIAT DUCATO Buss KIA SORENTO I
- TändspoleDAIHATSU APPLAUSE Halvkombi I, APPLAUSE Halvkombi II, CHARADE II, CHARADE III, CHARADE IV, CHARADE Sedan III, CUORE II, FEROZA Hard Top, FEROZA Soft Top, HIJET Flak/chassi, HIJET Skåp
- TändspoleMERCEDES-BENZ E-KLASS [W210], E-KLASS T-Model [S210], S-KLASS [W140], S-KLASS Coupé [C140], SL [R129]
- Gummimanschett, tändspole Febest MCP-009MITSUBISHI ASX, LANCER VIII, LANCER Sportback VIII, OUTLANDER II, OUTLANDER III, PAJERO SPORT II
- TändspoleALFA ROMEO 145, 146, 155, 164, 33, 75 CITROËN JUMPY, JUMPY Skåp FIAT BRAVA, BRAVO I, CROMA, FIORINO Pick up, FIORINO Skåp/stor limousine, IDEA, MAREA, MAREA Weekend, PALIO Weekend, PUNTO, SCUDO Buss, SCUDO Skåp, SIENA, STILO, TEMPRA, TEMPRA S.W., TIPO, UNO HONDA ACCORD VI KIA SPORTAGE SUV LANCIA DEDRA, DELTA II, KAPPA, KAPPA Coupé, KAPPA SW, THEMA, THEMA SW, Y, Y10, YPSILON LAND ROVER DISCOVERY II, RANGE ROVER II PEUGEOT EXPERT, EXPERT Flak/chassi, EXPERT Skåp PROTON GEN 2, WIRA, WIRA Halvkombi
- TändspoleRENAULT 21 Sedan, ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I
- TändspoleINFINITI FX, G Sedan, M35, QX4 NISSAN PATHFINDER II, PICK UP, TERRANO II
- TändspoleCITROËN XSARA Coupé, ZX PEUGEOT 306, 306 Halvkombi
- Tändspole 12V Esen skv 03SKV158DODGE DAKOTA JEEP CHEROKEE, GRAND CHEROKEE I, GRAND CHEROKEE II, WRANGLER II
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk
- Tändspole, Cylinder 2, Cylinder 4, Cylinder 6 Esen skv 03SKV232HYUNDAI EQUUS / CENTENNIAL, XG KIA CARNIVAL II, OPIRUS, SORENTO I
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk
- Tändspole 12V Esen skv 03SKV244JAGUAR S-TYPE II, XJ, X-TYPE I, X-TYPE Kombi I
- Volttal (V): 12
- Driftart: Elektrisk
- Tändspole Magneti marelli 060717219012CHRYSLER GRAND VOYAGER V, VOYAGER IV, VOYAGER / GRAND VOYAGER III JEEP WRANGLER III VW ROUTAN
- Tändspole Magneti marelli 060717235012HONDA ACCORD VII, ACCORD Tourer VII
- TändspoleHYUNDAI GETZ
- Tändspole Janmor JM5031FIAT STILO
- Tändspole Janmor JM5066AUDI A3, A3 Sportback, TT, TT Roadster PORSCHE CAYENNE SEAT LEON SKODA SUPERB II VW EOS, GOLF IV, GOLF V, MULTIVAN V, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PHAETON, TOUAREG, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Skåp V
- Tändspole Janmor JM5116HYUNDAI ACCENT I, ACCENT II, ACCENT Sedan, ACCENT Sedan II, LANTRA II, LANTRA Kombi II
- Tändspole Janmor JM5120HYUNDAI XG
- Tändspole Janmor JM5152MAZDA 323 III, 323 Hatchback III, 323 Station Wagon III, 626 III, 626 Coupé III, 626 Hatchback III, 626 Station Wagon III, 929 III
- Tändspole Janmor JM5267AUDI A4 B5, A4 B5 Avant, A6 C4, A6 C4 Avant, CABRIOLET B3 VW PASSAT B5, PASSAT B5 Variant
Tändspole - FAQ
Hur beter sig bilen med trasig tändspole?
Vad händer om tändspolen är dålig?
Hur kollar man om en tändspole är trasig?
Hur ofta ska man byta tändspole?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk