Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5271FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA VW SHARAN
- Drivknut Skf VKJA 5276AUDI A4 B5, A4 B5 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant VW PASSAT B5, PASSAT B5 Variant, PASSAT B5.5, PASSAT B5.5 Variant
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5304FIAT CINQUECENTO, SEICENTO / 600, SEICENTO / 600 Skåp/halvkombi
- Yttre diameter (mm): 71,8
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5340OPEL AGILA SUZUKI WAGON R+ Halvkombi VAUXHALL AGILA Mk I
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5344NISSAN INTERSTAR Buss, INTERSTAR Flak/chassi, INTERSTAR Skåp OPEL MOVANO Buss, MOVANO Flak/chassi, MOVANO Skåp RENAULT MASTER Buss II, MASTER Flak/chassi II, MASTER Skåp II VAUXHALL MOVANO Mk I
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5356MERCEDES-BENZ A-KLASS [W169], B-KLASS Sports Tourer [W245]
- Längd (mm): 129,5
- Yttre diameter (mm): 88
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5363CITROËN C5 I, C5 II, C5 Break I, C5 Break II, C8
- Yttre diameter (mm): 90
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5391RENAULT GRAND SCÉNIC II, SCÉNIC II
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5682RENAULT CAPTUR I, FLUENCE, GRAND SCÉNIC II, GRAND SCÉNIC III, GRAND SCÉNIC IV, MEGANE II, MEGANE CC, MEGANE Coupé III, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Grandtour III, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, SCÉNIC II, SCÉNIC III
- Yttre diameter (mm): 85,5
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5708LADA 110, 111, 112, KALINA Halvkombi, KALINA Kombi, KALINA Sedan, SAMARA, SAMARA Halvkombi, SAMARA Sedan
- Yttre diameter (mm): 81,3
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5813NISSAN QASHQAI / QASHQAI +2 I
- Yttre diameter (mm): 85,5
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5841
- Diameter tätningsring (mm): 56, Bultmått: M18x1,5, Inre kuggning hjulsida: 22, Yttre kuggning hjulsida: 24, Mekaniskt bearbetad: m. låsr.spår i innandel (inre)
- Yttre diameter (mm): 90
- Drivknut Skf VKJA 5945OPEL ASTRA J GTC, INSIGNIA A, INSIGNIA A Sedan, INSIGNIA A Sports Tourer
- Yttre diameter (mm): 100
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5975MERCEDES-BENZ G-KLASS [W461, W463], G-KLASS Cabrio [W463]
- Yttre diameter (mm): 98,8
- Drivknut, Framaxel, på växellådssidan, framaxel höger Skf VKJA 80CITROËN JUMPER Buss, JUMPER Flak/chassi, JUMPER Skåp FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- Längd (mm): 512,5
- Yttre diameter (mm): 94
- Allmän information: Med lager
Med lager