Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole Meyle 30-14 885 0009TOYOTA CELICA Coupé, COROLLA
- Tändspole Meyle 36-14 885 0005NISSAN ALMERA TINO, PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi, PRIMERA Traveller
- Tändspole Meyle 014 885 0009MERCEDES-BENZ C-KLASS [W203], C-KLASS Coupé [CL203], C-KLASS T-Model [S203], CLK [C209], CLK Cabriolet [A209], E-KLASS [W211], E-KLASS T-Model [S211], SLK [R171]
- Tändspole Meyle 37-14 885 0008HYUNDAI ACCENT IV, ACCENT Sedan IV, CRETA, ELANTRA Sedan V, ELANTRA Sedan VI, ELANTRA Sedan VII, i20 I, i30, i30 Coupé, i30 Kombi, ix20, SOLARIS Sedan, VELOSTER KIA CARENS Minibus, minivan III, CEE'D, CEE'D Combi Van, CEE'D Halvkombi, CEE'D Sportswagon, CEE'D SW, CERATO Halvkombi I, CERATO Sedan I, RIO III, RIO Hatchback Van III, RIO Sedan III, SOUL I, SOUL II, VENGA, VENGA Hatchback Van
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare
- Tändspole Meyle 37-14 885 0001HYUNDAI ACCENT II, ACCENT III, ACCENT Sedan II, ACCENT Sedan III, COUPE I, COUPE II, ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, GETZ, MATRIX KIA CERATO Halvkombi I, CERATO Sedan I, RIO II, RIO Sedan II
- Allmän information: Med hållarram
Med hållarram - Tändspole Meyle 614 885 0011OPEL AGILA, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, CORSA B, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi VAUXHALL AGILA Mk I, CORSA Mk II
- Tändspole Meyle 33-14 885 0005SUZUKI GRAND VITARA II, KIZASHI, SWIFT IV, SX4, SX4 Sedan
- Tändspole Meyle 37-14 885 0003HYUNDAI ATOS, i10 I
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare
- Allmän information: Med hållarram
Med hållarram - Tändspole Meyle 37-14 885 0015HYUNDAI i30, i40 I, i40 CW I, ix35, ix35 Van, TUCSON, VELOSTER KIA CARENS IV, CEE'D, CEE'D Combi Van, CEE'D Sportswagon, SOUL I, SOUL II, SPORTAGE III, SPORTAGE IV
- Tändspole Meyle 100 885 0007AUDI A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B6 Cabriolet, A4 B7, A4 B7 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant, A6 C6, A6 C6 Avant, A8 D3
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare
- Tändspole Meyle 31-14 885 0003HONDA ACCORD IV, ACCORD V, ACCORD VI, ACCORD Aerodeck IV, ACCORD Aerodeck V, ACCORD Coupé IV, ACCORD Coupé V, CIVIC Coupé V, CIVIC Coupé VI, CIVIC Fastback VI, CIVIC Hatchback V, CIVIC Hatchback VI, CIVIC Sedan V, CIVIC Sedan VI, CR-V I, CRX III, HR-V, LOGO, PRELUDE IV, SHUTTLE
- Tändspole Meyle 40-14 885 0001CITROËN AX, XANTIA, XANTIA Break, XM, ZX, ZX Break PEUGEOT 106 I, 405 I, 405 Break I, 605, PARTNER Skåp/stor limousine
- Fordonsutrustning: För fordon med tändfördelare
- Tändspole Meyle 45-18 885 0002LAND ROVER FREELANDER I, FREELANDER Soft Top I
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare