- Volttal (V): 12
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
- Tändspole 12V Bremi 20515SUBARU FORESTER, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY III, LEGACY Kombi III, OUTBACK
- Tändspole Mobiletron CF-40MITSUBISHI 3000 GT Coupé NISSAN PATROL GR Wagon V
- Tändspole Esen skv 03SKV347HYUNDAI ELANTRA III, ELANTRA Sedan III, i30, i30 Kombi, i40 I, i40 CW I, ix35, SONATA V, TIBURON Coupé, TRAJET, TUCSON KIA CARENS IV, CEE'D, CEE'D Sportswagon, CERATO KOUP II, CERATO Sedan II, MAGENTIS II, OPTIMA, PRO CEE'D, SOUL I, SPORTAGE III
- Tändspole Bosch 0 986 22A 213CHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan, CRUZE, CRUZE Halvkombi, CRUZE Station Wagon, TRAX OPEL ASTRA J, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, MOKKA / MOKKA X VAUXHALL ASTRA Mk VI, MOKKA / MOKKA X
- Tändspole Beru ZS604FIAT FREEMONT JEEP GRAND CHEROKEE IV LANCIA THEMA, VOYAGER Minibus, minivan
- Tändspole 12V Beru ZSE240HONDA CIVIC IX, CIVIC Sedan IX, CIVIC Sedan X, CIVIC Tourer IX, CR-V IV
- Volttal (V): 12
- Tändspole 14V Ngk 49414HYUNDAI i30, i30 FASTBACK, i30 Hatchback Van, i30 Kombi, i30 Kombi Van KIA CEED, CEED Combi Van, CEED Hatchback Van, CEED Sportswagon, PROCEED, PROCEED Combi Van, XCEED, XCEED Van
- Volttal (V): 14
- Tändspole 12V Bremi 20321OPEL AGILA, CORSA C, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi VAUXHALL AGILA Mk I
- Volttal (V): 12
- Tändspole Denso DIC-0221MERCEDES-BENZ C-KLASS [W203, W204], C-KLASS Coupé [C204, CL203], C-KLASS T-Model [S203, S204], CLC-KLASS [CL203], CLK [C209], CLK Cabriolet [A209], E-KLASS [W211, W212], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], E-KLASS T-Model [S211, S212], SLK [R171, R172]
- Tändspole Denso DIC-0223CITROËN BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C3 II, C3 PICASSO, C4 I, C4 II, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 GRAND PICASSO II, C4 PICASSO II, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C5 III, C5 Break III, DS3, DS3 Cabriolet, DS4 PEUGEOT 2008 I, 207, 207 CC, 207 SW, 208 I, 3008 Minibus, minivan, 308 I, 308 CC, 308 SW I, 5008, 508 I, 508 SW I, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE
- Tändspole Denso DIC-0224INFINITI FX, QX70 NISSAN CUBE, JUKE, MICRA IV, NOTE, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, QASHQAI / QASHQAI +2 I, TEANA II, TEANA III, X-TRAIL II, X-TRAIL III RENAULT KOLEOS I
- Tändspole 12V Beru ZSE202LEXUS ES, GS, IS II, IS III, IS C, LS, NX, RC, RX TOYOTA AURION, CAMRY, CAMRY Sedan, FJ CRUISER, HIGHLANDER / KLUGER, LAND CRUISER 200, LAND CRUISER PRADO, RAV 4 IV, SIENNA, VENZA
- Volttal (V): 12
- Allmän information: Med elektronik
Med elektronik - Tändspole 12V Beru ZSE299TOYOTA C-HR, C-HR VAN, COROLLA Halvkombi, COROLLA Kombi, PRIUS PHV
- Volttal (V): 12
- Tändspole Hella 5DA 230 035-961SUBARU FORESTER, IMPREZA Halvkombi, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY IV, LEGACY V, LEGACY Kombi IV, LEGACY Kombi V
- Tändspole Hella 5DA 230 036-231LAND ROVER FREELANDER 2 VOLVO S60 II, S80 II, V60 I, V70 III, XC60 SUV I, XC70 II, XC90 IPris516 kr