Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- TurboRENAULT GRAND SCÉNIC II, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, MEGANE II, MEGANE Coupé-Cabriolet II, MEGANE Kombi II, MEGANE Sedan II, SCÉNIC II
- TurboFORD C-MAX, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II, GALAXY II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX, TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT
- TurboBMW 5 [E60], 5 Touring [E61], X3 [E83]
- TurboNISSAN PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi
- TurboJAGUAR XF I, XF SPORTBRAKE, XJ LAND ROVER DISCOVERY IV, DISCOVERY VAN IV, RANGE ROVER IV, RANGE ROVER SPORT I, RANGE ROVER SPORT II
- TurboFORD RANGER, TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- TurboAUDI A3 FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA, LEON, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Variant IV, SHARAN
- TurboCHRYSLER SEBRING, SEBRING Cabriolet DODGE AVENGER, CALIBER, JOURNEY JEEP COMPASS, PATRIOT MITSUBISHI GRANDIS, OUTLANDER II
- TurboRENAULT AVANTIME, ESPACE IV, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, VEL SATIS
- TurboOPEL ASTRA G Cabriolet, ASTRA G Coupé, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ZAFIRA A Minibus, minivan
- TurboVW LT 28-35 Buss II, LT 28-46 Flak/chassi II, LT 28-46 Skåp II
- TurboBMW 5 [E39], 5 Touring [E39]
- TurboNISSAN PATROL GR Wagon V, TERRANO II, TERRANO Van II
- TurboFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp LAND ROVER DEFENDER Cabrio, DEFENDER Pick Up, DEFENDER Station Wagon
- TurboMERCEDES-BENZ SPRINTER 3, 5-t Buss [B906], SPRINTER 3, 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3, 5-t Skåp [B906], SPRINTER 3-t Buss [B906], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3-t Skåp [B906], SPRINTER 4, 6-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 4, 6-t Skåp [B906], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 5-t Skåp [B906]
- TurboNISSAN NAVARA NP300, NAVARA NP300 Flak/chassi, PATHFINDER III
- TurboCITROËN JUMPER Buss II, JUMPER Flak/chassi II, JUMPER Skåp II FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp IVECO DAILY Flak/chassi IV PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- TurboMERCEDES-BENZ SPRINTER 3-t Buss [B903], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B903], SPRINTER 3-t Skåp [B903]
- TurboIVECO DAILY Flak/chassi IV, DAILY Skåp IV, MASSIF Pick-up, MASSIF Single Cab, MASSIF Station Wagon
- TurboBMW 5 [E60], 5 Touring [E61], 7 [E65, E66, E67, G11, G12]
- TurboAUDI A3 BMW 3 Touring [E46] MERCEDES-BENZ E-KLASS [W210], E-KLASS Flak/chassi [VF210], E-KLASS T-Model [S210], M-KLASS [W163]
- TurboCITROËN BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C3 AIRCROSS II, C4 II, C4 GRAND PICASSO II, C4 PICASSO II, C4 Skåp/halvkombi II, C4 SPACETOURER, C4 SPACETOURER Van, DS3, DS3 Cabriolet, DS4, DS5, GRAND C4 SPACETOURER, JUMPY Buss III, JUMPY Skåp III PEUGEOT 2008 I, 208 I, 3008 Minibus, minivan I, 3008 SUV II, 308 II, 308 Skåp/halvkombi, 308 SW II, 5008, 5008 II, 508 I, 508 SW I, EXPERT Buss, EXPERT Skåp, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE, TRAVELLER Buss
- TurboTOYOTA LAND CRUISER 200
- TurboBMW 5 [E39], 5 Touring [E39], 7 [E38]
- TurboABARTH 500 / 595 / 695, 500C / 595C / 695C, GRANDE PUNTO ALFA ROMEO MITO FIAT BRAVO II, PUNTO LANCIA DELTA III
- TurboAUDI A4 Allroad B8, A4 B7, A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback, A6 C7, A6 C7 Avant, Q5, Q5 Van SEAT EXEO, EXEO ST
- TurboHYUNDAI ACCENT II, ACCENT Sedan II, GETZ, MATRIX
- TurboAUDI A1, A1 Sportback SEAT LEON, LEON ST VW CADDY Minibus, minivan IV, CADDY Skåp/stor limousine IV, GOLF Variant VII, PASSAT B6, PASSAT B7, PASSAT B8, TIGUAN
- TurboALFA ROMEO MITO FIAT 500, 500 C, PANDA, PANDA VAN, PUNTO LANCIA YPSILON
- TurboIVECO DAILY Buss VI, DAILY Flak/chassi IV, DAILY Flak/chassi V, DAILY Flak/chassi VI, DAILY Skåp IV, DAILY Skåp V, DAILY Skåp VI, MASSIF Pick-up, MASSIF Single Cab, MASSIF Station Wagon
Turbo - FAQ
Vad är turbo?
Hur mycket kostar turbo?
Är det olagligt att ha en turbo i Sverige?
Hur länge håller en turbo?
Kan jag köra bilen om turbon är trasig?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk