Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- TändspoleNISSAN MICRA II
- TändspoleABARTH 500 / 595 / 695, 500C / 595C / 695C, GRANDE PUNTO ALFA ROMEO GIULIETTA, GIULIETTA Skåp/halvkombi, MITO FIAT 500L, BRAVO II, DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi, GRANDE PUNTO, LINEA LANCIA DELTA III OPEL COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour
- TändspoleHYUNDAI i10 I, i10 II KIA PICANTO II
- TändspoleHYUNDAI i20 I, i20 II, i20 Coupé II, i20 Hatchback Van II KIA PICANTO, RIO III, RIO IV, RIO Hatchback Van III, RIO Sedan III, STONIC
- TändspoleMAZDA 2, 3, 3 Sedan
- TändspoleMAZDA RX-8
- TändspoleALFA ROMEO 147, 156, 156 Sportwagon, 164, 166, GT, GTV, SPIDER LANCIA KAPPA, KAPPA Coupé, KAPPA SW, THESIS
- TändspoleVW CORRADO, GOLF II, GOLF Cabriolet I, JETTA II, PASSAT B2, PASSAT B2 Variant, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, POLO Classic, POLO II, POLO Coupé, TRANSPORTER Buss III, TRANSPORTER Flak/chassi III, TRANSPORTER Skåp III
- Reservdelar: Med hållare
- TändspoleCITROËN C4 I, C4 Coupé, C8 PEUGEOT 206 Halvkombi, 307, 307 Break, 307 CC, 406, 406 Break, 406 Coupé, 407, 407 Coupé, 407 SW, 607, 807
- TändspoleSUBARU FORESTER, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY III, LEGACY Kombi III
- Utrustningsvariant: Ein-/Ausgang 4
- Kontakthållarform: Oval
- TändspoleCHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan, TRAX OPEL ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, CORSA E, INSIGNIA A, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA TOURER C VAUXHALL INSIGNIA Mk I, ZAFIRA Mk II, ZAFIRA Mk III
- TändspoleDAIHATSU MOVE, SIRION
- TändspoleSMART FORTWO Cabrio, FORTWO Coupé
- TändspoleHYUNDAI SANTA FÉ II KIA CARNIVAL / GRAND CARNIVAL III, MAGENTIS II
- TändspoleABARTH PUNTO, PUNTO EVO ALFA ROMEO GIULIETTA, GIULIETTA Skåp/halvkombi, MITO FIAT 500X, BRAVO II, PUNTO, PUNTO EVO JEEP RENEGADE SUV LANCIA DELTA III
- TändspoleOPEL ADAM, ASTRA K, ASTRA K Sports Tourer, CORSA E, INSIGNIA B Country Tourer, INSIGNIA B Grand Sport, INSIGNIA B Sports Tourer, MOKKA / MOKKA X
- Tändspole Vemo V70-70-0032TOYOTA CELICA Coupé, COROLLA
- Tändspole 12V Vemo V22-70-0027CITROËN XANTIA, XANTIA Break, XM, XM Break PEUGEOT 406, 406 Break, 406 Coupé, 605 RENAULT ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, SAFRANE II
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Vemo V30-70-0026MERCEDES-BENZ 124 Sedan [W124], E-KLASS [W124], S-KLASS [W140], S-KLASS Coupé [C140], SL [R107, R129], SL Coupé [C107]
- Volttal (V): 12
- Tändspole Vemo V32-70-0018MAZDA 2, 3, 3 Sedan
- Tändspole Vemo V52-70-0002HYUNDAI ACCENT I, ACCENT II, ACCENT Sedan, LANTRA II, LANTRA Kombi II MITSUBISHI COLT III, COLT IV, LANCER IV, LANCER V, LANCER VI, LANCER Halvkombi IV, MIRAGE Halvkombi IV, MIRAGE Halvkombi V
- Tändspole Vemo V52-70-0003HYUNDAI ACCENT II, ACCENT Sedan II, GETZ
- Tändspole Vemo V52-70-0004HYUNDAI ACCENT I, ACCENT II, ACCENT Sedan, COUPE, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, GETZ, LANTRA I, LANTRA II, LANTRA Kombi II, MATRIX, SONATA III
- Tändspole Vemo V52-70-0007HYUNDAI COUPE, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, MATRIX
- Tändspole Vemo V52-70-0021HYUNDAI i10 I, i20 I KIA PICANTO, RIO III, RIO Sedan III
- Tändspole Vemo V52-70-0039HYUNDAI EQUUS / CENTENNIAL, SONATA V KIA MAGENTIS, SORENTO II, SPORTAGE III
- Tändspole Vemo V53-70-0005KIA CARENS I, CARENS Minibus, minivan II, CLARUS, CLARUS Kombi, SEPHIA, SEPHIA Sedan, SHUMA I, SHUMA II, SHUMA Sedan II
- Tändspole Vemo V53-70-0006HYUNDAI i10 I KIA PICANTO
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk