- Allmän information: Montering av från blandade tillverkare är inte tillåten
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- TändspoleDACIA DUSTER, LOGAN, LOGAN II, LOGAN MCV, LOGAN Pick-up, SANDERO NISSAN KUBISTAR Skåp, PRIMASTAR Buss, PRIMASTAR Skåp OPEL VIVARO A Buss, VIVARO A Flak/chassi, VIVARO A Skåp RENAULT CLIO II, CLIO III, CLIO Grandtour III, CLIO Skåp/halvkombi II, DUSTER, ESPACE III, ESPACE IV, FLUENCE, GRAND SCÉNIC II, GRAND SCÉNIC III, KANGOO, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO BE BOP, KANGOO Express, LAGUNA I, LAGUNA II, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour I, LAGUNA Grandtour II, LAGUNA Grandtour III, LOGAN I, LOGAN Kombi I, MEGANE I, MEGANE II, MEGANE Cabriolet I, MEGANE CC, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Coupé III, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Grandtour I, MEGANE Grandtour III, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, MODUS / GRAND MODUS, SANDERO/STEPWAY I, SCÉNIC II, SCÉNIC III, SCÉNIC Minibus, minivan I, THALIA I, THALIA II, TRAFIC Buss II, TRAFIC Flak/chassi II, TRAFIC Skåp II, TWINGO IIMontering av från blandade tillverkare är inte tillåten
- Tändspole Valeo 245088CITROËN XANTIA, XANTIA Break, XM, XM Break PEUGEOT 406, 406 Break, 406 Coupé, 605 RENAULT ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, SAFRANE II
- TändspolePORSCHE 911, 911 Cabriolet, 911 Speedster, 911 Targa, BOXSTER, BOXSTER Spyder, CAYMAN
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Med elektronik
Med elektronik - TändspoleALFA ROMEO 33, 33 Sportwagon, 75, 90, ALFASUD Sprint ASTON MARTIN LAGONDA Shooting Brake I, V8 Vantage, V8 Volante AUSTIN MAESTRO Fastback, METRO Fastback I, MONTEGO, MONTEGO Kombi CITROËN AXEL, BX, BX Break, C15 Skåp/stor limousine, C25 Buss, C25 Flak/chassi, C25 Skåp, CX I, CX II, CX Break I, CX Break II, GS, GS Break, LNA, VISA, VISA Cabriolet DAIMLER LIMOUSINE, XJ 40, 81 FIAT DUCATO Flak/chassi, DUCATO Panorama, DUCATO Skåp, TALENTO Buss, TALENTO Flak/chassi, TALENTO Skåp FORD ESCORT III, ESCORT Express IV JAGUAR XJ LADA 110, 111, 112, OKA, SAMARA, SAMARA Sedan LAND ROVER 110/127, DEFENDER Cabrio, DEFENDER Station Wagon, DISCOVERY I, RANGE ROVER I LDV SHERPA Flak/chassi, SHERPA Skåp MERCEDES-BENZ 123 Coupé [C123], 123 Sedan [W123], 123 T-Model [S123], 124 Coupé [C124], 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], 190 [W201], G-KLASS [W460, W461], S-KLASS [W126], SL [R107], SL Coupé [C107], T1 Buss [B601], T1 Flak/chassi [601], T1 Skåp [601, 611] MG MAESTRO, METRO, R V8, MONTEGO MORGAN PLUS EIGHT PEUGEOT 205 I, 205 II, 205 Cabriolet I, 205 Skåp/halvkombi, 305 I, 305 II, 305 Break I, 305 Break II, 309 I, 309 II, 405 I, 405 Break I, 504 Pick-up, 505, 505 Break, J5 Buss, J5 Flak/chassi, J5 Skåp, J9 Buss, J9 Flak/chassi, J9 Skåp ROVER 100 / METRO Halvkombi, 100 Cabriolet, 200 Cabriolet II, 200 Coupé, 200 Halvkombi II, 200 Sedan I, 2000-3500 Halvkombi, 400 II, 400 Halvkombi II, 800, 800 Halvkombi, MAESTRO Halvkombi, MINI Cabriolet, MINI Halvkombi, MONTEGO, MONTEGO Estate SAAB 90, 900 I, 900 Cabriolet I, 900 Combi Coupe I, 9000, 9000 Halvkombi SEAT IBIZA I, MALAGA, RONDA TALBOT SAMBA, SAMBA Cabriolet TVR 350 Cabriolet, 350 Coupé, 450, CHIMAERA, GRIFFITH, SPEED EIGHT VOLVO 240, 240 Kombi, 740, 740 Kombi, XC60 SUV I
