Turbo

Turbo
I nya bilar är effektivitet och prestanda viktiga faktorer för både tillverkare och konsumenter. För att uppnå dessa mål används många tekniker och komponenter som förbättrar motorns prestanda, utan att offra bränsleekonomin. En av dessa komponenter är turbon, som har blivit alltmer populär i de senaste årens bilmodeller.
Hos oss på Skruvat.se hittar du ett stort urval av turbo från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt turbo till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Mer effektiv förbränning med turbo
Turbon, eller turboladdaren, har som uppgift att öka motorns effekt och kraften i en förbränningsmotor. Genom att använda avgaserna från motorn för att driva en turbin, som i sin tur driver en kompressor, ökar turbon mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare. Dock drivs den mekaniskt av motorn via vevaxeln eller en rem som i sin tur ger överladdning samt ökad effekt även vid låga motorvarvtal.
Motorn kan generera mer kraft, vilket innebär att den ska kunna prestera bättre. Turbon sitter monterad i motorn och hjälper till att öka effektiviteten genom att komprimera insugsluften. Bland annat bidrar detta till att motorn förbrukar mindre bränsle och därmed genererar mindre energislöseri.
Så funkar en turbo
- Avgaser från motorn: När förbränningsprocessen i motorn sker, bildas avgaser som leds ut genom avgassystemet. En del av dessa avgaser används för att driva turbon.
- Turbinen: Avgaserna som kommer från motorn passerar genom turbinen i turbon. Turbinen består av skovlar som fångar upp energi från avgaserna och börjar rotera.
- Kompressorn: När turbinen roterar, driver den en axel som i sin tur driver kompressorn på turbon. Kompressorn är ansvarig för att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i motorns förbränningskammare.
- Ökat lufttryck: Genom att öka lufttrycket och mängden luft som kommer in i förbränningskammaren, ökar även mängden syre som finns tillgängligt för förbränning.
- Effektivare förbränning: Med mer syre i förbränningskammaren kan en större mängd bränsle förbrännas på ett effektivare sätt. Detta ger en ökad kraftutveckling och bättre prestanda från motorn.
Turbon hjälper alltså till att ge mer kraft och effektivitet från motorn, utan att behöva öka dess storlek. Detta gör att bilar med turbo ofta har bättre prestanda och bränsleekonomi än motsvarande bilar utan turbo.
Intern och extern wastegate – Funktion och skillnader
En wastegate är en ventil som styrs av trycket från turbon och är avsedd att reglera trycket i turbon. Den gör detta genom att omleda en del av avgasflödet som går till turbinen när trycket överstiger en viss nivå. Detta hindrar turbon från att snurra för snabbt, vilket kan skada den och skapa ett osunt högt laddtryck.
- Intern wastegate
En intern wastegate är inbyggd i turbon och är den vanligaste typen på produktionsbilar. Den består av en fjäderbelastad ventil som sitter direkt på turbinhuset. När laddtrycket överskrider en viss gräns öppnas ventilen och släpper ut en del av avgaserna, vilket begränsar turbinens varvtal.
- Extern wastegate
En extern wastegate är en separat enhet som monteras på avgasgrenröret före turbon. Den används oftast i högprestanda- eller tävlingsbilar där man vill ha mer exakt kontroll över laddtrycket. En extern wastegate tillåter mer exakt styrning av avgasflödet och kan hantera högre tryck än en intern wastegate.
Hur väljer jag rätt?
Externa wastegates ger mer kontroll och är mer robusta, men är också dyrare och mer komplicerade att installera. Interna wastegates är mer kostnadseffektiva och enklare att installera, men kanske inte erbjuder samma nivå av prestanda som en extern enhet.
Val av intern eller extern wastegate beror på bilens specifika behov och dina förväntningar på prestanda. Därför är det bra att du har tänkt igenom detta innan du köper turbo.
Hur vet jag om min turbo är trasig eller behöver bytas ut?
Om din turbo är trasig eller fungerar dåligt kan det uppstå flera symptom som kan indikera detta. Här är några vanliga tecken på att din turbo kan vara i behov av reparation eller utbyte:
- Förlust av motoreffekt: Om din bil känns slöare än vanligt, särskilt vid acceleration, kan det vara ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska.
- Ökad bränsleförbrukning: Om turbon inte arbetar effektivt kan motorn behöva arbeta hårdare och förbruka mer bränsle för att kompensera för förlusten av kraft.
- Ovanliga ljud från motorn: Om du hör ovanliga ljud som ett högt visslande eller skrikande ljud när du accelererar, kan det vara ett tecken på att turbon har problem.
- Rök från avgassystemet: Om du märker att det kommer blå eller svart rök från avgasröret kan det vara ett tecken på att olja eller oförbränt bränsle kommer in i turbon och förbränns.
