Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole Blue print ADS71476SUBARU IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan
- Tändspole Blue print ADM51494MAZDA 5, 6 Hatchback, 6 Kombi, 6 Sedan, 6 Station Wagon, MX-5 III
- TändspoleFIAT BRAVA, MAREA, MAREA Weekend, MULTIPLA
- TändspoleNISSAN MICRA III, MICRA C+C III, NOTE, QASHQAI / QASHQAI +2 I, TIIDA Halvkombi, TIIDA Sedan, X-TRAIL II RENAULT LAGUNA III, LAGUNA Grandtour III
- TändspoleCITROËN C-CROSSER, C-CROSSER ENTERPRISE MITSUBISHI ASX, LANCER VIII, LANCER Sportback VIII, OUTLANDER II PEUGEOT 4007
- TändspoleMAZDA 3, 3 Sedan
- TändspoleHYUNDAI i40 I, i40 CW I KIA CARENS IV
- TändspoleSEAT LEON VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Variant IV, NEW BEETLE
- TändspoleFORD ESCORT Classic, ESCORT IV, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet IV, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express IV, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier Classic, ESCORT Turnier IV, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/stor limousine, KA, MONDEO I, MONDEO II, MONDEO Sedan I, MONDEO Sedan II, MONDEO Turnier I, MONDEO Turnier II, ORION II, ORION III, SIERRA II, SIERRA Halvkombi II, SIERRA Turnier II MAZDA 626 V, 626 Hatchback V, 626 Station Wagon V, MPV II
- TändspoleHONDA ACCORD IV, ACCORD V, ACCORD Aerodeck IV, ACCORD Aerodeck V, ACCORD Coupé IV, ACCORD Coupé V, CIVIC Aerodeck VI, CIVIC Coupé V, CIVIC Coupé VI, CIVIC Fastback VI, CIVIC Hatchback V, CIVIC Hatchback VI, CIVIC Sedan V, CIVIC Sedan VI, CR-V I, HR-V, LOGO, PRELUDE IV, PRELUDE V, SHUTTLE
- TändspoleRENAULT CLIO Grandtour III
- TändspoleCITROËN SAXO
- TändspoleFIAT CROMA OPEL ASTRA G Cabriolet, ASTRA G Coupé, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, SPEEDSTER, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, ZAFIRA A Minibus, minivan
- TändspoleHONDA ACCORD V, ACCORD VI, ACCORD Coupé VI, ACCORD Hatchback VI, CIVIC Aerodeck VI, CIVIC Coupé V, CIVIC Fastback VI, CIVIC Hatchback VI ROVER 400 II, 400 Halvkombi II, 400 Tourer, 600 I
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- TändspoleLAND ROVER FREELANDER I MG MG ZS, ZS Hatchback, ZT, ZT- T ROVER 75, 75 Tourer I
- TändspoleLEXUS RX TOYOTA CAMRY Sedan
- TändspoleTOYOTA AVENSIS, AVENSIS Kombi, AVENSIS Liftback, CAMRY, CAMRY Kombi, CAMRY Liftback, CAMRY Sedan, CARINA V, CARINA E VI, CARINA E Sedan VI, CARINA E Sportswagon VI, CARINA Kombi V, CARINA Sedan IV, CARINA Sedan V, CELICA Coupé, CELICA Halvkombi, COROLLA, COROLLA Compact, COROLLA FX Compact, COROLLA Kombi, COROLLA Liftback, COROLLA Station Wagon, HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HILUX Pick-up V, MODEL F, PASEO Cabriolet, STARLET, TERCEL
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- TändspoleFIAT CINQUECENTO, COUPE, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, PANDA, PUNTO, PUNTO Cabriolet, PUNTO Van LANCIA DELTA I
- TändspoleRENAULT ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE Scenic
- Tändspole, Cylinder 1, Cylinder 4RENAULT CLIO II, KANGOO, KANGOO Express, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scenic
- TändspoleLAND ROVER FREELANDER I, FREELANDER Soft Top I MG MG TF, ZR, ZS, ZS Hatchback, ZT, ZT- T, F ROVER 200 Cabriolet II, 200 Halvkombi II, 25 Halvkombi I, 400 II, 400 Halvkombi II, 45 Halvkombi I, 45 Sedan I, 75, 75 Tourer I, STREETWISE Halvkombi
- TändspoleALFA ROMEO 155 FERRARI 348 tb/GTB, MONDIAL, MONDIAL Cabriolet FIAT BRAVA, BRAVO I, FIORINO Skåp/stor limousine, PUNTO, TEMPRA, TEMPRA S.W., TIPO LANCIA THEMA LAND ROVER RANGE ROVER II
- TändspoleHYUNDAI TERRACAN KIA SORENTO I
- TändspoleHYUNDAI EQUUS / CENTENNIAL, GENESIS Coupé, GRANDEUR, SANTA FÉ II, SANTA FÉ III, SONATA VI KIA CERATO KOUP II, CERATO Sedan II, OPTIMA, SORENTO II, SPORTAGE III
- TändspoleMAZDA 323 F VI
- TändspoleMERCEDES-BENZ A-KLASS [W168], VANEO [414]
- TändspoleOPEL ASTRA F Cabriolet, ASTRA F Halvkombi, ASTRA F Kombi, ASTRA F Sedan, ASTRA G Halvkombi, CALIBRA A, OMEGA B, OMEGA B Kombi, VECTRA A, VECTRA A Halvkombi, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi
- TändspoleBMW 3 [E90], 5 [E60], 6 [E63], 7 [E65, E66, E67], Z4 Roadster [E85]
Tändspole - FAQ
Hur beter sig bilen med trasig tändspole?
Vad händer om tändspolen är dålig?
Hur kollar man om en tändspole är trasig?
Hur ofta ska man byta tändspole?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk