Drivknut

Drivknut
Drivknuten används för att kunna leda kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknuten är gjord för att överföra kraft i olika vinklar utan att det blir friktion i körningen. Den används för att skapa bästa möjliga komfort i din körning.
Att ha en väl fungerande drivknut är viktigt eftersom den minskar friktionen i körningen samtidigt som den överför kraften från motorn till de drivande hjulen. En drivknut har oftast lång livslängd, men yttre faktorer som exempelvis en trasig damask kan leda till att den fort kan gå sönder. De används både till framhjuls- eller bakhjulsdrivna fordon och Skruvat har mängder av drivknutar så att du ska kunna hitta just rätt drivknut till ditt fordon.
Inre och yttre drivknut
Det finns en inre och en yttre drivknut. Den yttre drivknuten slits mest eftersom att det är vid stora rattutslag som den yttre drivknuten används, medan den inre sitter vid växellådan. Den vanligaste anledningen till att de går sönder är inte p.g.a. slitaget. Det är betydligt vanligare att de går sönder om damaskerna har gått sönder eller att klämmorna har gått av. Damaskerna har som uppgift att skydda drivknuten från smuts och fukt och samtidigt hålla kvar fettet på plats i den.
Oftast hörs det tydligt när den yttre drivknuten har gått sönder då det knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. Om den inre skulle vara sönder märker du det genom vibrationer framförallt när du gasar. Skruvat har många olika drivknutar så att du kan hitta den som passar perfekt till just ditt fordon.
- Drivknut, På hjulsidanCHRYSLER PT CRUISER
- Drivknut, Bakaxel, På hjulsidan, på växellådssidan Skf VKJA 8808PORSCHE 911, 911 Cabriolet, 911 Targa
- Längd (mm): 40
- Yttre diameter (mm): 108
- Drivknut, Framaxel, på växellådssidan, framaxel vänster Skf VKJAOPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss II, MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi II, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp II, MASTER Skåp III
- Yttre diameter (mm): 88
- Drivknut, Framaxel, På hjulsidan Skf VKJA 3040OPEL MOVANO B Buss, MOVANO B Flak/chassi, MOVANO B Skåp RENAULT MASTER Buss III, MASTER Flak/chassi III, MASTER Skåp III
- Yttre diameter (mm): 98
- Drivknut, Bakaxel, På hjulsidan Skf VKJA 5378MERCEDES-BENZ VIANO [W639], VITO / MIXTO Skåp [W639], VITO Buss [W639]
- Drivknut, På hjulsidan
- Monteringssida: På hjulsidan, Längd 1 (mm): 86, Längd över allt (mm): 145, Diameter tätningsring (mm): 52, Yttergänga (mm): 20 x 1,5, Inre kuggning hjulsida: 22, Yttre kuggning hjulsida: 24
- Drivknut, på växellådssidan, framaxel högerHYUNDAI TRAJET KIA MAGENTIS
- Drivknut, På hjulsidanLAND ROVER 110/127, DEFENDER Station Wagon
- Längd (mm): 236,5
- Specifikation: Grove Type: inner
- Drivknut, Framaxel, Bakaxel, På hjulsidanJEEP COMPASS
- Drivknut, På hjulsidanTOYOTA TERCEL Halvkombi
- Drivknut, På hjulsidan
- Monteringssida: På hjulsidan, Längd 1 (mm): 100, Längd över allt (mm): 155,3, Diameter tätningsring (mm): 56, Yttergänga (mm): 22 x 1,5, Inre kuggning hjulsida: 22, Yttre kuggning hjulsida: 26
- Drivknut, På hjulsidanLAND ROVER DEFENDER Cabrio, DEFENDER Station Wagon
- Längd (mm): 210
- Specifikation: Grove Type: inner
- Drivknut, På hjulsidan
- Monteringssida: På hjulsidan, Längd 1 (mm): 96, Längd över allt (mm): 151, Diameter tätningsring (mm): 56, Yttergänga (mm): 22 x 1,5, Inre kuggning hjulsida: 22, Yttre kuggning hjulsida: 26
- Drivknut, på växellådssidan, På hjulsidan, framaxel höger, framaxABARTH RITMO ALFA ROMEO 155, 164 FIAT 1/9 X, COUPE, CROMA, FIORINO Skåp/stor limousine, REGATA, REGATA Weekend, RITMO, RITMO Cabriolet, TEMPRA, TEMPRA S.W., TIPO, UNO, UNO Skåp LANCIA BETA, BETA Coupé, BETA H.P.E., BETA Sedan, BETA Spider, DEDRA, LYBRA SW, TREVI PORSCHE 911, 911 Cabriolet, 911 Targa, 944, 944 Cabriolet
- Längd (mm): 32