- Kontrollampa för motorfel: Om kontrollampan för motorfel tänds på instrumentbrädan kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med turbon eller någon annan motorrelaterad komponent.
- TurboCITROËN JUMPER Buss II, JUMPER Skåp II FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- TurboVW CRAFTER 30-35 Buss, CRAFTER 30-50 Flak/chassi, CRAFTER 30-50 Skåp
- TurboMITSUBISHI L200, PAJERO II, PAJERO Canvas Top II, PAJERO SPORT I
- TurboFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- TurboTOYOTA HIACE / COMMUTER Buss V, HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HIACE Skåp V, HILUX Pick-up VI
- TurboTOYOTA HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HIACE Skåp V, HILUX Pick-up VII
- TurboTOYOTA HIACE / COMMUTER Buss V, HIACE Buss IV, HIACE Skåp IV, HIACE Skåp V, HILUX Pick-up VI
- TurboTOYOTA HIACE / COMMUTER Buss V, HILUX Pick-up VII
- Manöverelement, turboladdareALFA ROMEO MITO FIAT 500L, GRANDE PUNTO, GRANDE PUNTO Van, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi
- Manöverelement, turboladdareAUDI A4 B7, A4 B7 Avant
- Manöverelement, turboladdareALFA ROMEO MITO FIAT 500L, 500X, DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi, FIORINO Skåp/stor limousine, PANDA, PUNTO, TIPO Halvkombi, TIPO Kombi, TIPO Sedan
- Manöverelement, turboladdareVW TRANSPORTER T5 Buss, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp, TRANSPORTER T6 / CARAVELLE T6 Buss, TRANSPORTER T6 Flak/chassi, TRANSPORTER T6 Skåp
- Manöverelement, turboladdareAUDI A1, A1 Sportback SEAT LEON, LEON ST VW CADDY Minibus, minivan IV, CADDY Skåp/stor limousine IV, GOLF Variant VII, PASSAT B6, PASSAT B7, PASSAT B8, TIGUAN
- Turbinhjulstomme, turboaggregatCHEVROLET EQUINOX, HHR HYUNDAI ELANTRA Sedan IV RENAULT LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II VW CRAFTER 30-35 Buss, CRAFTER 30-50 Flak/chassi, CRAFTER 30-50 Skåp
- Turbinhjulstomme, turboaggregatCITROËN JUMPER Buss II, JUMPER Flak/chassi II, JUMPER Skåp II PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp
- Turbinhjulstomme, turboaggregatCHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan CITROËN NEMO Minibus, minivan, NEMO Skåp/stor limousine FIAT 500 C, FIORINO Minibus, minivan, FIORINO Skåp/stor limousine, GRANDE PUNTO, GRANDE PUNTO Van, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PANDA VAN, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi, QUBO, TEMPRA FORD KA LANCIA YPSILON OPEL CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA B Minibus, minivan PEUGEOT 405 I, BIPPER, BIPPER TEPEE
- Turbinhjulstomme, turboaggregatVW TRANSPORTER T4 Buss, TRANSPORTER T4 Flak/chassi, TRANSPORTER T4 Skåp
- Turbinhjulstomme, turboaggregatDODGE DURANGO FIAT DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp FORD USA F-250
- Turbinhjulstomme, turboaggregatFIAT 500, 500 C, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, FIORINO Minibus, minivan, FIORINO Skåp/stor limousine, GRANDE PUNTO, GRANDE PUNTO Van, IDEA, IDEA Van, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi, QUBO, TEMPRA FORD KA, MONDEO III, MONDEO Sedan III, MONDEO Turnier III, TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss JAGUAR X-TYPE I, X-TYPE Kombi I LANCIA MUSA, YPSILON MINI MINI COUNTRYMAN MITSUBISHI PAJERO I OPEL CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi PEUGEOT 405 I RENAULT MODUS / GRAND MODUS SKODA FABIA I VW EOS, NEW BEETLE Cabriolet
- Turbinhjulstomme, turboaggregatOPEL ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Sedan, ASTRA H Skåp / kombi, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan
- Turbinhjulstomme, turboaggregatALFA ROMEO MITO CHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan FIAT 500, 500 C, DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi, FIORINO Minibus, minivan, FIORINO Skåp/stor limousine, IDEA, IDEA Van, PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO EVO Skåp/halvkombi, PUNTO Skåp/halvkombi, QUBO, STRADA Pick-up, TIPO Halvkombi, TIPO Sedan LANCIA MUSA, YPSILON OPEL ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Skåp / kombi, ASTRA J Skåp/halvkombi, ASTRA J Sports Tourer, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA B Minibus, minivan, MERIVA B VAN
