Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- TändspoleDAEWOO MATIZ HYUNDAI GALLOPER II ISUZU TROOPER Terrängbil öppen I KIA PRIDE, PRIDE Kombi, PRIDE Van, SEPHIA, SEPHIA Sedan NISSAN BLUEBIRD, BLUEBIRD Hatchback, SUNNY II, SUNNY Coupé II, SUNNY Hatchback II, SUNNY Traveller II
- TändspoleHYUNDAI ACCENT II, ACCENT III, ACCENT Sedan II, ACCENT Sedan III, COUPE, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, GETZ, MATRIX KIA CERATO Halvkombi I, CERATO Sedan I, RIO II, RIO Sedan II
- TändspoleLEXUS CT TOYOTA AURIS, AURIS Kombi, AVENSIS Kombi, AVENSIS Sedan, COROLLA Sedan, PRIUS PLUS, RAV 4 III, RAV 4 IV, VERSO, YARIS
- TändspoleHYUNDAI SONATA II MITSUBISHI COLT III, ECLIPSE I, ECLIPSE II, GALANT VI, GALANT Sedan VI, L 300 Buss III, L 300 Flak/chassi III, L 300 Skåp III, L400 Buss, L400 Skåp, LANCER IV, LANCER VII, LANCER Kombi VII, OUTLANDER I, SANTAMO, SPACE RUNNER, SPACE WAGON
- TändspoleFIAT SEDICI SUBARU JUSTY III SUZUKI ALTO VI, BALENO, BALENO Halvkombi, BALENO Kombi, CARRY Skåp, GRAND VITARA II, IGNIS I, IGNIS II, JIMNY Terrängbil täckt, LIANA, LIANA Halvkombi, SWIFT III, SX4, WAGON R+ Halvkombi
- Tändspole 12VAUDI 100 C4 Avant, 100 C4 Sedan, 80 B4 Avant, 80 B4 Sedan, A4 B5, A4 B5 Avant, A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A6 C4, A6 C4 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, A8 D2, ALLROAD C5, CABRIOLET B3, COUPE B3 SKODA SUPERB I VW PASSAT B5, PASSAT B5 Variant, PASSAT B5.5, PASSAT B5.5 Variant
- Volttal (V): 12
- TändspoleKIA CARENS I, CLARUS, SHUMA I, SHUMA II
- Tändspole 12VCITROËN AX, BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, BX, BX Break, C15 Kombi, C15 Skåp/stor limousine, SAXO, VISA, ZX, ZX Break PEUGEOT 106 I, 106 II, 106 Van Skåp/halvkombi II, 205 I, 205 II, 205 Cabriolet I, 205 Skåp/halvkombi, 206 Halvkombi, 305 II, 305 Break II, 306, 306 Break, 306 Halvkombi, 309 I, 309 II, 405 I, 405 Break I, 405 Break II, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- Volttal (V): 12
- TändspoleLEXUS GS, IS II, IS C, LS, RX TOYOTA AURIS, CAMRY Sedan, COROLLA Sedan, IQ, LAND CRUISER 200, LAND CRUISER PRADO, RAV 4 IV, URBAN CRUISER, VERSO S, YARIS
- TändspoleBMW 1 [E81], 3 [E90], 3 Cabriolet [E93], 3 Coupé [E92], 3 Touring [E91], 5 [E60], 5 Touring [E61], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64], 7 [E65, E66, E67], X3 [E83], Z4 Coupé [E86], Z4 Roadster [E85]
- Tändspole 12VAUDI A3, A3 Sportback, Q7, TT, TT Roadster PORSCHE CAYENNE SEAT ALHAMBRA VW ATLAS, CC B7, EOS, GOLF IV, MULTIVAN V, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Skåp / kombi, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, PHAETON, SHARAN, SHARAN VAN, TOUAREG, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Skåp V
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12VOPEL ASTRA F, ASTRA F Halvkombi, ASTRA F Kombi, CALIBRA A, FRONTERA A, FRONTERA A Sport, KADETT E Cabriolet, KADETT E Halvkombi, OMEGA B, OMEGA B Kombi, SINTRA, VECTRA A, VECTRA A Halvkombi, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi VAUXHALL FRONTERA Mk I
- Volttal (V): 12
- Specifikation: M4
- TändspoleOPEL CALIBRA A, OMEGA B, OMEGA B Kombi, SINTRA, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi VAUXHALL OMEGA, SINTRA, VECTRA