- Volttal (V): 12
- Kontakthållarform: Oval
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole 12V Beru ZS306OPEL OMEGA B, OMEGA B Kombi VAUXHALL OMEGA
- Tändspole 12V Beru ZS307BMW 3 [E36, E46], 3 Cabriolet [E36], 3 Compact [E36], 3 Coupé [E36, E46], 3 Touring [E36, E46], 5 [E34], 5 Touring [E34], Z3 Roadster [E36]
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V, Cylinder 2, Cylinder 4 Beru ZS308FORD ESCORT V, ESCORT VI, GALAXY I, SCORPIO II, SCORPIO Turnier II, TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS311FIAT BRAVO I, COUPE, MAREA, MAREA Weekend LANCIA KAPPA SW, LYBRA, LYBRA SW, THESIS
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS313MERCEDES-BENZ 124 Coupé [C124], 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], C-KLASS [W202], C-KLASS T-Model [S202], E-KLASS [W124], E-KLASS Cabriolet [A124], E-KLASS Coupé [C124], E-KLASS T-Model [S124]
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS320FIAT DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, STILO, STILO Multi Wagon, STILO VAN
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS322ALFA ROMEO MITO FIAT 500, 500 C, 500L, BRAVO II, DOBLO Buss, DOBLO Cargo, DOBLO Flak/chassi, DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp, GRANDE PUNTO, IDEA, IDEA Van, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PANDA VAN, PUNTO, STILO, STILO Multi Wagon, STILO VAN, TIPO Halvkombi, TIPO Kombi, TIPO Sedan IVECO DAILY Buss VI, DAILY Flak/chassi IV, DAILY Flak/chassi V, DAILY Flak/chassi VI, DAILY Skåp IV, DAILY Skåp V, DAILY Skåp VI LANCIA MUSA, YPSILON
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS324ALPINA B7 BMW 1 [E81, E87, F20], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 2 Cabriolet [F23], 2 Coupé [F22, F87], 3 [E46, E90, F30, F80], 3 Cabriolet [E46, E93], 3 Compact [E46], 3 Coupé [E46, E92], 3 Gran Turismo [F34], 3 Touring [E46, E91, F31], 4 Cabriolet [F33, F83], 4 Coupé [F32, F82], 4 Gran Coupe [F36], 5 [E39, E60, F10], 5 Touring [E39, E61, F11], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64], 7 [E65, E66, E67, G11, G12], X1 [E84], X3 [E83, F25], X4 [F26], X5 [E53, E70, F15, F85], X6 [E71, E72], Z3 Coupé [E36], Z3 Roadster [E36], Z4 Coupé [E86], Z4 Roadster [E85, E89] CITROËN C4 GRAND PICASSO II, C4 PICASSO II, C4 PICASSO Van II, C4 Sedan II, C4 SPACETOURER, C5 III, C5 AIRCROSS, C5 Break III DS 3, 3 Cabriolet, 4, 5, GRAND C4 SPACETOURER, DS 3, 3 Cabriolet, 4 / DS 4 CROSSBACK, 5, 7 Crossback MINI MINI, Cabriolet, CLUBMAN, COUNTRYMAN, Coupé, PACEMAN, Roadster OPEL GRANDLAND / GRANDLAND X PEUGEOT 208 I, 3008 Minibus, minivan, 3008 SUV, 308 I, 308 II, 308 CC, 308 SW II, 5008, 5008 II, 508 I, 508 II, 508 SW I, 508 SW II, RCZ ROLLS-ROYCE CULLINAN, DAWN, PHANTOM VII, PHANTOM Coupé VII, PHANTOM Drophead Coupe VII
- Volttal (V): 12
- Tändspole, Höger, Cylinder 1, Cylinder 2, Cylinder 3, Cylinder 4MERCEDES-BENZ 124 Coupé [C124], 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], 190 [W201], G-KLASS [W463], G-KLASS Cabrio [W463], S-KLASS [W126, W140], SL [R129]
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS342OPEL ASTRA G Cabriolet, ASTRA G Coupé, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H TwinTop, CORSA C, MERIVA A Minibus, minivan, SIGNUM Halvkombi, TIGRA TwinTop, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi, ZAFIRA A Minibus, minivan SAAB 9-3, 9-3 Kombi VAUXHALL ASTRA Mk IV, ASTRA Mk V, MERIVA A, SIGNUM, TIGRA TwinTop, VECTRA, VECTRA Mk II, ZAFIRA A
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS345RENAULT CLIO I, CLIO II, CLIO Skåp/halvkombi II, KANGOO, KANGOO Express, LAGUNA II, LAGUNA Grandtour II, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Coach I, TWINGO I, TWINGO Skåp/halvkombi I
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Utan elektronik
- Reservdelar: Utan styranordning
Utan elektronik - Tändspole 12V Beru ZS354DACIA 1410 Sedan, DOKKER Minibus, minivan, DOKKER Skåp/stor limousine, LODGY, LOGAN, LOGAN EXPRESS, LOGAN MCV, LOGAN Pick-up, SANDERO, SOLENZA, SUPERNOVA LADA LARGUS Skåp / kombi MAZDA 626 Hatchback V RENAULT CLIO II, CLIO III, CLIO Grandtour III, CLIO Skåp/halvkombi II, KANGOO, KANGOO / GRAND KANGOO II, KANGOO Express, LOGAN I, LOGAN EXPRESS, LOGAN Kombi I, LOGAN/STEPWAY II, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Grandtour I, MEGANE Scénic, MODUS / GRAND MODUS, SANDERO/STEPWAY I, SANDERO/STEPWAY II, THALIA I, TWINGO I, TWINGO II, TWINGO Skåp/halvkombi I, WIND
- Volttal (V): 12
- Tändspole 12V Beru ZS358OPEL AGILA, CORSA B, CORSA C VAUXHALL AGILA Mk I, CORSA Mk II
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Utan elektronik
Utan elektronik - Tändspole 12V Beru ZS359OPEL AGILA, CORSA C, CORSA D VAUXHALL AGILA Mk I
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Utan elektronik
Utan elektronik - Tändspole 12V Beru ZS365FORD FIESTA Skåp/stor limousine, FIESTA Van V, FOCUS I, FOCUS Skåp / kombi I, FUSION, GALAXY I, KA, MAVERICK, MONDEO III, MONDEO Sedan III, MONDEO Turnier III, PUMA, TRANSIT CONNECT
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Utan elektronik
Utan elektronik930 kr