- Turbinhjulstomme, turboaggregatAUDI A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A6 Allroad C6, A6 C6, A6 C6 Avant, A8 D3, Q7, Q7 Van VW PHAETON, TOUAREG
- Turbinhjulstomme, turboaggregatHYUNDAI H-1 Cargo, H-1 Travel KIA SORENTO I, SORENTO VAN I
- Turbinhjulstomme, turboaggregatMAZDA 3, 3 Sedan, 5, 6 Hatchback, 6 Kombi, 6 Sedan, 6 Station Wagon
- Turbinhjulstomme, turboaggregatNISSAN INTERSTAR Buss, INTERSTAR Flak/chassi, INTERSTAR Skåp OPEL VIVARO A Buss, VIVARO A Flak/chassi, VIVARO A Skåp RENAULT TRAFIC Buss II, TRAFIC Flak/chassi II, TRAFIC Skåp II
- Turbinhjulstomme, turboaggregatNISSAN NAVARA NP300, NAVARA NP300 Flak/chassi, NP300 PICKUP, PATHFINDER III
- Turbinhjulstomme, turboaggregatDACIA DUSTER, DUSTER Skåp/SUV, LODGY NISSAN CUBE, JUKE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, QASHQAI / QASHQAI +2 I, QASHQAI / QASHQAI +2 VAN I RENAULT CLIO III, CLIO Grandtour III, DUSTER, FLUENCE, GRAND SCÉNIC III, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO BE BOP, KANGOO Express, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III, LATITUDE, MEGANE CC, MEGANE Combi Van III, MEGANE Coupé III, MEGANE Grandtour III, MEGANE Halvkombi III, MEGANE Hatchback Van III, SCÉNIC III, SCÉNIC VAN III
- Turbinhjulstomme, turboaggregatHYUNDAI ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, HIGHWAY VAN, SANTA FÉ I, SANTA FÉ Skåp/SUV I, TRAJET, TUCSON, TUCSON Skåp/SUV KIA SPORTAGE II, SPORTAGE VAN II
- Turbinhjulstomme, turboaggregatMITSUBISHI L200, PAJERO SPORT I
Turbo - FAQ
Vad är turbo?
Hur mycket kostar turbo?
Är det olagligt att ha en turbo i Sverige?
Hur länge håller en turbo?
Kan jag köra bilen om turbon är trasig?
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
Abarth | Acura | Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Austin | Bentley | BMW | Buick | Byd | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Cupra | Dacia | Daewoo | Daf | Daihatsu | Daimler | Dfsk | Dodge | Ds | Ferrari | Fiat | Fiske | Ford | Glas | Gmc | Honda | Hongqi | Hummer | Hyundai | Indigo | Infiniti | Isuzu | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lada | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Ldv | Lexus | Lincoln | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mclaren | Mercedes-Benz | Mg | Mini | Mitsubishi | Morgan | Morris | Nio | Nissan | Nsu | Oldsmobile | Opel | Ora | Peugeot | Plymouth | Polestar | Pontiac | Porsche | Proton | Renault | Renault trucks | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Skoda | Smart | Ssangyong | Subaru | Suzuki | Talbot | Tesla | Think | Toyota | Trabant | Tvr | Vauxhall | Volvo | Volkswagen | Xpeng | Yugo
Bilmodeller - Reservdelar till din bilmodell – Välj manuellt nedan bland populära modeller:
Volvo V70 Kombi 2.4 140Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi D5 163Hk | Volvo V60 Kombi 1.6 DRIVe 114Hk | Volvo V70 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo S60 Sedan 2.4 140Hk | Volvo V60 Kombi D3 / D4 163Hk | Volvo XC70 Kombi D4 AWD 181Hk | Volkswagen TOURAN Minibus, minivan 1.9 TDI 105Hk | Toyota COROLLA Halvkombi 1.6 VVT-i 110Hk | Volvo V50 Kombi 1.6 D 110Hk | Toyota AYGO Halvkombi 1.0 68Hk | Volvo V70 Kombi 2.5 T 209Hk | Volvo XC70 Kombi 2.4 D / D4 AWD 163Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 102Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 170Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 T 200Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 D 163Hk | Volkswagen TIGUAN SUV 2.0 TDI 4motion 140Hk | Volvo V70 Kombi 1.6 DRIVe / D2 114Hk | Volvo V70 Kombi 2.4 144Hk | Volkswagen GOLF Halvkombi 1.6 16V 105Hk | Volvo V50 Kombi 1.8 FlexFuel 125Hk | Volkswagen CADDY Skåp/stor limousine 1.9 TDI 105Hk | Saab 9-3 Sedan 1,8t 150Hk