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- Tändspole 12V Beru ZSE313SUBARU FORESTER, IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY IV, LEGACY V, LEGACY Kombi IV, LEGACY Kombi V, WRX Sedan
- Volttal (V): 12
- TändspoleCHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, ORLANDO, TRAX, VOLT OPEL ADAM, AMPERA, ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, CASCADA, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, CORSA E, CORSA E Skåp/halvkombi, INSIGNIA A, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer, MERIVA B Minibus, minivan, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA TOURER C VAUXHALL ADAM, AMPERA, ASTRA Mk VI, CORSAVAN Mk IV, MERIVA Mk II, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA Mk III
- TändspoleAUDI A1, A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback, A4 Allroad B8, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback, A6 Allroad C6, A6 C6, A6 C6 Avant, A6 C7, A6 C7 Avant, A8 D3, A8 D4, Q3, Q5, Q7, R8, R8 Spyder, TT, TT Roadster LAMBORGHINI GALLARDO, GALLARDO SPYDER SEAT ALHAMBRA, ALTEA, ALTEA XL, EXEO, EXEO ST, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW AMAROK, BEETLE, CC B7, EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF Variant V, JETTA III, JETTA IV, MULTIVAN V, MULTIVAN VI, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, POLO V, SCIROCCO III, SHARAN, TIGUAN, TOUAREG, TOURAN, TRANSPORTER / CARAVELLE Buss VI, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Flak/chassi VI, TRANSPORTER Skåp V, TRANSPORTER Skåp VI
- TändspoleOPEL AGILA, ASTRA G Caravan Classic, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Sedan, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Halvkombi Classic, ASTRA H Kombi, ASTRA H Kombi Classic, ASTRA H Sedan, ASTRA H Skåp / kombi, ASTRA H TwinTop, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan, TIGRA TwinTop
- TändspoleMERCEDES-BENZ A-KLASS [W176], B-KLASS Sports Tourer [W246, W242], C-KLASS [W204, W205], C-KLASS Cabriolet [A205], C-KLASS Coupé [C204, C205], C-KLASS T-Model [S204, S205], CLA Coupé [C117], CLA Shooting Brake [X117], E-KLASS [W212, W213], E-KLASS Cabriolet [A207, A238], E-KLASS Coupé [C207, C238], E-KLASS T-Model [S212, S213], GLA-KLASS [X156], GLC [X253], GLC Coupe [C253], GLE [V167], GLE Coupe [C167], GLK-KLASS [X204], SLC [R172], SLK [R172]
- Tändspole Magneti marelli 060717221012ALFA ROMEO 159, 159 Sportwagon, BRERA, SPIDER CADILLAC CTS, CTS Coupé, SRX, STS SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi
- TändspoleLEXUS CT TOYOTA AURIS, AURIS Kombi, AVENSIS Kombi, AVENSIS Sedan, COROLLA Sedan, PRIUS, PRIUS PLUS, PRIUS PLUS VAN, RAV 4 III, RAV 4 IV, RAV 4 VAN IV, VERSO, VERSO VAN, YARIS
- TändspoleFORD USA CROWN VICTORIA, E Buss, E Skåp, EXCURSION, EXPEDITION, EXPLORER, F-150, F-250, F-350, MUSTANG Convertible, MUSTANG Coupé LINCOLN TOWN CAR III MG MG X-POWER, ZT, ZT- T ROVER 75, 75 Tourer I
- Volttal (V): 12
- TändspoleVOLVO C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, S60 I, S70, S80 I, V70 I, V70 II, XC70 CROSS COUNTRY I, XC90 I301 kr